Gå til innhold

Andre uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WINE har flere ulike engines som kan benyttes, og 1.2.x releases er stable og 1.3x releases er developement releases.

 

Jeg er sikker på med litt prøving og feiling burde photoshop kunne kjøre greit.

 

WINE er type programvare der det er litt banning og knoting før ting fungerer, men når du blir vant til det går ting ganske greit etterhvert.

 

Ser ut til at enkleste veien for å installere er å kopiere en installasjon fra en win installasjon og legge til noen keys i regedit.

 

Har du sjekket ut appDB?

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=20158

Lenke til kommentar

Dette er godkjent, men jeg er helt sikker på at jeg skulle fått CS5 opp og stå gjennom Wine i løpet av dagen om jeg hadde hatt anledning. Det krever ofte litt plundring i regedit, winecfg og bruk av winetricks, men det er sjeldent at noe rett og slett ikke går. For eksempel kan det utgjøre en stor forskjell å endre Windows-typen Wine skal utgi seg for å være.. Selvfølgelig er ikke dette "bra nok" for vanlige brukere, men det er realiteten så lenge Adobe & co ønsker å bestemme hvilke OS du får lov til å bruke programvaren deres på.

 

Likevel synes jeg ikke at virtualbox er noe nederlag, da det er en veldig enkel og rask måte å løse problemene på. Dette er hverken din eller Ubuntu sin feil, det er utelukkende Adobe sin feil at du måtte ty til denne løsningen. Egentlig synes jeg Adobe kunne vist såpass storsinn at de hadde hjulpet Wine med installasjonen av Photoshop. F.eks. tilbyr jo Google sitt Picasa gjennom en wineversjon som de har utviklet seg. Ikke ideellt på noen måte, men ihvertfall får man brukt programvaren i Linux uten at utvikleren må punge ut store penger for å lage en egen native-versjon. Hvis bruken av PS hadde tatt av på Linux kunne de vurdert en native klient etterhvert... Men hey, det er jo lov å dagdrømme?

 

Håper at du har fått alt som du vil nå, slik at du faktisk kan begynne å produsere for fullt :)

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Ja, det er juks å bruke Windows og jeg ser ikke noen prinsipiell forskjell på om du kjører kjører Windows i virtualbox, dualboot eller en egen dedikert maskin. Men det letter i hvert fall hverdagen din midlertidig, inntil du finner en mer permanent løsning i Linux. Å kjøre svinedyr proprietær programvare er heller ikke noen gunstig løsning på sikt, selv om det kjører i Linux. Du bør bruke Gimp som default selv om du har Photoshop på maskina. Dra fram Photoshop kun når du føler spesielt behov for det. Ikke la Photoshop bli default fotoprogramvare. Da vil du få mer tilvenning til Gimp slik at det lettere glir inn som langsiktig løsning. Etter en tids bruk skjønner du ikke hvorfor Photoshop fortsatt ligger på maskina.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Juks og juks, det løser problemet. Det beste er selvfølgelig å kvitte seg med den latterlige avhengigheten i Adobe, men må man så må man.

"Problemet" er jo at ingen lager et fullgodt linux-alternativ til Photoshop. Jeg er i samme bås som journalisten, er såpass avhengig av Photoshop og InDesign at jeg knapt ser noe annet alternativ enn å kjøre Windows (Mac funker ikke for meg).

 

Apropos InDesign - finnes det noe som helst som likner til Linux?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er juks. Hadde du holdt deg langt unna wine og virtualboks, og istedet brukt tiden på å lære deg Gimp, så hadde du gjort deg selv en stor tjeneste. Din avhengighet til Photoshop er en møllestein om foten din. Du er avhengig av tilgang til denne grisedyre programvaren uansett hvilken maskin du sitter på. Når da Gimp er vel så god på alt du trenger det til, så er det bare å bite tennene sammen til du har lært deg Gimp.

 

Noen ganger har man ingen alternativ, da tyr man til wine eller virtualboks. Du har et alternativ som på sikt antagelig er mye bedre for deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Både ja og nei... det er "litt" juks. Men på en annen side er det en fin måte å vise frem en av styrkene til linux... "I put an OS in your OS" so to speak

Tja, kan ikke si meg helt enig at det viser styrken til Linux å kunne virtualisere. Det kan man gjøre i hvilket som helst OS. Uten at jeg har prøvd det selv, vil jeg tro at denne metoden også hadde fungert i for eksempel Solaris.

 

Vil vel også si at dette egentlig er juks i forhold til testen. Har du forresten forsøkt Bibble? Den koster riktignok noen kroner, men det gjør også PS og ekstra Windows-lisens. :-)

Endret av RattleBattle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen skikkelige alternativer til photoshop med tanke på funksjoner og brukervennlighet. Men dette illustrerer også hvorfor linux sliter med å få oppslutning i desktopmarkedet, ting er knotete og man blir sittende timesvis for noe man tar for gitt i windows/mac. Seriøst hvem skulle tro det var så vanskelig å få til trådløs nett i linux, ja noen får det til lett men det er mange som sliter. Så jeg forstår godt at windows/mac har ett så godt grep om markedet selv om det finnes så mange gratisalternativer der ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke tanken på at du som Linux bruker er avhengig av en dyr Windows installasjon eller lisens fra Microsoft for å kunne gjøre Linux-hverdagen fullkommen. Da faller litt av poenget bort siden man på Windows allerede har alle mulighetene man trenger i ett og samme OS for å komme igjennom hverdagen. Hvorfor lære to ting nåt en holder?

 

Når man først har en windows installasjonen er det lett å velge det alternativet dersom man støter på flere problemer, og du trenger ikke forholde deg til Linux i den grad du ellers ville gjort.

 

Jeg tror jeg lener mot at en Virtuel Windows maskin er juks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Både ja og nei... det er "litt" juks. Men på en annen side er det en fin måte å vise frem en av styrkene til linux... "I put an OS in your OS" so to speakHvis du nå kunne fått WINE til å fungere i tillegg (evnt. blitt venner med GIMP) hadde det gitt en ekstra stjerne i boka :)

 

Jeg ser ikke dette som en styrke i Linux når samme muligheten finnes i de andre OS-ene også ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes ingen skikkelige alternativer til photoshop med tanke på funksjoner og brukervennlighet. Men dette illustrerer også hvorfor linux sliter med å få oppslutning i desktopmarkedet, ting er knotete og man blir sittende timesvis for noe man tar for gitt i windows/mac. Seriøst hvem skulle tro det var så vanskelig å få til trådløs nett i linux, ja noen får det til lett men det er mange som sliter. Så jeg forstår godt at windows/mac har ett så godt grep om markedet selv om det finnes så mange gratisalternativer der ute.

Hvem tar Photoshop for gitt? Seriøst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...