Gå til innhold

– «Online pass» går ut på dato (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg aksepterer så Onlie Pass så lenge pengene faktisk går til serverdrift, utvikling og lønninger

 

Online Passes er der primært for at du ikkje skal få kjøpe brukte spel utan å betale noko til stakkars, arme EA. Dei hadde nok til salt i grauten (og serverdrift - for dei tre EA-spela som faktisk har dedikerte servarar i staden for P2P-hosting) før Online Pass òg.

Lenke til kommentar

dette er bare enda en grunn til å hata online-pass enda mere! EA omsetter jo for mange milliarder! hvorfor må de suge ut det lille som er igjen i folks lommebøker!

 

Fordi at brukt spillsalg ikke hjelper dem i det hele tatt. Det er faktisk bare så vidt bedre enn piratkopiering. Om du kjøper et brukt spill på Gamestop, så gir du ingen ting til utvikleren eller utgiveren. Det eneste som gjør brukt spillsalg "bedre" enn piratkopiering, er at det er minst én mann som må kjøpe spillet ubrukt først og selge det til en bruktbutikk, for at alle de andre kan kjøpe det brukt og selge det videre etterpå.

 

Jeg er ikke for online pass løsningen, men jeg forstår den. De ønsker å tjene penger på sin investering og utviklernes harde arbeid. Jeg skjønner at de ønsker at kjøperne faktisk skal skaffe spillet nytt. Det er dog ingen god langsiktig løsning, da det ikke oppfordrer folk til å kjøpe nytt, men heller bare gir en ekstra liten inntekt for EA og andre utgivere.

 

Ærlig talt burde utgivere begynne å sende ut konsollspill med lisenskoder, som må registreres for én konto - slik det gjøres på PC. Da forsikrer du at spillet ikke kan brukes hos flere enn den første (og eneste) kjøperen av akkurat den kopien. Denne bruktsalg-løsningen (med online pass) er det bare kjøperen som taper på, noe som er stygt gjort av både Gamestop (og lignende) og EA (og lignende).

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan EA (eller lignende) kan ha rett på penger fra et bruktsalg.

Bruktsalg finnes i alle bransjer, og slik skal det være.

En kunde kjøper en vare, og er ny eier. Eier står da fritt til å gjøre som han vil med sin eiendom.

Det EA (og lignende) gjør er at de, med vilje, forringer verdien av varen en kunde har kjøpt med vilje. Det kan da ikke være lovlig, en gang.

Altså de gjør slik at verdien faller mer enn kun vanlig nå-er-varen-brukt-vare-tap.

At kodene som følger med OnlinePass går ut på dato er ikke så overraskende. Det er nok gjort med vilje. De som tar kontakt vil helt sikkert få ny fungerende kode, men de som ikke vet/tar seg bryet kjøper ny kode istedet; altså ekstra penger tjent for EA (og lignende).

 

HVIS det er slik at Online Pass er for å dekke utgifter på servere og slikt så har jeg lyst å se regnestykket på hvordan 4 linjer kode (lagrede stats fra forrige eier av spillet) kan koste 10$.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skilnaden på bruktsal og piratkopiering er at piratkopiering er ulovleg, medan bruktsal - retten til å disponere, inkludert å selje vidare, din eigendom - er ein fundamental del av det samfunnsøkonomiske systemet vårt.

 

Lat oss berre få det på det reine først som sist: Det er ikkje synd på spelindustrien. Det er den største mediebaserte underhaldningsbransjen, og ting skal gå katastrofalt galt om ein AAA-produksjon ikkje vert profitabel. Det er absolutt ingen grunn for deg som kunde til å forsvare online pass-praksisen (eller verre, be om endå meir restriktive låsemekanismar), når all anna industri klarar å innrette seg, medan spelindustrien kan forsvare det med pseudojuridiske EULA-ar kor spel vert omdefinerte fra eit produkt til ei løpande teneste.

 

Kanskje bilindustrien burde låse kvar bil til eitt fylke? Kanskje kvar sofa burde låsast til eitt hus, eller kvar GPU til eitt kabinett?

 

Eg forstår verkeleg ikkje den servile haldninga til folk. Det gjer deg ikkje meir vaksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skilnaden på bruktsal og piratkopiering er at piratkopiering er ulovleg, medan bruktsal - retten til å disponere, inkludert å selje vidare, din eigendom - er ein fundamental del av det samfunnsøkonomiske systemet vårt.

