Gå til innhold

Slik gikk spådommene for 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke så lett å si når enn OS-krig er avgjort, men jeg tror kanskje man vil se på 2011 som året android tok over sånn i etterpåsklokskapens lys. Året da android ble størst, og heretter vil de fortsette å øke, mens feks ios vil minke. Men det er kanskje litt diffust å bedømme om en spådom var rett vha en ny spådom :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja. Foreløpig så vokser jo ios og android på bekostning av RIM og andre produsenter(dumme telefoner). http://iphone.appleinsider.com/articles/11/12/29/apple_gains_ground_while_android_pushes_to_50_share_of_us_market.html

Ja dette er tall fra usa, men om noen har tall som viser at ios mister markedsandeler i andre deler av verden, kom med dem. På tablet siden mister apple andeler, men det må jo kunne sies at dette er forventet, de var først på markedet og konkurrentenes halvhjertige forsøk har slått dårlig an blant forbrukerene. Det er først i det siste året at de har begynt å selge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. Foreløpig så vokser jo ios og android på bekostning av RIM og andre produsenter(dumme telefoner). http://iphone.appleinsider.com/articles/11/12/29/apple_gains_ground_while_android_pushes_to_50_share_of_us_market.html

Ja dette er tall fra usa, men om noen har tall som viser at ios mister markedsandeler i andre deler av verden, kom med dem. På tablet siden mister apple andeler, men det må jo kunne sies at dette er forventet, de var først på markedet og konkurrentenes halvhjertige forsøk har slått dårlig an blant forbrukerene. Det er først i det siste året at de har begynt å selge.

 

http://iphone.appleinsider.com/articles/11/12/29/apple_gains_ground_while_android_pushes_to_50_share_of_us_market.html

 

Se feks denne saken, apples globale markedsandel synker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ang OS-krigen...

 

Jeg håper at den aldri vinnes av noen, da det er positivt for videreutviklingen av alle at de har reell konkurranse. Både Android og iOS har blitt bedre (etter min mening) av at de har hverandre å konkurrere i mot.

 

Patentkrigen som pågår, er derimot ødeleggende for alle parter. Her håper jeg at den taes helt ut i det tåpelige, slik at vi kanskje får endringer i måten patenter håndteres på. I utgangspunktet er patenter en god ting da de sørger for at oppfinnelser dokumenteres og kan bygges videre på. Måten de er beskyttet på i dag, samt at det gis patenter på ting som helt klart ikke er reelle oppfinnelser, er ødeleggende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ATW. Det selges mer android og ios enheter en noensinne. At ios sine markedsandeler synker verden over er mer ett faktum at android sine billig modeller tar over for salget der dumme billigtelefoner har dominert.

Eigir, enig. Vi får håpe android snart stagnerer og at wp eller noe annet begynner å selge mer.

 

Det er jo ganske tydelig at det ikke er foklaringen alene, enn sålenge smartmobiler får større markedsandeler, så kan man ikke forklare en nedgang i markedsandeler for IOS med at android tar over for "dumme billigtelefoner".

 

AtW

Lenke til kommentar

Andelen dumme telefoner som selges er jo raskt sykende, hva er grunnen mener i såfall du? Smarttelefoner tar over sier du? Okey, men hvilke type smarttelefoner er det som blir erstatningen for disse dumme telefonene? Symbian? blackberry? ios? Android?

Android har jo hatt en enorm økning siste 2 årene, samtidig som ios også har økt meget mye.

Apple har jo ingen ambisjoner om å selge deres telefoner til alle i hele verden, de ønsker å bli sett på som premium telefoner, dyre men eksklusive.

Å tro at ios har stagnert eller er på tur å dø ut blir for lettvint. Apple ønsker å tjene penger, og ikke pumpe ut mest mulig modeller med lav fortjeneste kun for å selge mer.

