Gå til innhold

Android 4.0-oppdatering ikke klar på lenge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med opperatørene skulle ta mindre tid her til lands, siden jeg ikke har inntrykk av at Telenor og Netcom driver å dikterer krav til mobilprodusentene. Men om dem selger samme modellen globalt så kan det vel fint være at amerikanske operatører blander seg inn i hvilke telefoner som selges ellers, siden det kan oppstå gråimport osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Klarer ikke helt å glemme hvor fort private utviklere klarer å stappe alt fra Android 1.5 til Ice Cream Sandwich på alt som ser ut som det kjører Android før de i det hele tatt får skrudd på saken. Men når man ser hvor ekstremt mye bloatware og annet dritt selskapene stapper på de stakkars dingsene så er det kanskje ikke rart det tar lang tid...

 

PS: Typo, Xoom ikke Zoom

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

En av androids store svakheter, sier du. Vel jeg snur dette helt på hode og vil si at det at Android kan kjøres på så mange forskjellige telefoner, tilpasses forskjellige produsenter, er den store styrken til Android. De telefoner som kjører en ren android versjon, vil få oppdateringen den dagen den kommer, akkurat slik som andre smart telefoner. Men det er en grunn for at Android nå kjøres på snart 60% av alle smart telefoner, og det kan da ikke tolkes som en svakhet, men som en styrke. Snål artikkel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

det er en grunn for at Android nå kjøres på snart 60% av alle smart telefoner

 

Jepp. Det er gratis xDDDDDDD

 

Må si jeg driter i om Tab'en kjører 3.2 eller 4.0. Hadde derimot blitt veldig glad om apputviklere kunne fått hodet ut av ræva når det gjelder kompatibilitet. Å få "not compatible" på f.eks NSB sin app for så å sideloade .apk'en og finne at den funker helt fint irriterer meg grenseløst.

Lenke til kommentar

En av android sine store svakheter, dessverre.

 

Store svakheter? Hvor er svakheten? At programvaren tilpasses forskjellige telefoner slik at du kan velge brukergrensesnitt, formfaktor og maskinvare, istedenfor at du må velge en pakke?

 

Dessuten, at produkter blir presentert før de blir gjort tilgjengelig for sluttbruker er ingen ny ting. iOS 5 ble presentert på årets WWDC, og rundt 5 måneder senere ble programvaren gjort tilgjengelig for iPhone eiere.

 

At det må testes og sertifiseres er jo klart at også går på tvers av telefonmodeller.

 

Syns forøvrig at "ikke klar på lenge" er et veldig relativt begrep. Produkter vil starte å få oppdateringer rundt 2mnd etter at kildekoden ble frigjort, er det ikke raskt nok? Er det noen som har lovet det før? Er Gingerbread/honecomb så dårlig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er vel for å la Galaxy Nexus selge en stund, som foreløpig den eneste måten å android 4.0 på en telefon. istedetfor å ødelegge salget ved å gi android 4.0 til de fleste topptelefoner idag med lignende specs.

 

Hvis det hadde vært tilfellet hadde ikke kildekoden blitt gitt ut før i januar engang... den har allerede vært ute en måned.

 

Det er en del forskjeller fra Android 2.3.4 og Android 4.0... Bukergrensesnittetne som produsentene har laget (Samsung Touchwiz, Motorola Blur etc.) må skrives om for å passe inn i det nye operativsystemet og ikke minst kjøre godt.

 

Linux-kjernen er oppdatert så driverne må testes grundig, kanskje tilogmed oppdateres for å fungere skikkelig. Dette er en prosess som tar tid.

 

2 måneder er faktisk ikke så ille, men jeg håper CyanogenMod gutta bruker litt kortere tid :)

Lenke til kommentar

Glem det jeg skrev. Android er perfekt! Ingen svakheter eller ulemper!

 

Jeg tror det Mixy mente var at iOS ikke er noe bedre enn Android på det punktet du nevnte. Selvfølgelig er det ulemper med Android, akkurat som det er ulemper med ethvert operativsystem, mobil eller desktop. Det du nevnte var derimot ikke ett android-spesefikt problem, men noe som generelt gjelder programvare.

Lenke til kommentar
Det er en del forskjeller fra Android 2.3.4 og Android 4.0... Bukergrensesnittetne som produsentene har laget (Samsung Touchwiz, Motorola Blur etc.) må skrives om for å passe inn i det nye operativsystemet og ikke minst kjøre godt.

 

Dette er det jeg mener er det største problemet til Android, lite uniformt design. På den måten kan det aldri bli like intuitivt som iOS hvor alle vet hvor tilbakeknappen er etc. Med ICS har Google selv designet et mye penere og mer uniformt OS, så jeg håper fler velger å vise frem mer av dette. Det vil gi tydeligere linjer mellom f.eks kontakter-musikk-market-settings etc.

 

2 måneder er faktisk ikke så ille, men jeg håper CyanogenMod gutta bruker litt kortere tid :)

 

Det vil være svært varierende for forskjellige devices. Oss med GSII må nok vente på en leak fra Samsung dessverre, se bloggen til www.CodeworkX.de der han skriver litt om hvorfor.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Dessuten, at produkter blir presentert før de blir gjort tilgjengelig for sluttbruker er ingen ny ting. iOS 5 ble presentert på årets WWDC, og rundt 5 måneder senere ble programvaren gjort tilgjengelig for iPhone eiere.

 

At det må testes og sertifiseres er jo klart at også går på tvers av telefonmodeller.

 

Syns forøvrig at "ikke klar på lenge" er et veldig relativt begrep. Produkter vil starte å få oppdateringer rundt 2mnd etter at kildekoden ble frigjort, er det ikke raskt nok? Er det noen som har lovet det før? Er Gingerbread/honecomb så dårlig?

Du overser at iOS 5 var ikke ferdig på WWDC, men fortsatt var under utvikling. ICS er ferdig nå.

 

Er forøvrig mange som mener at Gingerbread ikke holder mål ja, f.eks. Joshua Topolsky fra The Verge. Hvis det ikke hadde vært for at jeg syns WP7 ser mer spennende ut, så skulle jeg gjerne testet ICS, etter et ganske skuffende møte med Froyo for ett år siden.

 

http://www.theverge.com/2011/11/17/2568348/galaxy-nexus-review

The software is beautiful and useful. Google has cleaned up a lot of the bad, and replaced it with a serious amount of good. It's faster, smarter, and a lot more friendly than any of its predecessors. Ice Cream Sandwich easily gives iOS and Windows Phone a run for their money, and in many ways, it's a superior operating system than either of them.
Lenke til kommentar

Du overser at iOS 5 var ikke ferdig på WWDC, men fortsatt var under utvikling. ICS er ferdig nå.

 

Og ICS var ikke ferdig da det ble presentert deler av på Google I/O.

 

 

Ting blir ikke intuitivt av at det er likt hver gang. Det er ikke intuitivt, det er konsekvent.

 

Nei det er kanskje sant, men det blir mye lettere. Istedenfor å lære seg forskjellige ting for å nå instillinger i apps, er de samlet på samme stedet.

Lenke til kommentar

At en privatperson kan slenge sammen en halvveis fungerende port på kort tid, er ikke sammenlignbart med en mobiloperatør sin testing.

 

Om en mobiloperatør slenger ut noe der viktige funksjoner ikke virker, blir alle sint og boikotter produktet. Dette produktet er da boss/søppel og produsentene må utvikle en ny modell eller polere den og relansere den som noe nytt (f.eks. vista som ble til W7).

 

Når folk porter ting, forventer de ustabilitet og manglende operasjoner.. Men det er mer hobby og "se om man får det til". Man ønsker stabil jobbtelefon, men en gammel telefon kan man gjerne herje litt mer med.

 

Android 2.3 er forøvrig glimrende fremdeles, men med tiden vil jeg selvsagt ha noe med android 4 og en tegra 3 ;) ripefritt glass, etc. det hadde vært noe, men så lenge jeg har jobbtelefon (htc hd), kommer jeg nok til å bremse egenfinansiering av telefonapparat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mente instillingene til programmer, men det var kanskje et dårlig eksempel.

 

Som i at noen programmer legges det til en linje i settings-applikasjonen i systemet, andre må man trykke meny-more-settings, noen bare meny-settings. Noen har bare en knapp på førsteskjermen for å komme inn i instillingene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...