 

Lat oss berre få det på det reine først som sist: Det er ikkje synd på spelindustrien. Det er den største mediebaserte underhaldningsbransjen, og ting skal gå katastrofalt galt om ein AAA-produksjon ikkje vert profitabel. Det er absolutt ingen grunn for deg som kunde til å forsvare online pass-praksisen (eller verre, be om endå meir restriktive låsemekanismar), når all anna industri klarar å innrette seg, medan spelindustrien kan forsvare det med pseudojuridiske EULA-ar kor spel vert omdefinerte fra eit produkt til ei løpande teneste.

 

Kanskje bilindustrien burde låse kvar bil til eitt fylke? Kanskje kvar sofa burde låsast til eitt hus, eller kvar GPU til eitt kabinett?

 

Eg forstår verkeleg ikkje den servile haldninga til folk. Det gjer deg ikkje meir vaksen.

 

 

Fra synet til en bilprodusent er det ikke noen forskjell på om noen kjøper en brukt bil eller om noen stjeler den. De tjener like lite på begge deler, og bryr seg dermed ikke. Utifra lovverk er det selvfølgelig forskjell, da det ene er lov, og det andre er ulovlig. Takk for at du utdypet det, forresten, siden jeg tydelig vis trodde at piratkopiering var fullt lovlig. ;)

 

Du skjønner da gjerne poenget mitt? Spesielt om du leser innlegget mitt en gang til. Da vil du kanskje også merke at jeg ikke sier at piratkopiering er rett, eller at bruktsalg er galt - jeg sier bare at jeg forstår EA sin løsning med Online Pass. De ønsker å tjene penger, og det gjør de ikke på bruktsalg. Det å låse et spill til én bruker er kanskje en helt forferdelig tanke for noen, men fra utgiverens perspektiv er det flott. Det vil bringe inn mer inntekt, og det er en mer sikker og bedre løsning for alle sammen enn det bruktsalg er nå, hvor - som sagt - det bare er brukeren som taper, og utgiver tjener bittelitt ekstra. Spillene er sannelig ikke mye billigere på Gamestop uansett, så det er ikke store forskjellen for OSS å kjøpe nye spill, enn å kjøpe brukte. Vi sparer noen tikroninger, mens bruktselgerne stikker av med storpotten. Og det er nå egentlig DE som fortjener minsteparten av inntektene, spør du meg.

 

Forøvrig, for meg blir det å si at det ikke er synd på spillindustrien fordi det florerer penger i den, er som å si at det ikke er synd på verden fordi det florerer med penger her også. Vi i Norge - og alle andre vestlige land - sitter med mesteparten av økonomien som finnes i verden, men det finnes andre deler av verden som ikke har det like godt. I spillindustrien skjer det samme. Activision og EA (og flere andre store utgivere) suger inn penger på populære serier, men det legges nå likevel ned spillstudioer hver eneste dag. Nei, det er ikke synd på noen som helst industri i sin helhet. Det gjelder også spillindustrien. Det har du rett i. Men bruktsalg skader mange - særlig mindre - aktører. Sånn sett (for å gjenta meg selv), vil jeg bare si at jeg forstår hvorfor noen utgivere tyr til slike midler.

 

 

Og enda et poeng: Bruktsalg av bil er ganske annerledes enn spill, og kan egentlig ikke sammenlignes i det hele tatt. Man får knapt noe som helst igjen for å selge spillet sitt til Gamestop, og inntektsmarginen deres firedobles når de selger det videre neste gang. SÅ mye tjener ikke bruktbilselgerne. Det er forøvrig også langt billigere å produsere musikk enn å lage et spill, og det er billigere å selge en film til et publikum, enn det er å selge et spill - så å sammenligne spillindustrien sammen med film- og musikkindustrien blir ikke helt rett heller.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om alle andre industriar har, som du seier, ein lev-og-lat-leve-haldning til bruktsal, kvifor er ikke det godt nok for spelindustrien? At dei har eit ønskje om å tene pengar (noko som jo er litt sjølvinnlysande) legitimerer ikkje ein praksis der produkta dei sel vert kraftig forringa ved andre gangs omsetting.