Lenke til kommentar

Andelen dumme telefoner som selges er jo raskt sykende, hva er grunnen mener i såfall du? Smarttelefoner tar over sier du? Okey, men hvilke type smarttelefoner er det som blir erstatningen for disse dumme telefonene? Symbian? blackberry? ios? Android?

Android har jo hatt en enorm økning siste 2 årene, samtidig som ios også har økt meget mye.

Apple har jo ingen ambisjoner om å selge deres telefoner til alle i hele verden, de ønsker å bli sett på som premium telefoner, dyre men eksklusive.

Å tro at ios har stagnert eller er på tur å dø ut blir for lettvint. Apple ønsker å tjene penger, og ikke pumpe ut mest mulig modeller med lav fortjeneste kun for å selge mer.

 

Jeg snakker om andelene av telefonsalget. Apple har mindre andel av det totale telefonsalget enn før, at andelen smarttelefoner øker betyr at apples andel av smartelefonsalget synker enda mer enn deres andel av totaltelefonsalget. Hva legger du i "for lettvint"? Jeg prøver å finne ut hva som vil skje, da baserer jeg meg på hva jeg tror er mest sannsynlig. Uansett om det er en "lettvind" forklaring eller ikke. Er den letteste forklaringen den som jeg ser som mest sannsynlig, så vil jeg støtte meg på den. Ellers kan jeg gjerne få litt mer kjøtt på beina angående apples ambisjoner og ønsker, hvordan tror du det vil påvirke salget framover i tid. Det er det vi snakker om her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg snakker om andelene av telefonsalget. Apple har mindre andel av det totale telefonsalget enn før, at andelen smarttelefoner øker betyr at apples andel av smartelefonsalget synker enda mer enn deres andel av totaltelefonsalget. Hva legger du i "for lettvint"? Jeg prøver å finne ut hva som vil skje, da baserer jeg meg på hva jeg tror er mest sannsynlig. Uansett om det er en "lettvind" forklaring eller ikke. Er den letteste forklaringen den som jeg ser som mest sannsynlig, så vil jeg støtte meg på den. Ellers kan jeg gjerne få litt mer kjøtt på beina angående apples ambisjoner og ønsker, hvordan tror du det vil påvirke salget framover i tid. Det er det vi snakker om her.

 

AtW

Hvor er det du drar tallene dine ut i fra?

 

http://www.gartner.c....jsp?id=1543014

 

http://www.gartner.c....jsp?id=1689814

http://www.gartner.c....jsp?id=1764714

 

 

Skikkelige tall for quarter 3 2011 har jeg ikke funnet. Men tallene taler jo for akkurat hva jeg sier. Apple selger mer iphones, samsung selger mer smartphones, smartphones øker betraktelig og det er dumme telefoner som taper.

 

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker om andelene av telefonsalget. Apple har mindre andel av det totale telefonsalget enn før, at andelen smarttelefoner øker betyr at apples andel av smartelefonsalget synker enda mer enn deres andel av totaltelefonsalget. Hva legger du i "for lettvint"? Jeg prøver å finne ut hva som vil skje, da baserer jeg meg på hva jeg tror er mest sannsynlig. Uansett om det er en "lettvind" forklaring eller ikke. Er den letteste forklaringen den som jeg ser som mest sannsynlig, så vil jeg støtte meg på den. Ellers kan jeg gjerne få litt mer kjøtt på beina angående apples ambisjoner og ønsker, hvordan tror du det vil påvirke salget framover i tid. Det er det vi snakker om her.

 

AtW

Hvor er det du drar tallene dine ut i fra?

 

http://www.gartner.c....jsp?id=1543014

 

http://www.gartner.c....jsp?id=1689814

http://www.gartner.c....jsp?id=1764714

 

 

Skikkelige tall for quarter 3 2011 har jeg ikke funnet. Men tallene taler jo for akkurat hva jeg sier. Apple selger mer iphones, samsung selger mer smartphones, smartphones øker betraktelig og det er dumme telefoner som taper.

