Gå til innhold

Tredje uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trine kjører utmerket på Ubuntu og har ganske pen grafikk, om du ønsker å spille litt. Samme gjelder andre Humble-spill som World of Goo.

 

Media løser jeg selv ved å ha en dedikert maskin med XBMC som spiller av filer på serveren min over NFS.

 

Når det kommer til lyd: Hva spiller du av med? Hvordan er situasjonen hjemme?

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill? Kommer jo an på hva du digger, men OpenTTD er jo tilgjengelig. Det samme er Beneath a Steel Sky.

 

Ellers har du haugevis av FPS-er å meske deg med, blant annet basert på Quake 3-motoren med tidvis heftige modder.

 

OilRush! er sannsynligvis det aller råeste av spill i USC, ihvertfall rent visuelt. Det er bygget på den eminente Unigine-motoren og tar luven av ethvert skjermkort om du bare jekker innstillingene høyt nok. Det er kun i betaversjon, men den får du altså tilgang til ved å kjøpe spillet i USC. Dog koster det noen spenn.

 

Penumbra-serien kjører glatt under Linux, Steel Storm er en populær sak, Hedgewars gir deg en Worms-klone, Battle for Wesnoth bør pirke fantasy-geeken i deg, om du har en, Extreme Tux Racer bør holde deg på tå hev, selv om grafikken begynner å bli sliten...

 

Men selvfølgelig, vil du spille de store titlene er det Wine som er greia. FM12, Skyrim, Fallout 3 og New Vegas, WoW, SC2.. De fleste av de beste funker bra gjennom Wine, selv om du naturligvis får en ytelsesreduksjon av at maskina fortløpende må konvertere DX til OpenGL/AL.

 

Ellers er det bare å søke her etter titler du lurer på: http://appdb.winehq.org

Lenke til kommentar

World of Goo ligger inne som et av spillene man kan kjøpe i Ubuntu Software Senter :-)

 

Ellers skal CS:S fungere veldig bra på Steam, og WoW skal fungere helt utmerket.

 

Glad du gikk over til Gnome Shell. Unity skremmer vekk nye og gamle brukere. De nye har ikke kunnskap nok til å legge til Gnome Shell istedenfor, så noen nye brukere til Ubuntu kan Connercial se langt etter.

 

FreeCiv og OpenTTD er også to ganske bra alternativer til spilling.

Lenke til kommentar

Legg inn Lirc for å få støtte for fjernkontroll. XBMC + MCE fjernkontrollen er en grei kombinasjon, som jeg bruker selv.

Når det kommer til codec'er, så er gstreamer pakkene greie å legg til, om de ikke allerede er installert som standard.

 

Som ett alternativ til Spotify så kan man se på Wimp, er man Canaldigital kunde så ligger dette allerede i abonnementet. Wimp krever Adobe Air, men Adobe har droppet Linux støtten til Air f.o.m. versjon 2.7 (http://www.dinside.no/872300/adobe-dropper-linux), 3.1 ser ut til å være gjeldende versjon i skrivende stund. Enn så lenge fungerer Wimp på min Ubuntu 10.04 32bit htpc.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Alt du trenger for fjernkontroll er Android-telefonen din.

http://xbmc.org/freezy3k/2010/07/13/official-xbmc-remote-for-android/

http://forum.kde.org/viewtopic.php?f=117&t=96925

http://code.google.com/p/android-vlc-remote/

etc.

 

Fjernkontroll av hele destkopen gjøres best med nx:

http://www.nomachine.com/select-package.php?os=linux&id=1

 

Jeg spiller nesten aldri, men svært mye funker fint i wine. Spesielt eldre spill som jeg en sjelden gang drar frem fra glemselen.

Lenke til kommentar

Skal du koble pc'en opp mot tv'en er det XBMC som gjelder, her kan du også installere en app til iphone eller android og bruke telefonen som fjernkontroll. Veldig elegant. Min erfaring er at det kunne vært lettere å lage spillelister til musikk på XBMC, men det er til å leve med. XBMC er så utrolig bra laget til at det blir en wow-faktor uansett. For ikke å nevne mulighetene med plugins, du har youtube, nrk, filmtrailere, jupiterbroadcasting med Linux Action Show (must for alle linux nerder) for å nevne noen. Ellers har du jo vært innom VLC, funker veldig bra det også.

 

Når det gjelder musikk bruker jeg nesten bare wimp, selv om adobe ikke støtter adobe air på linux lenger fungerer den siste versjonen de støttet fortstatt bra. Jeg har samme oppsettet som deg med ubuntu 11.10 og gnome3, og har ingen problemer med wimp.

 

Også var det spill da... "Linux's only weakness..." selv dualbooter jeg med win7 for spill, men... Har spilt noen spill gjennom wine, men har aldri fått det til å funke helt optimalt. Det begynner å bli noen år siden sist, så jeg antar at det kanskje fungerer mye bedre nå. Ellers er det andre her som har nevnt Humble Indie Bundle pakken, her betaler du det du vil og får en pakke med mer eller mindre bra spill (Linux brukere legger litt stolthet i at de i gjennomstnitt betaler mer enn windows og mac brukere). To andre spill jeg alltid installerer er OpenTTD og Xmoto, "enkel" morro. Ellers har jeg hørt veldig bra ting om 0AD, et strategispill som blir rost opp i skyene og som kjører på bla. linux. Grafikken er kanskje ikke helt oppdatert, men resten skal være bra.

 

Vil bare avslutte med at dette er en super artikkel serie, virkelig gøy å lese. Kjenner meg godt igjen fra mine første dager som linux bruker, til tider veldig frustrerende, men etter hvert som ting begynte å funke er det en fryd å bruke.

Lenke til kommentar

Bitch, please... VLC er gammeldags.

På Linux, har du GStreamer. Det er en mye bedre bakende for å spille av... Hva som helst. Den er utvidbar, og kan trygt sies som en erstatter for VLC. Alt du trenger å gjøre er å installere et par ekstra pakker, men det er vanligvis unødvendig med mindre du bruker noen spesielle programmer.

Totem, den allerede eksisterende videoavspilleren, bruker GStreamer. Kast hva som helst på den. Det er vanskelig å ikke få noe til å spille med mindre filen er ødelagt.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig totalt uaktuelt med Linux, Mac eller et hvilket som helst annet OS, så lenge man ikke kan spille et hvilket som helst PC spill man får kjøpt i butikken.

Ingen av disse OSene kommer til å ta av før den nøtta knekkes.

Antallet som aldri bruker datamaskinen til spill er langt høyere enn brukere av Linux og Mac, så det er nok heller ikke der skoen trykker først og fremst. Er nok en del Hardware.no-nerder som lever i sin egen spillboble.

Endret av RattleBattle
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...