 

Det av spel ein normalt finn på bruktmarknaden, er ikkje frå "små aktørar". Små aktørar på konsoll finn du på XBLA og PSN, så å skulde bruktsalet for at utgjevarar har ein bruk-og-kast-tilnærming til individuelle utviklarstudio, vert litt søkt.

 

Eg ville òg vorte veldig glad om vi kunne heve perspektivet litt frå den generelle GameStop-forakten og tenkje prinsipielt ein stund. Kva er eigentleg skilnaden på spel og alle andre konsumerprodukt, som gir utgjevarar ein heilag rett til å tene penger på noko som ingen andre kan?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil, nå. Hva er vi uenige om, egentlig? Først og fremst sier jeg ikke at jeg liker EA sin Online Pass ordning - jeg sier at jeg IKKE liker den.

 

Jeg forakter forøvrig ikke Gamestop heller. Jeg kjøper da ting fra dem selv (spesielt DVD-bokser, da jeg får dem langt billigere enn om jeg skulle kjøpt dem ny). Jeg sier bare at jeg forstår hvorfor EA (og andre) ikke synes noe særlig om disse bruktselgerne, da den evige søken etter mer penger er deres ene drivkraft.

 

Jeg nevnte forøvrig kun Gamestop fordi de er de største og mest notoriske (blant annet på grunn av inntektsmarginen og gjentatte klager fra ansatte om dårlige arbeidsforhold). Det er dessuten lettere å nevne én representant, enn å nevne alle bruktselgere jeg husker på. Det er også lettere å lese en tekst med variasjon i ordbruk fremforen tekst som repeterer de samme ordene (f.eks. "bruktspillselger") om og om igjen. Derfor brukte jeg Gamestop, som eksempel.

Lenke til kommentar
Skilnaden på bruktsal og piratkopiering er at piratkopiering er ulovleg, medan bruktsal - retten til å disponere, inkludert å selje vidare, din eigendom - er ein fundamental del av det samfunnsøkonomiske systemet vårt. Lat oss berre få det på det reine først som sist: Det er ikkje synd på spelindustrien. Det er den største mediebaserte underhaldningsbransjen, og ting skal gå katastrofalt galt om ein AAA-produksjon ikkje vert profitabel. Det er absolutt ingen grunn for deg som kunde til å forsvare online pass-praksisen (eller verre, be om endå meir restriktive låsemekanismar), når all anna industri klarar å innrette seg, medan spelindustrien kan forsvare det med pseudojuridiske EULA-ar kor spel vert omdefinerte fra eit produkt til ei løpande teneste.Kanskje bilindustrien burde låse kvar bil til eitt fylke? Kanskje kvar sofa burde låsast til eitt hus, eller kvar GPU til eitt kabinett?Eg forstår verkeleg ikkje den servile haldninga til folk. Det gjer deg ikkje meir vaksen.
Fra synet til en bilprodusent er det ikke noen forskjell på om noen kjøper en brukt bil eller om noen stjeler den. De tjener like lite på begge deler, og bryr seg dermed ikke. Utifra lovverk er det selvfølgelig forskjell, da det ene er lov, og det andre er ulovlig. Takk for at du utdypet det, forresten, siden jeg tydelig vis trodde at piratkopiering var fullt lovlig. ;)Du skjønner da gjerne poenget mitt? Spesielt om du leser innlegget mitt en gang til. Da vil du kanskje også merke at jeg ikke sier at piratkopiering er rett, eller at bruktsalg er galt - jeg sier bare at jeg forstår EA sin løsning med Online Pass. De ønsker å tjene penger, og det gjør de ikke på bruktsalg. Det å låse et spill til én bruker er kanskje en helt forferdelig tanke for noen, men fra utgiverens perspektiv er det flott. Det vil bringe inn mer inntekt, og det er en mer sikker og bedre løsning for alle sammen enn det bruktsalg er nå, hvor - som sagt - det bare er brukeren som taper, og utgiver tjener bittelitt ekstra. Spillene er sannelig ikke mye billigere på Gamestop uansett, så det er ikke store forskjellen for OSS å kjøpe nye spill, enn å kjøpe brukte. Vi sparer noen tikroninger, mens bruktselgerne stikker av med storpotten. Og det er nå egentlig DE som fortjener minsteparten av inntektene, spør du meg.Forøvrig, for meg blir det å si at det ikke er synd på spillindustrien fordi det florerer penger i den, er som å si at det ikke er synd på verden fordi det florerer med penger her også. Vi i Norge - og alle andre vestlige land - sitter med mesteparten av økonomien som finnes i verden, men det finnes andre deler av verden som ikke har det like godt. I spillindustrien skjer det samme. Activision og EA (og flere andre store utgivere) suger inn penger på populære serier, men det legges nå likevel ned spillstudioer hver eneste dag. Nei, det er ikke synd på noen som helst industri i sin helhet. Det gjelder også spillindustrien. Det har du rett i. Men bruktsalg skader mange - særlig mindre - aktører. Sånn sett (for å gjenta meg selv), vil jeg bare si at jeg forstår hvorfor noen utgivere tyr til slike midler.Og enda et poeng: Bruktsalg av bil er ganske annerledes enn spill, og kan egentlig ikke sammenlignes i det hele tatt. Man får knapt noe som helst igjen for å selge spillet sitt til Gamestop, og inntektsmarginen deres firedobles når de selger det videre neste gang. SÅ mye tjener ikke bruktbilselgerne. Det er forøvrig også langt billigere å produsere musikk enn å lage et spill, og det er billigere å selge en film til et publikum, enn det er å selge et spill - så å sammenligne spillindustrien sammen med film- og musikkindustrien blir ikke helt rett heller.

