Gå til innhold

Hva venter oss i 2012?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD: I år kommer nok ikke noen store prisfall eller ytelsehopp, på samme type produkter som vi har i dag. Men jeg tror vi kan se noen prisfall på bekostning av estimert levetid. Dvs. nye produkter krympet til færre nm, med flere bit per celle og lavere pris per GB. Det vil gi et tilsynelatende stort prisfall, for de som følger med på laveste pris for X antall GB. Kanskje 30-50%. De som heller følger med på pris/GB med samme levetid på SSDene vil neppe se noe særlig prisfall. Kanskje til og med samme priser som i dag.

 

Skjermer: 16:10 kommer dessverre til å bli ennå mer sjeldent. Forhåpentligvis får vi flere bærbare med IPS sjermer og høyere oppløsning. Antagelig får vi de første PC-skjermene med quad HD oppløsning (3840x2160) til 20.000 kr eller noe sånt. Muligens fra Dell, Apple og NEK i første omgang.

 

Personvern: Ytterligere tilspissing i personverndebatten med skremmende lovforslag, lovvedtak og flere aksjoner for bedringen av personvernet. Facebook har rundet toppen og vil få flere kontooppsigelser enn nye brukere.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

SSD:

2012 vil være året der OPAL SSD-disker når bedriftsmarkedet. Dette vil medføre at bedriftsmarkedet endelig får det ytelsesløftet man i fjor så for hjemmeelektronikk. Det vli bli meget hard konkurranse om å vinne dette markedet og prisene vil reduseres betydelig.

Lenke til kommentar

Skjermer: 16:10 kommer dessverre til å bli ennå mer sjeldent. Forhåpentligvis får vi flere bærbare med IPS sjermer og høyere oppløsning. Antagelig får vi de første PC-skjermene med quad HD oppløsning (3840x2160) til 20.000 kr eller noe sånt. Muligens fra Dell, Apple og NEK i første omgang.

 

Skammelig, rett og slett.

Jeg for min del kommer til å tviholde på 16:10, da jeg synes det formatet er så utrolig mye bedre på PCen enn 16:9. Jeg blir vel (en av) 16:10s siste skanse. 16:9 hører hjemme på fjernsynet. Selv om film nå er gått over til 21:9...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forventer egentlig å se nye PCIe baserte SSDer, men er usikker på om de blir "native" eller bruker en RAID (eller master) kontroller og fler SATA/SAS SSD kontrollere. Foreløpig er det fortsatt bare Fusion-IO som kjører fullstendig native PCIe, og de kan ikke bootes fra i windows.

Jeg håper på fler native PCIe SSDer, og/eller at ioDrive / ioXtreme blir bootbar i windows.

 

Jeg forventer at OCZ og LSI gir ut oppdateringer til sine PCIe linjer, og kanskje utvidder disse. I tillegg er det mulig Micron endelig slipper en som ikke er priset så skyhøyt som P320h (enterprise) for entusiaster og workstations.

 

Jeg håper også vi får se en ny RAM SSD tilsvarende en mer moderne iRAM eller Acard ANS-9010. Forhåpentligvis mer som iRAM med native PCIe og kapasitet >= 32GB (8x DDR3 SO-DIMM? eller mer?), med mulighet for BBU, ECC, og dump til onborad NAND, minnekort eller SATA enhet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skjermer: 16:10 kommer dessverre til å bli ennå mer sjeldent. Forhåpentligvis får vi flere bærbare med IPS sjermer og høyere oppløsning. Antagelig får vi de første PC-skjermene med quad HD oppløsning (3840x2160) til 20.000 kr eller noe sånt. Muligens fra Dell, Apple og NEK i første omgang.

 

Skammelig, rett og slett.

Jeg for min del kommer til å tviholde på 16:10, da jeg synes det formatet er så utrolig mye bedre på PCen enn 16:9. Jeg blir vel (en av) 16:10s siste skanse. 16:9 hører hjemme på fjernsynet. Selv om film nå er gått over til 21:9...

