Gå til innhold

Radeon 7970-spesifikasjoner lekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Annet fora så til å gi meg enkel liste eg copy-paster. Takker.

 

For referanse når ein skal sammenligne specs med

HD 6970

880MHz Engine Clock

2GB GDDR5 Memory

1375MHz Memory Clock (5.5 Gbps GDDR5)

176 GB/s memory bandwidth (maximum)

2.7 TFLOPs Single Precision compute power

683 GFLOPs Double Precision compute power

TeraScale 3 Unified Processing Architecture

1536 Stream Processors

96 Texture Units

128 Z/Stencil ROP Units

32 Color ROP Units

Dual geometry and dual rendering engines

 

High Speed 256-bit GDDR5 memory interface

PCI Express 2.1 x16 bus interface

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@DrunkenValley

 

880MHz Engine Clock

2GB GDDR5 Memory

1375MHz Memory Clock (5.5 Gbps GDDR5)

176 GB/s memory bandwidth (maximum)

2.7 TFLOPs Single Precision compute power

683 GFLOPs Double Precision compute power

TeraScale 3 Unified Processing Architecture

1536 Stream Processors

96 Texture Units

128 Z/Stencil ROP Units

32 Color ROP Units

Dual geometry and dual rendering engines

 

High Speed 256-bit GDDR5 memory interface

PCI Express 2.1 x16 bus interface

 

Det der ser jo akkurat ut som specs til HD6970. Link.

 

Må være noe misforståelser med i bildet her.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Litt kjapp klipp og lim fra Wikipedia:

 

post-3851-0-15766300-1323959452_thumb.png

 

De viktigste tallene (for ytelsen) har jeg markert med rødt. De er stort sett produkter av de andre tallene som står der. F.eks er minnebussens bit-bredde, klokkehastighet og DDR-teknikk ganget sammen til ett tall, minnebåndbredden i GB/s. Merk at det er en ganske forenklet sammenligning siden det skal være oppgraderinger som ikke kommer frem i disse tallene i det hele tatt. Den kjappe konklusjonen er uansett at tallene har økt med rundt 50-70% fra 6970 til 7970. Det gjenstår å se om ytelsen øker like mye i praksis og eventuelt hvilke spill, innstillinger og oppløsninger som har reell nytte av dette.

 

Redigert: Under 3 Watt idle :wow:

Redigert: Wikipedia er vist ikke helt oppdatert etter dette ryktet så ta det med en klype salt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Annet fora så til å gi meg enkel liste eg copy-paster. Takker.880MHz Engine Clock2GB GDDR5 Memory1375MHz Memory Clock (5.5 Gbps GDDR5)176 GB/s memory bandwidth (maximum)2.7 TFLOPs Single Precision compute power683 GFLOPs Double Precision compute powerTeraScale 3 Unified Processing Architecture1536 Stream Processors96 Texture Units128 Z/Stencil ROP Units32 Color ROP UnitsDual geometry and dual rendering enginesHigh Speed 256-bit GDDR5 memory interfacePCI Express 2.1 x16 bus interface

 

Radeon 6970 det der.

Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer er ikke ROP'ene direkte knyttet til minnekanalene.

GCN må ta en god del plass.

Det har da aldri skjedd noengang før at man ikke har et forhold mellom ROP'er og minnebussen?

 

Ryktene sier Tahiti XT bruker 4.5B transistorer, nesten dobbelt så mange transistorer som Cayman XT. Om AMD klarer å levere tilsvarende ytelse som 5.2B transistorer (6990) med lavere strømforbruk er dette en enorm prestasjon uansett. Overgangen til HD 5870 brukte tross alt mer enn dobbelt så mange transistorer mot 4870, og ytelsesforbedringen var bare på ~50% til tross for dobbelt antall regneenheter.

Lenke til kommentar

Overgangen til HD 5870 brukte tross alt mer enn dobbelt så mange transistorer mot 4870, og ytelsesforbedringen var bare på ~50% til tross for dobbelt antall regneenheter.

 

 

Du skal være ekstremt selektiv og urealistisk om du påstår 50% ytelsesforbedring mellom 4870 og 5870, der er vel konsensus fra 70-90% ytelsesforbedring......

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål. Hvis jeg kjøper dette kortet som ifølge disse ubekreftede spesifikasjonene yter 300W på load, tror dere jeg må oppgradere strømforsyninga mi? Har 650W nå.

 

Kjører phenom II x6 1100t på 4.1 GHz med 1,45 vcore, en vanlig SATA HDD, 6 vifter og 2 Corsair Vengeance 1600 mhz brikker.

Endret av Borgemeister
Lenke til kommentar

Overgangen til HD 5870 brukte tross alt mer enn dobbelt så mange transistorer mot 4870, og ytelsesforbedringen var bare på ~50% til tross for dobbelt antall regneenheter.

 

 

Du skal være ekstremt selektiv og urealistisk om du påstår 50% ytelsesforbedring mellom 4870 og 5870, der er vel konsensus fra 70-90% ytelsesforbedring......

Tja...

HD 5870 review

Nå ser jeg på 4890 mot 5870, siden strømforbruket og ytelsesplasseringen var relativt lik.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...