Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Bedriftene sine tråder
    2. Vervekampanjer
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Film
    3. TV-serier og -programmer
    4. Musikk
    5. Litteratur
    6. Tegneserier
    7. Anime og manga
    8. Språk
    9. Egenprodusert kultur
    10. Humor (snarvei)
    11. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

Koss PortaPro - garanti og reklamasjon i butikk.


18 svar i denne tråden

#1 Zeorsd

Zeorsd

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 1 108 innlegg
  •   7. februar 2004

Skrevet 19. desember 2011 - 15:10

Litt usikker på om dette er rette sted å poste men prøver meg: Jeg (som som så mange andre) har hatt stor nytte av Koss PortaPro de siste årene. De har kanskje ikke den beste lyden, men til prisen og kombinert med god mobilitet synes jeg det har vært vanskelig å finne gode alternativer. Dessverre ser det ut til å være en gjenganger med disse at de blir ødelagt. Jeg mener at jeg ikke har strukket kabelen unaturlig mye eller belastet den på annen måte utover det som er naturlig ved bruk. Dette skjer med headset etter headset, både på mitt og andre jeg kjenner, og i familien. Nå har jeg et par ganger rett og slett slitt headsettet ut såpass at jeg like gjerne kjøpte nytt til 150-200kr. Men nå er jeg der at jeg synes det er for dårlig og burde dekkes av reklamasjon/garanti. Det jeg tidligere har hørt er at folk ganske greit har fått byttet med bakgrunn i livstids-garantien, men dette virker mer komplisert nå.

Så til saken:

Når jeg ønsker å returnere produktet i butikken fikk jeg beskjed om at de hadde fått beskjed om at all reklamasjon og garanti måtte foregå via "myportapro.com", og de nektet å ta det tilbake. Dette synes jeg er tvilsomt. Er det virkelig lov i henhold til kjøpsloven for butikken å ignorere ansvar rundt produktet og referere direkte til produsent? Den nettsiden virker for meg å være opprettet av en grunn: For mye reklamasjoner på PortaPro. De skal ha folk til å fikse ting selv, betale frakt, og de sniker inn:
"Typiske feil som ikke dekkes:
• Avslitte kabler
Noe som i seg er komplisert: Jeg skjønner at de ikke dekker avslitte kabler i alle tilfeller, men samtidig viser det seg jo at dette er en svakhet ved produktet som oppstår ved normal bruk, og som dermed ikke nødvendigvis er brukeres feil.

Spørsmålet mitt går altså hovedsakelig rundt hva jeg kan kreve av forhandler. Kan jeg kreve å få reklamere? Kan jeg kreve å få benytte garanti?

Dette innlegget har blitt redigert av Zeorsd: 19. desember 2011 - 15:10

  • 0

#2 Occi

Occi

    Moderator

  • Moderatorer
  • 5 645 innlegg
  •   28. juli 2007

Skrevet 19. desember 2011 - 15:32

Tidligere har Koss Porta Pro hatt livstidsgaranti. Dette ble endret pga. det var for mange som brukte garantien sin, til det punktet hvor de begynte å tjene mindre enn de gjorde før. Dermed endret de garantien. Dog så tror jeg ikke det er lov å endre slikt etter kjøp (ref: Sony prøvde å endre terms of services med PS3 slik at du ikke kunne installere Linux, dette brøt med norsk lov), så om du har kjøpt den før denne endringen så har de ingenting de skulle ha sagt.

Når det gjelder retur så tror jeg butikker har rett til å henvende deg til leverandøren direkte. Hvertfall så måtte jeg først snakke med HP, få godkjent reklamasjonen og fikk en reklamasjonskode som jeg deretter brukte hos Komplett (ødelagt laptop ved frakt).