+1 16:10 er mye bedre for PC bruk. Jeg har 2 16:10 skjermer (3 om du regner med laptop) og én 16:9. 16:9 ble valgt pga 2560x1440 oppløsning og prisen for 2560x1600 var over 50% dyrere.

Løsningen for min del har blitt å kjøre 16:9 i midten i landskapsmodus, og 2x 16:10 i portrettmodus, en på hver side. 1200x1920 er nydelig for å lese dokumenter og nettsider :)

Lenke til kommentar

Jeg tror og håper på at vi vil få tv'er med høyere oppløsning enn 1080p, og at betegnelsen "smart-tv" blir brukt hele tiden og at noen av disse skjermene kommer med egne cpu'er innebygd, f.eks. fra ARM eller nvidia (tegra-brikke?).

 

Får vi se OLED skjermer?

 

Eller kanskje jeg er en optimist.

Lenke til kommentar

Jeg tror og håper på at vi vil få tv'er med høyere oppløsning enn 1080p, og at betegnelsen "smart-tv" blir brukt hele tiden og at noen av disse skjermene kommer med egne cpu'er innebygd, f.eks. fra ARM eller nvidia (tegra-brikke?).

 

Får vi se OLED skjermer?

 

Eller kanskje jeg er en optimist.

OLED hadde vært snadder, og gjerne TV'er basert på f.eks. Android hvor du kan laste ned spill og applikasjoner, men trenger vi virkelig høyere oppløsning?

 

1080p er jo allerede på nivå med den laveste kinostandarden (2k), og med mindre du skal sitte en halvmeter unna en 50" skjerm så ser jeg ikke helt poenget ;)

Elektronikkbransjen vil sikkert pushe for det allikevel, så vi kan fortsette kjøpefesten selv etter at alle har fått seg flatskjerm og konvertert filmsamlingen til bluray.

Lenke til kommentar
Skjermer: 16:10 kommer dessverre til å bli ennå mer sjeldent. Forhåpentligvis får vi flere bærbare med IPS sjermer og høyere oppløsning. Antagelig får vi de første PC-skjermene med quad HD oppløsning (3840x2160) til 20.000 kr eller noe sånt. Muligens fra Dell, Apple og NEK i første omgang.
Skammelig, rett og slett.Jeg for min del kommer til å tviholde på 16:10, da jeg synes det formatet er så utrolig mye bedre på PCen enn 16:9. Jeg blir vel (en av) 16:10s siste skanse. 16:9 hører hjemme på fjernsynet. Selv om film nå er gått over til 21:9...

 

Jeg har et par 16:10 skjermer, men foretrekker fortsatt UXGA 4:3 eller 3:4 så lenge jeg ikke skal se film. Har bare en 16:9 netbook for data, kjøpte den kun for batterilevetiden og for å stjele en Intel 160GB SSD som den var oppgradert med.

Når det gjelder IPS sier jeg velkommen etter, Thinkpad har hatt dette lenge. Problemet med å ha for gode gamle maskiner er at nye bærbare føles som en nedgradering. :cool:

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Mye av det som folk venter på blant annet 120 Hz IPS og OLED-skjermer til PC kom allerede i 2010 så det er bare å bestille fra utlandet eller å fortsette og vente på at det kanskje en gang skal komme til lille ubetydelige Norge. At noe ikke er tilgjengelig her i utkanten av verden betyr ikke at det ikke finnes. Så lenge folk fortsetter å betale penger for gammelt søppel vil de mest etablerte aktørene holde tilbake godsakene fra mainstream-markedet.

 

SSD er dessuten veldig 2009. Det som er hot nå er x79 med 32-64 GB minne og kjøre RamCache på 2/3 av systemminnet.

