Gå til innhold

Må tilby trådløst nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det viktig at innbyggerne sikrer seg mot Wireless Hacking/Cracking, som blant annet innebærer at man har en router som redirecter den originale routerns signal og pumper det ut i et sterkere signal som automatisk vil bli valgt av mange nettverksoppsett og drivere. Dette kan selvsagt enkelt løses ved å ikke logge inn via HTTP, bruke VPN/SSH-proxy el.l., men folk flest har neppe disse kunnskapene.

Lenke til kommentar

Da er det viktig at innbyggerne sikrer seg mot Wireless Hacking/Cracking, som blant annet innebærer at man har en router som redirecter den originale routerns signal og pumper det ut i et sterkere signal som automatisk vil bli valgt av mange nettverksoppsett og drivere. Dette kan selvsagt enkelt løses ved å ikke logge inn via HTTP, bruke VPN/SSH-proxy el.l., men folk flest har neppe disse kunnskapene.

Helt enig. Folk flest har ingen anelse om hvor lett det er å lese trafikken deres på usikrede nettverk. Selv barn kan kapre f.eks. Facebook-sesjonen din med en Android-telefon om du ikke bruker https. Offentlig tilgjengelige nettverk drevet av amatører er en gavepakke for kriminelle. MITM-angrep med eget aksesspunkt er et eget kapittel, men det krever litt utstyr og i det minste litt kunnskap. Det er langt mer sannsynlig at noen sniffer pakkene på det eksisterende nettverket.

Lenke til kommentar

Skal man sitte på utestedene med Laptop'en sin (eller Android'en) som en annen nerd kan man vel egentlig like godt være hjemme ?

Neste generasjon kommer til å bli født med bøyd nakke !

 

Hva gjorde man for 10år siden? Man satt med avisen på like måte som man i dag sitter med telefon/laptop/tableten. Altså poenget gjelder, men det gjaldt like mye for 10år siden.

 

Man driver ikke kafé, restaurant eller andre matstasjoner i dag uten wifi tilgang. Det er noe av det viktigste man kan tilby en kunde. Wifi tilgang koster 3-500 kroner i måneden for det aktuelle utestedet (sett bort ifra trådløse aksesspunkter). Da jeg jobbet på et lokalt vertshus her i bygda var det ekstremt mange som lurte på trådløst aksesspunkt. De ender som oftest opp med en ekstra kaffekopp eller noe annet mens de sitter og jobber. Om folk blir vant med et slikt aksesspunkt på din kafé vil de garantert komme tilbake.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Man driver ikke kafé, restaurant eller andre matstasjoner i dag uten wifi tilgang. Det er noe av det viktigste man kan tilby en kunde. Wifi tilgang koster 3-500 kroner i måneden for det aktuelle utestedet (sett bort ifra trådløse aksesspunkter). Da jeg jobbet på et lokalt vertshus her i bygda var det ekstremt mange som lurte på trådløst aksesspunkt. De ender som oftest opp med en ekstra kaffekopp eller noe annet mens de sitter og jobber. Om folk blir vant med et slikt aksesspunkt på din kafé vil de garantert komme tilbake.

 

Hvem har vel ikke mobilt nettverk uansett? Sånn sett ser jeg ikke det som noe stort problem. Bortsett fra at mobile nettverk stort sett er trege, noe som regel trådløse nettverk på hoteller og sånt er også.

Lenke til kommentar

Hvem har vel ikke mobilt nettverk uansett?

Mange, inkludert meg, betaler ikke for fri bruk med mobil data. Over alt i Trondheim er jeg enten koblet på NTNU sitt nett, mitt eget eller nettet i sentrum. Da er det bortkastede penger.

 

Veldig greit å ha da. Særlig når Onecall gir bort gratis. Hjelper lite med wifi når du skal ha navigasjon i bilen, eller når du sitter på bussen, eller på alle andre plasser som ikke har slikt nett, noe som er de fleste. Skjønte aldri det poenget med latterlige "trådløse trondheim" gikk jo faen ikke an å bruke dritten. Kode fra Telenor sånn 4 timers kort man må bruke der?

Lenke til kommentar

Jeg har nesten ikke brukt wifi selv når jeg har vært på skolen og slikt, selv ikke hjemme. Dette pga. det bruker mer strøm, er tiltak å skru det av og på og bruker uansett aldri opp mine 500 MB i mnd. Nå som jeg har evig bruk i 3mnd for prisen av en mnd så har jeg hvertfall ikke sjangs. Derfor bruker jeg nesten aldri trådløst på min mobil i alle fall, men bruker det selvsagt på laptopen på skolen.

Lenke til kommentar

Veldig greit å ha da. Særlig når Onecall gir bort gratis. Hjelper lite med wifi når du skal ha navigasjon i bilen, eller når du sitter på bussen, eller på alle andre plasser som ikke har slikt nett, noe som er de fleste. Skjønte aldri det poenget med latterlige "trådløse trondheim" gikk jo faen ikke an å bruke dritten. Kode fra Telenor sånn 4 timers kort man må bruke der?

Kjekt, men strengt talt ikke nødvendig. For navigasjon i bil har jeg lastet ned kart på forhånd, kan evt. koble på nettet den ene dagen jeg kjører og trenger gps. Trådløse trondheim fungerer utmerket som student. Da kobler jeg opp vi eduroam på samme måte som på campus.

Poenget mitt er at ikke alle har nytte av å betale for mobil data, og da et det ekstra kjekt med gratis wifi her og der :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...