 

Godt å se at noen kan se på ting fra et annet perspektiv enn sitt eget :-)

 

Jeg kjøper spill til steam uansett så jeg bryr meg ikke SÅ mye om online pass.

Lenke til kommentar

Men det må jo repeteres. EA (feks) har ingen rett på penger fra brukthandel.

Det virker som ikke alle forstår det.

Og så må det jo sies at det er endel forskjellige faktorer i denne saken.

Hvor mye tjener Gamestop (feks) på å selge et nytt konsollspill? 50 kroner, hvis de er heldige. (det vet jeg anno 2011)

Hvor mye tjenerEA på å selge et nytt konsollspill? Mer enn 50 kroner. (slik var det hvertfall i 2003) Det er rimelig urettferdig, mtp hvor EA sitter i kjeden.

Derfor tyr stadig fler retailkjeder/- butikker til brukthandel.

Gamestop (feks) tjener har ikke en såå sinnsyk fortjeneste på brukt heller. Solgt for 500, minus skatt, minus 350 i innkjøpspris. -ish.

 

Og så kommer det til reklamejobben retailbutikker gjør for diverse spill. Den er så uendelig mye større i effekt enn de 100$ mill EA brukte på BF3. Den får de ingenting igjen for i form av bedre priser på nye spill.

 

Og så; hvis jeg kjøper en brukt Totyota Corolla som jeg er grisefornøyd med. Hvilket merke tror du jeg kjøper neste gang jeg skal ha ny bil ?

 

 

TLDR;

EA har ingen rett på deler av brukthandelen, med mindre de blir en reell aktør selv.

Serveromkosting- unnskyldningen kan de spare seg for. 10$ per byte lagret i databasen ??

EA setter ikke pris på retail sinn innsats for tjene penger, både for seg selv og for EA.

Det kommer til å bli kraftig nedgang i spillmarkedet hvis ikke utgiverne skifter fokus (nå er det kun lommeboka som teller). Dette gjelder forsåvidt kjeder som Gamestop også.

 

Og EA = utgivere generelt.

Endret av StorPeder
Lenke til kommentar

dette er bare enda en grunn til å hata online-pass enda mere! EA omsetter jo for mange milliarder! hvorfor må de suge ut det lille som er igjen i folks lommebøker!

 

Fordi at brukt spillsalg ikke hjelper dem i det hele tatt. Det er faktisk bare så vidt bedre enn piratkopiering. Om du kjøper et brukt spill på Gamestop, så gir du ingen ting til utvikleren eller utgiveren. Det eneste som gjør brukt spillsalg "bedre" enn piratkopiering, er at det er minst én mann som må kjøpe spillet ubrukt først og selge det til en bruktbutikk, for at alle de andre kan kjøpe det brukt og selge det videre etterpå.

 

 

Det argumentet viser en fundamental mangel på dekning i markedsøknomisk teori. Om man synes ett spill er verd 200 kroner, og man kan få solgt det for 150, så er man villig til å betale 350 for det, heller enn 200, penger i lomma på utgiveren. Det er ingen dekning for påstander om at utgivere ikke tjener på bruktsalg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...