 

 

Fra lenkene jeg har postet, men se feks her, her er Q3, mindre andel enn i Q2 (og mindre enn året før)

 

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1848514

 

 

Det er ikke feil at det selges mer smartephones, men det er ikke noe som forklarer apples lavere markedsandel. Jeg har vært rimlig tydelig på at jeg snakker om markedsandel hele veien. At smartelefoner tar over mer av markedet gjør apples senking av markedsandel til dårligere nyheter for apple, ikke bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

@AtW: Fra din egen link: "Apple shipped 17 million iPhones, an annual increase of 21 percent, but down nearly 3 million units from the second quarter of 2011 because of Apple's new device announcement in October. Gartner believes Apple will bounce back in the fourth quarter because of its strongest ever preorders for the iPhone 4S in the first weekend after its announcement"

 

Forklaringen ligger i produktsyklusen til Apple, der den årlige lanseringen av ny iPhone-modell i år ble forskjøvet med ca 3-4 måneder. I 3. kvartal 2010 hadde Apple en splitter ny iPhone 4 som solgte i bøtter og spann, i 3. kvartal 2011 var det fortsatt den samme iPhone 4 som solgte forbausende mye rett før lansering av neste generasjon.

iPhone 4S ble lansert i begynnelsen av 4. kvartal 2011, så derfor vil toppen på salgskurven forskyves i forhold til tidligere år. Prognosene sier salg av ca 30 millioner iPhone i 4. kvartal - nær det dobbelte av forrige kvartal - noe som nok vil bety at markedsandelen igjen stiger.

 

For øvrig er markedsandeler ikke alt, det hjelper lite å selge flest enheter dersom man ikke sitter igjen med en fortjeneste som står i rimelig forhold til salget - en lekse opptil flere telefon- og PC-produsenter bør ha lært...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@AtW: Fra din egen link: "Apple shipped 17 million iPhones, an annual increase of 21 percent, but down nearly 3 million units from the second quarter of 2011 because of Apple's new device announcement in October. Gartner believes Apple will bounce back in the fourth quarter because of its strongest ever preorders for the iPhone 4S in the first weekend after its announcement"

 

Forklaringen ligger i produktsyklusen til Apple, der den årlige lanseringen av ny iPhone-modell i år ble forskjøvet med ca 3-4 måneder. I 3. kvartal 2010 hadde Apple en splitter ny iPhone 4 som solgte i bøtter og spann, i 3. kvartal 2011 var det fortsatt den samme iPhone 4 som solgte forbausende mye rett før lansering av neste generasjon.

iPhone 4S ble lansert i begynnelsen av 4. kvartal 2011, så derfor vil toppen på salgskurven forskyves i forhold til tidligere år. Prognosene sier salg av ca 30 millioner iPhone i 4. kvartal - nær det dobbelte av forrige kvartal - noe som nok vil bety at markedsandelen igjen stiger.

 

For øvrig er markedsandeler ikke alt, det hjelper lite å selge flest enheter dersom man ikke sitter igjen med en fortjeneste som står i rimelig forhold til salget - en lekse opptil flere telefon- og PC-produsenter bør ha lært...

 

Vi får se hvordan det utvikler seg, tallene fra Q4 ieuropa har vel ikke vært så overbevisende, dog bedre i USA. Jeg tror IOS vil stagnere eller fortsette å miste markedsandeler etter 2011 .

 

AtW

Lenke til kommentar

Du bruker tallene fra ett kvartal for å påstå at apple mister markedsandeler, men glemmer tydeligvis at q3 var salgene lavere av iphone 4 på grunn av forventninger for iphone 5. Iphone 4s solgte derimot til rekord. Noe som tilsier at q4 bør bli bra. Jeg synes du må se på andelen over noe mer tid enn 3 siste måneder for Å trekke konklusjoner. Apple har god grep om sitt segment og jeg tror ikke vi vil se noen 100 usd iphones eller ios på andre telefoner bare fordi apple ønsker å selge enda mer telefoner.

