Gå til innhold

Alan Wake til PC? (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt at Remedy vil ta den sjansen, tviler det vil selge noe bedre eller like bra for den saks skyld på pc.

 

Hvilken sjanse? Vil det selge dårligere?

 

Jeg personlig tror det vil selge dårlige på pc ja, når kvalitet spill som fks The Witcher 2 selger kun rundt 1 million kopier og det blir lastet ned ulovlig ca 4,5 millioner kopier så ville jeg tenkt meg 2 ganger før jeg lanserte Alan Wake til pc... eller noen spill i det hele tatt for den saks skyld.

 

Men det kan jo hende jeg tar feil og at pc samfunnet stopper å piratkopiere og blar opp for Alan Wake slik at dem tjener greit på flere mnd/år med arbeid.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at Remedy vil ta den sjansen, tviler det vil selge noe bedre eller like bra for den saks skyld på pc.

 

Hvilken sjanse? Vil det selge dårligere?

 

Jeg personlig tror det vil selge dårlige på pc ja, når kvalitet spill som fks The Witcher 2 selger kun rundt 1 million kopier og det blir lastet ned ulovlig ca 4,5 millioner kopier så ville jeg tenkt meg 2 ganger før jeg lanserte Alan Wake til pc... eller noen spill i det hele tatt for den saks skyld.

 

Men det kan jo hende jeg tar feil og at pc samfunnet stopper å piratkopiere og blar opp for Alan Wake slik at dem tjener greit på flere mnd/år med arbeid.

KUN 1 million? 1 million solgte gir en ganske fin slump i fortjeneste. Spesielt når spillet kun kostet 10-15 millioner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke noe om dette. Virker som et billig 'move'. De valgte å gi fingern til PC til fordel for Microsofts digre pengesekk. Når salgstallene gikk på hue og ræva, så velger de først nå å komme krypende tilbake? Jeg har lyst på spillet - jeg hadde VELDIG lyst på det før PC-versjonen tidligere ble kastet i søpla... men noen ganger må man sette ned foten. De behandlet PC som dritt, dolket plattformen i ryggen. De vil gjøre det igjen, første sjanse de får. Nei takk. Jeg styrer unna av prinsipp denne gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt at Remedy vil ta den sjansen, tviler det vil selge noe bedre eller like bra for den saks skyld på pc.

 

Hvilken sjanse? Vil det selge dårligere?

 

Jeg personlig tror det vil selge dårlige på pc ja, når kvalitet spill som fks The Witcher 2 selger kun rundt 1 million kopier og det blir lastet ned ulovlig ca 4,5 millioner kopier så ville jeg tenkt meg 2 ganger før jeg lanserte Alan Wake til pc... eller noen spill i det hele tatt for den saks skyld.

 

Men det kan jo hende jeg tar feil og at pc samfunnet stopper å piratkopiere og blar opp for Alan Wake slik at dem tjener greit på flere mnd/år med arbeid.

KUN 1 million? 1 million solgte gir en ganske fin slump i fortjeneste. Spesielt når spillet kun kostet 10-15 millioner.

 

Ja det gir det, men eksemplet var mer for å vise at et av dem beste spillene som kom til pc i år solgte "kun" rundt 1 million kopier. Alan Wake kommer nok ikke til å være i nærheten av det.

Lenke til kommentar

*snip*

 

 

Alan Wake solgte ikke særlig bra på Xbox. Men her har altså IKKE piratkopiering skylden da, eller? Hva har skylden da? At det var et dårlig spill? Kom ut på feil tid av året? Lite publisitet?

 

Skjerp deg med den der uvettuge "på PC piratkopieres det mer enn på konsoller"-holdningen. Les deg litt mer opp på temaet - og da mener jeg fra andre kilder enn Fox News eller hva utgivere som Ubisoft sier uten å ha noen form for fakta til å basere sine dumme utsagn på. Eksempelvis kan du lese DENNE svært gode artikkelen hos Kotaku (legg merke til at dette er en spillutviklers hypoteser, som han backer opp med statistikk og fakta), og "DRM"-delen av dette intervjuet med Gabe Newell i The Cambridge Student.

 

Du nevnte The Witcher 2. Jeg skjønner at du bare nevnte det som et eksempel, og det er greit, men jeg kan ikke dy meg, og må rett og slett referere til det virkelige intervjuet angående denne saken. Det har florert mange utklippede versjoner av dette intervjuet, som får CD Projekt til å virke nærmest sutrende og misfornøyd med spillets suksess, noe som er LANGT ifra sannheten. Derfor linker jeg til det originale intervjuet, bare så vi har det på det rene (i tilfelle du hadde lest en av de redigerte versjonene).

 

The Witcher 2 er et bra spill, men det har da slettes ikke noe å gjøre med salgstall. Det finnes en drøss med gode spill som aldri selger bra, og det ender opp med at utvikleren må legge ned etterpå (Troika Games kan for eksempel nevnes her). Det har ikke noe å gjøre med kvaliteten. Det har å gjøre med markedsføring - hvor godt ditt spill er kjent blant den rette typen mennesker. Et bittelite polsk studio som produserer et "hardcore" rollespill til PC, med høye krav til både hardware og ditt eget engasjement, kan aldri forvente å selge stort mye mer enn det The Witcher 2 nå gjør. På grunn av word-of-mouth og gode anmeldelser, har spillet solgt særdeles bra, og det selger fortsatt i hopetall.