Tror det letteste er at du tar en titt innom forbrukerportalen.no eller ringer forbrukerrådet. Norske forbrukere har veldig mange rettigheter, og ofte overgår det hva produsentene selv prøver å levere det som.
  • 0

thevoid | github
#diskusjon.no@EFnet


#3 Zeorsd

Zeorsd

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 1 108 innlegg
  •   7. februar 2004

Skrevet 19. desember 2011 - 18:51

Det er ikke eldre enn at det burde være mulig å ta det på reklamasjon. Uansett ligger frustrasjonen i at jeg ikke får levert til forhandler, og produsent har satt opp en "mur" i mine øyne for å unngå å tape penger. Jeg trodde jeg hadde rett til å kunne forholde meg til selger og ikke produsent...
  • 0

#4 Occi

Occi

    Moderator

  • Moderatorer
  • 5 645 innlegg
  •   28. juli 2007

Skrevet 19. desember 2011 - 18:55

Sjekk med Forbrukerrådet som jeg har nevnt, de kan hjelpe deg med slikt.
  • 1

thevoid | github
#diskusjon.no@EFnet


#5 3R4

3R4

    Bruker

  • Medlemmer
  • 264 innlegg
  •   23. oktober 2011

Skrevet 19. desember 2011 - 21:24

Hvis feilen oppstår pga. at kablene har blitt slitt ser jeg ikke noen god sak her.
  • 0

#6 darket

darket

    Bruker

  • Medlemmer
  • 799 innlegg
  •   15. oktober 2008

Skrevet 19. desember 2011 - 21:35

Hei
Du kan fint reklamere mot butikken, de kan ikke nekte deg dette.
  • 0

#7 OneWingedAngel

OneWingedAngel

    Bruker

  • Medlemmer
  • 193 innlegg
  •   25. juli 2006

Skrevet 19. desember 2011 - 22:04

Sist gang Kossene mine røk måtte jeg også ty til "myportapro.com" (den fysiske butikken nektet å ta dem, ganske likt din situasjon). Det var ikke verre enn å beskrive feilen(e) så godt som mulig og oppgi korrekt info. Tre dager senere hadde jeg fått et "reparasjonskit" i postkassa, kostnadsfritt og uten spørsmål. Mye enklere enn å ta turen ned til butikken synes nå jeg.
  • 0

#8 3R4

3R4

    Bruker

  • Medlemmer
  • 264 innlegg
  •   23. oktober 2011

Skrevet 19. desember 2011 - 22:08

^^ Jeg har også brukt myportapro.com, men da pga at putene ikke satt fast på bøylen. Hvis kabelen faktisk er avslipt er det vel kundens feil (men nå forstår ikke jeg helt hva skaden er)
  • 0

#9 OneWingedAngel

OneWingedAngel

    Bruker

  • Medlemmer
  • 193 innlegg
  •   25. juli 2006

Skrevet 19. desember 2011 - 22:27

Man kan vel også "lyve" og skylde på brudd i ledningen som følge av vanlig slitasje. Oppga selv dette som feil (som faktisk var den reelle feilen i mitt tilfelle), og det funket som nevnt helt fint.
  • 0

#10 Zeorsd

Zeorsd

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 1 108 innlegg
  •   7. februar 2004

Skrevet 20. desember 2011 - 01:33

Ja det er som sagt vanlig max slitasje, i alle fall slik jeg ser det. Det er såpass nytt at jeg vil nøle med å kalle det slitasje engang.

Takk for alle svar!
  • 0

#11 3R4

3R4

    Bruker

  • Medlemmer
  • 264 innlegg
  •   23. oktober 2011

Skrevet 20. desember 2011 - 01:50

Men hva er det egentlig denne "slitasjen" har ført til? Hva er feilen?
  • 0

#12 Herr Brun

Herr Brun

    Medlem

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 24 241 innlegg
  •   18. mars 2004

Skrevet 20. desember 2011 - 09:06

Du har rett til å henvende deg til selger for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, så dersom feilen er en mangel etter den kan de ikke henvise deg til noe nettsted eller lignende. Dersom du vil benytte deg av produsentens garanti, kan de stille opp mer eller mindre de vilkår de føler for.
  • 1

Everyone is entitled to my opinion.


#13 Zeorsd

Zeorsd

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 1 108 innlegg
  •   7. februar 2004

Skrevet 21. desember 2011 - 15:52

Men hva er det egentlig denne "slitasjen" har ført til? Hva er feilen?


Nede ved selve jacken har kabelen blitt dårlig, når man beveger på kabelen forsvinner lyden på ene eller begge sidene.

Du har rett til å henvende deg til selger for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, så dersom feilen er en mangel etter den kan de ikke henvise deg til noe nettsted eller lignende. Dersom du vil benytte deg av produsentens garanti, kan de stille opp mer eller mindre de vilkår de føler for.