 

Så ikke newtons innlegg før jeg postet, han er spot on som vanlig.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at jeg syntes spådommene for 2011 var en blanding av noen litt diffuse og noen litt opplagte spådommer. For eksempel at "noe skjer på NFC fronten" er ganske lite konkret, og syntes kanskje det er merkelig at dere gir dere rett på den når NFC fremdeles er et fremmeord for de aller, aller fleste. Det har selvsagt skjedd "noe", men er dette egentlig interessant hvis ikke dette "noe" involverer bruk i dagliglivet?

 

Spådommene "salg av nettbrett skyter fart", "smartmobilene vil fortsette å ta over", "ingen ny batteriteknologi" og "OS-krigen blir ikke avgjort" vil jeg påstå er ganske opplagte og trygge ting å forutsi. Det er litt som å si "det vil komme flere nettbrett" og "salgene kommer til å øke".

 

Personlig syntes jeg ihvertfall at de litt mer spesifikke og usikre spådommene er de artigste, men de er selvsagt også de vanskeligste å skulle si noe sikkert om. Dere hadde noen av disse også, og det var bra. Spådommer som bygger på forventet utvikling i markedet er derimot ikke like gøy, fordi det er naturlig å forvente at det skjer.

Lenke til kommentar

Du bruker tallene fra ett kvartal for å påstå at apple mister markedsandeler, men glemmer tydeligvis at q3 var salgene lavere av iphone 4 på grunn av forventninger for iphone 5. Iphone 4s solgte derimot til rekord. Noe som tilsier at q4 bør bli bra. Jeg synes du må se på andelen over noe mer tid enn 3 siste måneder for Å trekke konklusjoner. Apple har god grep om sitt segment og jeg tror ikke vi vil se noen 100 usd iphones eller ios på andre telefoner bare fordi apple ønsker å selge enda mer telefoner.

 

Så ikke newtons innlegg før jeg postet, han er spot on som vanlig.

 

Q4 blir helt sikkert bedre. Men Apple har mistet markedsandeler, mener du det ikke er riktig? Og konklusjoner har vel heller ikke blitt trekt? Ingen med vettet i behold trekker konklusjoner om fremtiden, ingen av oss er spåmenn. Jeg synes ikke det er dekning for å påstå at jeg kun har sett på de 3 siste månedene heller, jeg har pekt på flere ting, og sammenliknet siste tre måneder med flere andre tidsperioder.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Q4 blir helt sikkert bedre. Men Apple har mistet markedsandeler, mener du det ikke er riktig? Og konklusjoner har vel heller ikke blitt trekt? Ingen med vettet i behold trekker konklusjoner om fremtiden, ingen av oss er spåmenn. Jeg synes ikke det er dekning for å påstå at jeg kun har sett på de 3 siste månedene heller, jeg har pekt på flere ting, og sammenliknet siste tre måneder med flere andre tidsperioder.

 

AtW

jeg tror apple hadde mistet andeler i slutten av q3. Men at dette ble tatt igjen i q4. En økning i markedsandeler er temmelig sikkert, også i forhold til q2. At apple avsluttet 2011 med høyere andeler enn de avsluttet 2010 med regner jeg med. At de i fremtiden kan miste andeler er godt mulig, for mange av de som går over fra billig dumme telefoner ser nok ikke på iphone som noe alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og atw's spådom er jo ikke akkurat veldig vanskelig å tro blir korrekt. På nettbrettsiden så MÅ ios miste andeler, for når de andre produsentene spyr ut nettbrett så må de miste andeler. Selv om ipad 3 skulle øke salget betraktelig i forhold til ipad 2.

 

Så du er nå enig med det jeg har skrevet, og ikke uenig? Forøvrig så skrev jeg at jeg snakket om andeler av telefonsalget.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...