Den ene millionen du snakker om, er bare den ene millionen de solgte i løpet av de første TO MÅNEDENE. Det er slettes ikke noe å kimse over, og heller ikke noe som vitner om at PC-plattformen gjør det noe dårligere enn andre spillsystemer. Denne formelen CD Projekt har funnet ut for å beregne piratkopiering er dessuten bare svada. Hvor har de funnet denne infoen? Den offisielle piratkopieringsdatabasen på nett? Vær så snill noen, gi meg en link til denne nettsiden så jeg også får se!

 

For øvrig kan det jo nevnes at Portal 2 solgte bedre på PC enn på noen av konsollene. Det som er mest interessant angående akkurat DETTE, er at Steam har sine tall de kan vise til, og de bruker digitale tall som de har tilgjengelig. De digitale salgstallene blir ellers ALDRI nevnt i NPD-rapporter, så PC'en fremstår som en plattform hvor det nesten ikke selges spill. Bare det faktum at Portal 2, med de digitale salgstallene i boks, hva med alle de andre spillene som selges digitalt på PC? Hva om disse tallene også hadde kommet ut av mørket? Kanskje PC-salget hadde sett langt mindre dystert ut da. Men dette ønsker jo ikke konsollprodusentene.

 

De offisielle salgsrapportene skulle ha det til at tallene for Alan Wake på Xbox 360 - i løpet av ET HALVT ÅR - lå på rundt 500.000 kopier solgt. Dette på en konsoll, hvor du nå hinter til at det ikke kopieres i nærheten av like mye som på PC. Så igjen, hva har skylden her? Ikke piratkopiering? Jeg kan stikke en tur på piratebay og hente tak i en torrent til et hvilket som helst Xbox-spill for deg, når du måtte ville det. Bare å si ifra.

NEI, det var faktisk ikke piratkopiering som var den største årsaken til at Alan Wake hadde noen tilsynelatende dårlige salgstall. Så hva var årsaken? Her spekuleres det i litt av hvert, men hovedteorien er at spillet solgte langt bedre digitalt enn fysisk - men igjen, siden digitale tall ikke regnes med i offisielle NPD-rapporter, så endte det opp med at Alan Wake's salgstall så forferdelig grimme ut. PC-spillet The Witcher 2 solgte for øvrig (i offisielle salgstall) dobbelt så mye som Xbox-spillet Alan Wake gjorde - på under halve tiden.

 

Så da, om dette er tilfellet for Alan Wake (og andre konsollspill i samme situasjon).... hvorfor kan det da ikke være tilfellet på PC, hvor ALLE spill er tilgjengelig digitalt, til samme pris som i butikkene? Hvor nært alle som kjøper spill, kjøper dem digitalt?

 

Og enda en ting. PlayStation 3 er vel per dags dato den plattformen hvor det er vanskeligst å cracke og piratkopiere spill. Hvorfor har det seg da, at denne konsollen - "oppfølgeren" til Playstation 2, den uten tvil største spillplattformen i spillindustriens historie på den tiden.... hvorfor har det seg da slik at PlayStation 3 konstant selger uendelig mye dårligere enn Xbox 360, til og med ofte også PC?

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

*snip*

Og enda en ting. PlayStation 3 er vel per dags dato den plattformen hvor det er vanskeligst å cracke og piratkopiere spill. Hvorfor har det seg da, at denne konsollen - "oppfølgeren" til Playstation 2, den uten tvil største spillplattformen i spillindustriens historie på den tiden.... hvorfor har det seg da slik at PlayStation 3 konstant selger uendelig mye dårligere enn Xbox 360, til og med ofte også PC?

 

Det er pga PS3 har et mye større utvalg av spill som ikke er på X360. Om PS3 hadde kun en håndfull og knapt det eksklusive AAA spill i året så hadde dem solgt vesentlig bedre også.

 

Resten du skrev ble bare mer synsing for min del, men fint du er engasjert.

Lenke til kommentar
*snip*
Og enda en ting. PlayStation 3 er vel per dags dato den plattformen hvor det er vanskeligst å cracke og piratkopiere spill. Hvorfor har det seg da, at denne konsollen - "oppfølgeren" til Playstation 2, den uten tvil største spillplattformen i spillindustriens historie på den tiden.... hvorfor har det seg da slik at PlayStation 3 konstant selger uendelig mye dårligere enn Xbox 360, til og med ofte også PC?
Det er pga PS3 har et mye større utvalg av spill som ikke er på X360. Om PS3 hadde kun en håndfull og knapt det eksklusive AAA spill i året så hadde dem solgt vesentlig bedre også.Resten du skrev ble bare mer synsing for min del, men fint du er engasjert.

 

Synsing? HAHA, du tåler kanskje ikke å bli satt på plass?

 

Skjerp deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ps3 har større spille utvalg en 360? :!:

 

nå har jeg jammen hørt alt .... ps3 dålige salg er basert på flere faktorer først en høy pris ved lansering , dålig spille utvalg de første 3 årene og ikke bruker vennelig online system ...

 

Sony er redd for å ta nye sjangser desverre og det synes virkelig nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...