 

"RAM Disk and RAM Cache are 2 features that take full advantage of the 8 DIMM Slots. With RAM Cache you can see write speeds of up to 7054MB/s."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Mye av det som folk venter på blant annet 120 Hz IPS og OLED-skjermer til PC kom allerede i 2010 så det er bare å bestille fra utlandet eller å fortsette og vente på at det kanskje en gang skal komme til lille ubetydelige Norge. At noe ikke er tilgjengelig her i utkanten av verden betyr ikke at det ikke finnes. Så lenge folk fortsetter å betale penger for gammelt søppel vil de mest etablerte aktørene holde tilbake godsakene fra mainstream-markedet.

 

SSD er dessuten veldig 2009. Det som er hot nå er x79 med 32-64 GB minne og kjøre RamCache på 2/3 av systemminnet.

 

"RAM Disk and RAM Cache are 2 features that take full advantage of the 8 DIMM Slots. With RAM Cache you can see write speeds of up to 7054MB/s."

 

Hvilke modeller med 120 Hz IPS er det som finnes?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Diamondcrysta RDT233WX-Z. 23.6-inch novelty is equipped with IPS-panel with a matte finish, LED illumination and has a frequency of 120 Hz refresh."

 

K0000262793.jpg

 

Dersom dette lar seg kjøpe for under $700 + frakt og toll så er det genialt i forhold til den 120-Hz søppla til 3-5k som de selger i norske nettbutikker hvor flerparten har glossy overflate.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kan godt være det finnes større paneler, men har i utgangspunktet sjekket det som er aktuelt for min del.

 

Spørs også om det er ekte 120 Hz. Virker som denne modellen har det, men noen tidligere modeller hadde kun 120 Hz rammeinterpolering dvs at det settes inn ekstra rammer fra et signal på 60Hz. Prøver å finne ut av det da det er på tide med noen nye skjermer i oppsettet her, men vanskelig når man ikke kan japansk språk.

 

Fin å spille på, ser ikke helt hva folk skal med 120 Hz på større paneler med mindre de skal se film 120/24=5.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kan godt være det finnes større paneler, men har i utgangspunktet sjekket det som er aktuelt for min del.

 

Fin å spille på, ser ikke helt hva folk skal med 120 Hz på større paneler med mindre de skal se film 120/24=5.

 

Burde ikke være så vanskelig å se at enkelte kan trenge det. For det første er det jo greit å spille på en større skjerm, for det andre så er det jo mange som spiller og bruker en skjerm til andre ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg trenger det selv, men inntil det kommer 4000 piksler i bredden slik at man får plass til 2x1920 i bredden så har det lite eller ingen ting for seg for min del og da kommer jeg bedre ut med 1x 23" 1920x1080 + 4x 1280x720 på en 30". Dersom jeg skal ha 1 vindu med 1920 i bredden på en 30" er det kun 640 piksler igjen og da går det ikke å lese teksten. Med 800 piksler i bredden er det delvis lesbart og med 1280 er det helt greit.

 

Det optimale for meg er 120 Hz 37" med >=3840x2400. Da kan jeg kjøre 2 vinduer på 1920x1080 øverst og 3 vinduer med 1280x720 mederst i tillegg til at 37" er en akseptabel størrelse å se film på. Den dagen dette blir tilgjengelig for <=20k er det løp og kjøp for min del.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Skjermer: 16:10 kommer dessverre til å bli ennå mer sjeldent.

 

Er det noe logikk bak dette? (lavere produksjonskostnader osv?)

Vil tippe det hadde vært et populært marked å relansere 4:3 igjen. Jeg hadde iallefall kjøpt..

Populært blandt folk som bryr seg om skjerm og bruker mye PC, lite populært blandt de som ser på "/kr (tommer pr krone), siden det er skjermarealet du betaler for, ikke diameteren, og du får mindre areal pr diameter jo mer avlang skjermen blir. Produsenter liker dette da de kan selge en 23,6" 16:9 med samme areal som en 22" 16:10, og ta seg betalt nesten likt en 24" 16:10 som har høyere areal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...