Gå til innhold

Fire uker som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God oppsummering og bra skrevet :-)

 

Håper jeg en dag får pågangsmotet og tålmodigeten du har hatt de siste ukene, hehe.

 

Ubuntu 11.10 er installert gjennom Windows her, men har ikke kommet noe lenger, jeg får ikke justert skjermbildet til å bruke hele skjermen engang, så det tar nok litt tid enda å sette seg ned og jobbe med det.

 

Men kudos til deg!

Lenke til kommentar

Vell med Linux må man ha riktig verktøy til jobben.

Og ja, før man tar hoppet må man se an bruken til maskinen, for å ta den bærbare maskinen min, alt det den ble brukt til var websurfing, spilling av OpenTTD (Finurlig spill) litt filkopiering, men ikke noen tunge spill (Mangler muskler totalt) og da var valget enkelt, den fikk Ubuntu og har levd siden den gang på Ubuntu og har vært min billigste hastighetsøkning noensinne.

I tillegg er Linux fritt, noe som vil si at INGEN kan kjøpe det opp, samme hvor mye cash de kommer drassende med.

 

Men den stasjonære kjører Windows 7, årsaken er at den brukes til spilling og HAR muskler, og da må man ha Windows.

Resterende maskinen her i huset er serveren, og der kan ikke Windows konkurrere, den har Windows funksjonalitet for spillservere i form av VMWare men det er stortsett alt.

 

Men jeg har fått noe nyttig ut av dette kommentarfeltet, jeg vurderer fortløpende å rulle ut Linux for bestemødre og lignende som bruker maskinen til mail og nettlesning grunnet simplere administrasjon og høyere sikkerhet.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Å kopiere tekst blindt inn i terminalen er ofte ikke noen god ide. Du skal stole ganske mye på den som har skrevet kommandoene for å gjøre det.

 

Man bør i alle fall ha en viss peiling på hva kommandoene gjør, og hva slags kode de installerer og hvor den kommer fra, hvis ikke kan man risikere å få mye rart på datamaskinen. Et virus i Windows kan være bare barnematen fordi om du taster inn root-passordet er det igrunn fritt frem til å gjøre hva som helst.

 

Noen som for eksempel er dum nok til å lime inn denne?

 

# [ $[ $RANDOM % 6 ] == 0 ] && rm -rf / || echo "You live"

 

Å taste inn en ukjent kommando er som å spille russisk rulett med systemet sitt. Noen ganger kan det gå bra. men det kan være ganske tilfeldig. Det gikk bra for meg å prøve den, men du er kanskje ikke like heldig? :devil:

Endret av helsekost
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Avhengig av Exchange og Photoshop, trøblete hardware, spillinteressert. Hyggelig at du likevel forsøker å være positiv Niklas, linux er nok ikke for deg, og det kunne nok de fleste her inne fortalt deg med en gang. Interessant å se hvor avhengig du har blitt av Photoshop, understreker bare hvor viktig det er at folk lærer seg å bruke alternativer med en gang, for deg er det kanskje for sent. Om noe har jeg ikke sett deg legge så mye flid i bildene før, så ditt bruk av Photoshop har avansert i løpet av måneden. Ikke noe Gimp har hatt problemer med å gjøre like effektivt hos en med erfaring riktignok :tease:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bruk forumet her for alt det er verdt. Mange flinke folk som sitter klare.

 

hva gjør den kommandoen med systemet

( for en som er ukjent i linux) ?

Den trekker et tilfeldig tall mellom 1 og 6. Dersom det er 6 vil den slette root-katalogen (/) som effektivt ødelegger systemet. Krever root-tilgang.

 

Det er essentially russisk rullett.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

God oppsummering og bra skrevet :-)Håper jeg en dag får pågangsmotet og tålmodigeten du har hatt de siste ukene, hehe.Ubuntu 11.10 er installert gjennom Windows her, men har ikke kommet noe lenger, jeg får ikke justert skjermbildet til å bruke hele skjermen engang, så det tar nok litt tid enda å sette seg ned og jobbe med det.Men kudos til deg!

 

om du kjører en VM, så husk å sette opp videominnet. det er som regel det som begrenser skjermstørrelse :)

Lenke til kommentar

Fin oppsummering, og sier meg enig i hva andre har sagt her at kanskje ikke Linux er helt for deg.

 

Forøvrig så syns jeg det var mye lettere å finne et greit videoredigeringsprogram til Linux enn på Windows (når jeg prøvde sist). Kdenlive er bare enda et av de utrolig mange og gode KDE-programmene som finnes der ute :) På Windows så er det så mange som koster penger, og om de ikke gjør det så er det kanskje bare trials, har med reklame/spyware e.l. Det er deilig å slippe å tenke på slikt på Linux, det eneste du trenger å tenke på er selve programmet.

 

Angående hvor effektivt du jobber i Linux så har det veldig mye med DE å gjøre, og jeg syns ikke Gnome 3 er spesielt godt. Bytte vinduer et kaos, det er irriterende å ha notifications nede men kontrollere både oppe og nede, samt Empathy er ikke så veldig godt sydd sammen med den innebygde chatten etter min mening, er mye krøll med at det blir dobbelt med vinduer o.l.

 

Når det gjelder filbandleren så er Nautilus helt grei, men ingenting mer. Dolphin er milevis bedre (KDE). Du kan selvsagt installere denne på hvilken som helst distro som f. eks Ubuntu om du føler for det.

 

Men forstår uansett valget ditt, men for meg så er Linux det mest effektive :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg ser ikke helt hva som er klønete med virtuelle maskiner i linux. For min del er wine nesten skreddersydd inn i ubuntu, og det er da like enkelt å starte programmer via wine som fra noen annen del av systemet. Når det kommer til Gimp så forstår jeg frustrasjonene dine, det tar lang tid å skifte fra photoshop til Gimp (mye grunnet brukergrensesnitt ikke innhold). Til ting som gimp så har man også mange hjelpemidler som kan gi gimp utsenet og funksjonaliteten fra photoshop.

 

anyway... Kudos for at du har prøvd byttet, det er noe de fleste aldri ville turt å gjøre. En god og informatis artikkel som legger ting frem slik det er, jeg skal iallefall anbefale bekjente i å lesen denne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Fordelen med at det er gratis går vel veldig fort opp i mengden tapte arbeidstimer ;)

 

Etter alt dette maset om gimp gjorde jeg et forsøk på å få igang gimp på maskinen min her, selv om jeg også har lave forventninger til at det kan erstatte mitt Photoshop bruk. Men det later ikke til at gimp funker på OSX Lion med første øyekast..?

Lenke til kommentar

Fordelen med at det er gratis går vel veldig fort opp i mengden tapte arbeidstimer ;)

 

Etter alt dette maset om gimp gjorde jeg et forsøk på å få igang gimp på maskinen min her, selv om jeg også har lave forventninger til at det kan erstatte mitt Photoshop bruk. Men det later ikke til at gimp funker på OSX Lion med første øyekast..?

http://www.gimp.org/macintosh/

 

Å skylde bare på 3dje part er lit drøyt.

Når det er så mange som får det til?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...