Det var dette jeg trodde også, og jeg må si jeg ble overasket og skuffet når de kontant avslo med at alle henvendelser måtte gå via sidene. Jeg mener jeg var klar på at det var reklamasjon jeg mente, og selv om det finnes en garanti er man da ikke pliktig til å benytte denne, selv om butikken gjerne foretrekker det...
  • 0

#14 3R4

3R4

    Bruker

  • Medlemmer
  • 264 innlegg
  •   23. oktober 2011

Skrevet 21. desember 2011 - 23:43


Men hva er det egentlig denne "slitasjen" har ført til? Hva er feilen?


Nede ved selve jacken har kabelen blitt dårlig, når man beveger på kabelen forsvinner lyden på ene eller begge sidene.


Da er det ikke avslitte kabler på den måten tror jeg, og du har full rett til å henvende deg til butikken for å få avhjelp jfr. forbrukerkjøpsloven (men jeg har selv sendt inn mine portaproer av samme grunn for to dager siden via myportapro.com)
  • 0

#15 Zeorsd

Zeorsd

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 1 108 innlegg
  •   7. februar 2004

Skrevet 22. desember 2011 - 03:06

Ah, nei har ikke tenkt på at de kanskje ikke mener det sånn... Blir spennende å se i alle fall.

Det er jo ikke noen enorm sak dette her,men det var først og fremst prinsippet om at butikken påstod de kunne referere til hva produsenten har sagt og nekte å ta i mot headesettet. Hvilken løsning jeg velger får jeg se, men jeg er frista til å dra til butikken igjen nå som jeg er mer trygg på at det faktisk stemmer at jeg har rett til å forholde meg til dem ifm. reklamasjon.

Dette innlegget har blitt redigert av Zeorsd: 22. desember 2011 - 03:06

  • 0

#16 Herr Brun

Herr Brun

    Medlem

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 24 241 innlegg
  •   18. mars 2004

Skrevet 22. desember 2011 - 04:55

Selger (A) og kjøper (B) har en avtale, som blir regulert av forbrukerkjøpsloven. Dersom A bryter denne, ved at tingen har en mangel, så er det helt åpenbart at det i utgangspunktet er A som skal ta ansvaret for det. Unntak fra denne regelen får selger selv finne, og det tror jeg han skal slite litt med. Etter forbrukerkjøpsloven kan B gjøre krav gjeldende mot tidligere salgsledd, men det er B som velger, ikke A.
  • 0

Everyone is entitled to my opinion.


#17 henrikwl

henrikwl

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 541 innlegg
  •   11. november 2005

Skrevet 22. desember 2011 - 10:00

Dette høres da ut som en slitasjeskade, hvordan stiller forbrukerkjøpsloven seg til dette? Kan dårlig byggekvalitet defineres som en mangel, som dermed utløser rettighetene forbrukerkjøpsloven gir deg?

Slik det fremstår for meg, så er dette noe som ikke faller under forbrukerkjøpsloven, men Koss sin egen garanti, og at det er derfor butikken henviser kunden videre til produsent.
  • 0

#18 Herr Brun

Herr Brun

    Medlem

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 24 241 innlegg
  •   18. mars 2004

Skrevet 22. desember 2011 - 15:55

Fkjl. § 15 (2) b lyder:
[tingen skal] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Her må man legge en berettiget forventning/normalforventning til grunn, altså hvordan tilsvarende ting vanligvis er, omstendighetene tatt i betraktning.
  • 0

Everyone is entitled to my opinion.


#19 3R4

3R4

    Bruker

  • Medlemmer
  • 264 innlegg
  •   23. oktober 2011

Skrevet 22. desember 2011 - 15:56

Mottok i dag mitt nye portapro-sett fra myportapro.com (helt nytt).

Har brukt denne siden to ganger:
1. Putene datt av bøylen ettersom "klypene" som holder putene fast var slitte. Mottok ny bøyle i posten.
2. Putene datt av bøylen (igjen) og inngangen var slitt slik at høyre lydkanal ikke alltid fungerte (samme problem som blir beskrevet her). Måtte sende inn headsettet, og fikk helt nytt i posten.

Hurra :)
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere