Gå til innhold

Super70 og valg av router


Anbefalte innlegg

Jeg har mottatt et nytt modem fra Canal Digital i forbindelse med oppgradering til Super70. Men, når jeg kobler det nye modemet til min D-Link DIR-825 så ender jeg opp med 2 Mbps ned og 5 Mbps opp. Uten routeren så får jeg 25 Mbps ned og 5 Mbps opp. For moroskyld koblet jeg på det gamle modemet, sammen med routeren min, og da ender jeg opp med 25 Mbps ned og 5 Mbps opp!

 

Først så er det jo tydelig at Canal Digital ikke har oppgradert linjen enda, men det jeg synes er rart er at jeg får en LAVERE hastighet bak routeren med det nye modemet. Jeg kunne forstått det hvis jeg ikke fikk full 70 Mbps hastighet bak router pga. eventuelle begrensninger på WAN porten, men 1/10 av gammel hastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok anbefalt å prøve direkte mot modemet, eventuelt dra ut strømkabelen på routeren og modemet i noen sekunder.

 

I det siste har jeg også merker jeg får 25 mbit nedlasting og 10 mbit opplasting på 70 mbit internetlinjen, så kan det har skjedd nå i det siste.

 

Har du prøvd å bytte nettverkkabel mellom modemet/ruteren?

Siden det kan også være en dårlig kabel. D-Link DIR-825 burde være god nok ja.

Lenke til kommentar

Cat5e støtter gigabit inntil 100m, så burde ikke være noe hinder.

 

Hvis modemet støtter gigabit, ville jeg nå endret den statiske innstillingen i routeren til 1000Mbit. Routeren din yter forresten ca 200Mbit via internettporten. Dette har med CPU og firmware å gjøre. Setter du på QoS vil routeren jobbe hardere og max hastighet reduseres noe.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Har selv hatt samme problem med CD og min D-Link 855. Fikk til tider veldig lave hatigheter og hverken ny FW eller annet løste problemet, så endre opp med Cisco E4200.

 

Er som Skrotnes sier, at QoS gjerne gjør at noe av linjen faller bort til sluttpunkt (pc). Dette gjaldt ikke D-Link i så stor grad, men opplastning på Cisco havner på rundt 1.5mbit om den står på auto.

Lenke til kommentar

ikke velg dir 655 , endrer ikke noe - stopper på ca 5-6 opp den også pluss at den øker pingen med 5 -15 ms .

 

er selv på jakt etter noe bedre

 

dir 655 er ikke så ille hvis du googler og søker etter de rett innstillingene, jeg slet også med den nye 70/10 linja. fikk 30/6 osv. men etter litt prøving og feiling på innstillinger så endte jeg opp på 71/10.

Lenke til kommentar

Er som Skrotnes sier, at QoS gjerne gjør at noe av linjen faller bort til sluttpunkt (pc). Dette gjaldt ikke D-Link i så stor grad, men opplastning på Cisco havner på rundt 1.5mbit om den står på auto.

Det jeg først tenkte på var at QoS bruker ressurser av CPU. Dette gjør at man ikke vil oppnå de 200Mbit routeren yter uten QoS.

Jeg tror du tenker på innstillingene i QoS, som disponibel båndbredde. Settes denne i auto, så kan man få "cappet" hastighenten ved at autofunksjonen setter for lav båndbredde. Det er forøvrig alltid slik at en må ofre noe båndbredde for å få god QoS. Det må være litt spillerom mellom QoS-hastighet og maks linjehastighet. Det er vel temmelig normalt å ofre 10-20% av hastigheten.

Lenke til kommentar

Har selv hatt samme problem med CD og min D-Link 855. Fikk til tider veldig lave hatigheter og hverken ny FW eller annet løste problemet, så endre opp med Cisco E4200.

 

Er som Skrotnes sier, at QoS gjerne gjør at noe av linjen faller bort til sluttpunkt (pc). Dette gjaldt ikke D-Link i så stor grad, men opplastning på Cisco havner på rundt 1.5mbit om den står på auto.

 

Og med Cisco/Linksys E4200 så har du en stabil link på 70/10 bak router? Jeg dro alt ut av strøm og kontakter, og fikk 70/10 temporært, men så faller linjen nedover mot 35/10 igjen.

Lenke til kommentar

Er som Skrotnes sier, at QoS gjerne gjør at noe av linjen faller bort til sluttpunkt (pc). Dette gjaldt ikke D-Link i så stor grad, men opplastning på Cisco havner på rundt 1.5mbit om den står på auto.

Det må være litt spillerom mellom QoS-hastighet og maks linjehastighet. Det er vel temmelig normalt å ofre 10-20% av hastigheten.

Jeg misforstod nok litt, men som regel er det 10-20% på de fleste routere, E4200 er unntak, den tar 90% og lar deg beholde 10% :p

 

Har selv hatt samme problem med CD og min D-Link 855. Fikk til tider veldig lave hatigheter og hverken ny FW eller annet løste problemet, så endre opp med Cisco E4200.

 

Er som Skrotnes sier, at QoS gjerne gjør at noe av linjen faller bort til sluttpunkt (pc). Dette gjaldt ikke D-Link i så stor grad, men opplastning på Cisco havner på rundt 1.5mbit om den står på auto.

 

Og med Cisco/Linksys E4200 så har du en stabil link på 70/10 bak router? Jeg dro alt ut av strøm og kontakter, og fikk 70/10 temporært, men så faller linjen nedover mot 35/10 igjen.

Ja, ved å sette manuell upload-speed på QoS, så har jeg det ja. Ved automatisk upload-speed på QoS, så er det som ovennevnt, 10% av upload.

Lenke til kommentar

Da har jeg en oppdatering å komme med mht. D-Link DIR-825 og Super70. For det første må link mellom DIR-825 og modem låses på 100 Mbit, hvis denne settes i auto eller 1000 så vil du få elendig hastighet mot kabelmodem. Hva dette skyldes har jeg ingen forklaring på.

 

Hvis du har firmware 2.01EU på DIR-825 så oppnår du rundt 30 Mbit ned og 7,8 Mbit opp. Ved å oppgradere til firmware 2.05EUB09 får du 68,92 Mbit ned og 9,80 Mbit opp. Videre har jeg deaktivert QOS og SPI under Advanced.

 

Filnavnet på beta firmware er DIR825B1_FW205EUB09 og finnes her; http://forums.dlink.com/index.php?topic=37247.0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror problemene skyldes firmware i D-link. Som du sier så er det forskjell alt etter hvilken firmware man bruker.

 

Det er en gjenganger at routere fra D-link, har problemer med å kommunisere med visse modemer.

 

Utfordringen med den nye beta firmware er at Ralink WLAN modulen min nå kommuniserer kun på 65 Mbps mot 130 Mbps tidligere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

dir 655 er ikke så ille hvis du googler og søker etter de rett innstillingene, jeg slet også med den nye 70/10 linja. fikk 30/6 osv. men etter litt prøving og feiling på innstillinger så endte jeg opp på 71/10.

 

Hvilke innstillinger brukte du? Er det nyeste versjon 655 du har? (B1)

Endret av haterlogins
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...