Gå til innhold

Nå kan elektronikken fikse seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en liten kuriositet fra strek episodene.

når det foretaes reparasjoner så brukes det bare en slags lysstråle eller laser.

i en av episoden brukes det en slags robot som selv kan skape det nødvendige verktøyet .

i et av tilfelle kortsluttet denne roboten seg selv og brente ut alle kretsene , men en stund etter på så hadde den skap nye kretser selv .

selv om dett kun er fri fantasi så er man inne på noe her.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe vi vil se i forbrukerelektronikk.

 

I fly og romfartsindustrien vil dette være noe som kan bli brukt, jeg leste igjennom den originale artikkelen men det var ikke forferdelig mye informasjon der som gjorde at jeg fikk noe klarer bilde av hva det egentlig er snakk om men.

 

Jeg jobber med elektronikk til daglig og endel av problemet man har er statisk elektrisitet og dens innvirkning på nettopp integrerte kretser som BGAer og lignende.

Når en slik krets får en smell så vil den nødvendigvis ikke bli defekt, men det som skjer er at baner inne i kretsen blir svekket og i så måte fører dette til redusert livslengde på produktet.

 

Her vil også kanskje dette hjelpe til uten at jeg helt forstår hvordan det fungerer.

 

Et annet stort problem med elektronikk er at loddinger ikke alltid holder mål, et kjent resultat på dette er xbox 360 sin feilrate. Her var det mange faktorer som spilte inn, blant annet varme i boksen, men det ble også påvist problemer med loddeprossessen.

 

Hvis man kunne laget et materiale som bidro til å kvalitetssikre loddinger under BGAer, LGAer osv så ville nok kanskje dette vært et enda større sprang i elektronikkens verden for å skape bedre produkter.

Lenke til kommentar

det er forsøkt noe lignede i andre sammenhenger, b.a. med bil-lakk.

når det oppstår riper så blir de fylt igjen

 

Men hvor god vil det fungere gjenstår å se .

hvordan vet man at det er kun bruddet som blir fylt igjen og ikke andre ledere som blir kortsluttet.

 

har man material tretthet og defekter som oppstår så er det ikke sikker at det holder over tid

 

Dette hindrer heller ikke feilsøking på fly og andre krevende maskineri med kilometervis med kabler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...