Gå til innhold

Så mye vet mobilselskapet om deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så… Mobilselskapet har all informasjonen de trenger for å kunne fakturere ham, altså? Wow, spennende.

 

Hvor lenge lagres informasjonen? Det er det interessante her. Blir den liggende etter at selskapet har fakturert?

Mener å ha lest at mobilselskaper har vært pliktige til å slette all informasjon etter faktura er betalt her i Norge. I Tyskland ble DLD innført i henholdsvis 2008 og 2009 (informasjonen han fikk hentet ut var fra aug. 2009 til feb. 2010), lurer på om det er det saken her sikter til. Vet ikke hvordan det blir i Norge når DLD trer i kraft.

 

Denne saken er forsåvidt også veldig gammel, husker ikke når jeg så det interaktive kartet, men lurer på om det var i 2010 eller starten av 2011, om det var samme sak.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

storebror ser på dem som de ønsker å se på uansett...

 

Det viktigste for meg blir sånn sett at KUN storebror ser på og ikke ali baba på hjørnet som vil svindle meg...

 

Avhengig av hvem du spør så er det jo overhengende fare for at Ali Baba på hjørnet snart blir storebror, og selv om det kanskje er en tanke krisemaksimering så er det jo et visst poeng i å prøve å la være å legge all infrastruktur til rette for utstrakt undertrykking.

Lenke til kommentar

Avhengig av hvem du spør så er det jo overhengende fare for at Ali Baba på hjørnet snart blir storebror, og selv om det kanskje er en tanke krisemaksimering så er det jo et visst poeng i å prøve å la være å legge all infrastruktur til rette for utstrakt undertrykking.

 

Jeg er skeptisk til at slike systemer blir brukt politisk...

 

Vi så jo alle godt hvor liten terskelen er i Wikileaks saken..

Lenke til kommentar

storebror ser på dem som de ønsker å se på uansett...

 

Det viktigste for meg blir sånn sett at KUN storebror ser på og ikke ali baba på hjørnet som vil svindle meg...

Dataleaks viser til noe som kan bli problematisk om data lekker ut, men er flere ting jeg stiller meg nokså skeptisk til (litt det henrikwl sikter til):

 

"Datalagring har i de siste årene ført til at politi, etterretningsvesen og selskaper i Polen, Nederland og Tyskland har forsynt seg grovt av data om nett- og telefonibruk. I flere tilfeller har journalisters hemmelige kilder vært et eksplisitt mål. Personvernforkjempere i Polen mener dagens datamisbruk overgår overvåkingen i kommunisttiden."

http://www.lmd.no/index.php?article=12347

Kjenner ikke så godt til LMD, så vet ikke hvor troverdig kilden er.

 

Du kan se hvem som er for og imot DLD på Wikipedia, listen ser ut til å være nokså overvektig på den ene siden ...

 

Selv er jeg imot DLD per dags dato, tanken er god, men ordningen åpner nok for missbruk av myndigheter og sikkert andre med tilstrekkelige ressurser.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...