Gå til innhold

Kommentar: Spillsjangre ødelegger kreativiteten (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel. Helt enig med det du sier.

Sjanger skal være en guideline, ikke en mal.

 

Dette har ført til en av de verste gamer-gruppene noensinne. De som prater nedlatene om andre.

Det finnes så mange forskjellige spill der ute. Hvorfor tyr så mange til å rakke ned på folk som liker noe annet enn dem selv? Spill det du liker og gi f i hva andre synes om det.

Jeg synes de siste versjonene av CoD er det verste som har skjedd gaming siden 1983. Det er ikke dermed sagt at andre synes det. Hvis andre liker det og vil spille det, så værsågod.

Hvis du ikke liker Skyrim, javel så la vær å spille det. Trenger ikke være en idiot på forums etc.

 

Jo før folk skjønner at "personal preference is king", jo bedre. :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er totalt irrelevant.

Par av mine favoritt "penn og papir" rollespill er terningsløse, der er det opp til hva spilleren gjør og ikke hva terningene ruller som avgjør.

 

Har lang erfaring både med spill og rollespill. Husker quest for glory fra amiga hvor det het heroes quest(måtte bytte navn etterhvert pga rettigheter). Og spillt rpg's fra 1990 og størsteparten av tida vært gm eller hva du vil kalle det.

 

Har også latt meg irritere av uttalelser som "ikke et ordentlig rollespill", mener de at det ikke er et klassisk crpg? Eller er kritikken fordi det ikke er så rigide regler som f.eks D&D?

 

Elder scrolls serien har fra starten av med arena vært annerledes, spessielt med tanke på at du må bruke en skill for å bli bedre i den.

 

Regner med at endel har andre preferanser enn meg, men deler av kritikken mot endel spill er ofte veldig uspesifisert og merkelig.

 

Skyrim er på alle måter et rollespill, du spiller en rolle gjenom hele spillet. Hvordan du gjør det er ikke styrt av gammaldagse klasser men av spillestilen din, og i mine øyne er det strålende. Du stiller mye friere til hvordan du spiller og kan jo forandre spillestil iløpet av spillet også...

 

Tar å bryter av før det blir en avhandling og fullstendig klar over maase skrivefeil, er mye bedre i rettskriving på engelsk siden jeg primært har lest bøker på engelsk de siste 20+ åra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En fin artikkel med mange gode poeng, dog tror jeg folk i større grad enn artikkelen gir inntrykk av er opptatt av dette pga forventninger. Det er unektlig litt irriterende å forvente noe, og få noe annet, om det andre du får er noe du ikke liker. For oss som liker mange typer spill er det ikke så ofte ett problem, men har selv gått i den fella.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er det som har sagt at det ikke er et rollespill ? Gameplay avgjør ikke om det er et rollespill eller ikke. Har vært borti de som har skrevet "NEI! Ikke gjør et MMO realtime med kamp, da er det ikke rollespill lengre"

 

Men det er så borti natta at jeg ikke vet hvordan jeg skal svare. Fleste av oss ville nok elsket om vi hadde sett f.eks WoW med spillbarheten til Skyrim. Borte er ubalanse, borte er kjedelige system, borte er grinding, inn er morro og et spill som krever noe tilbake av spilleren. Skyrim fullførte jeg og elsket hvert sekund selv om det var et levelsystem og ting å trene opp, så var det morro pga kampsystemet. Hadde det vært 1,2,3,4,5 med ferdiglagde animasjoner hadde jeg aldri rørt spillet.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke så mye at visse spill ikke passer inn i en sjanger. Problemet er at en del sjangere omtrent har forsvunnet fra markedet, og for de som liker disse sjangerene så er det frustrerende å se spillserier de før gledet seg over bli totalt endret.Derfor sitter mange og venter spent på spill som Age of Decadence, nettopp fordi slike spill nesten aldri selges lenger. Det er faktisk noen som foretrekker RPGer med masse tall. Det er ikke noe mer feil det enn å foretrekke RPGer hvor det kreves hårfin presisjon fra spillerens side. Problemet er at markedet nå for tiden bare retter seg mot en type spiller. De som vil at deres lynraske reflekser skal gi dem en fordel i spill.RPGer pleide før å være den en av få sjangere for spillere med dårlige reflekser/ulike sykdommer.Det eneste som krevdes var tankekraft. Nå er det utrolig vanskelig å få tak i slike spill. Alt skal kreve reflekser.Det overrasker meg ikke om strategispill som Total War og Civilization også snart vil kreve at man spiller ut kampene i førsteperson. Bare se på hva som skjedde med X-com. Spillutviklere må huske på at folk er forskjellige, og at det kan være vel så mye penger i å lage et spill for en nisje.I stedet drukner nå markedet i skytespill og action-RPGer.Heldigvis liker jeg mange typer spill, men av og til er jeg i humør for noe annet enn det sedvanlige WASD oppsettet. Av og til skulle jeg ønske jeg kunne sette meg tilbake i stolen og ta meg tid til å tenke. Jeg har mine kopier av PS:T, Baldurs Gate, Fallout, Arcanum osv + en del strategispill, men spilltuviklere må få opp øynene for andre segmenter av markedet. Dette er i hvert fall hva som irriterer meg mest. Ikke at spill blir puttet i den ene eller andre sjangeren, men at alt blir laget for èn gruppe spillere. Det er som å gå på matbutikken og plutselig oppdage at de har stoppet å selge fisk og alle fiskediskene har blitt erstattet med kjøttdisker fordi en undersøkelse viste at flere liker kjøtt.Det er mulig å få tak i fisk på den lille butikken rundt hjørnet (indie utviklere), men de har veldig dårlig utvalg, og de må snart stenge fordi ingen vet at de eksisterer. Jeg prøver å støtte den lille butikken, men skulle ønske den store butikken også kunne få inn fisk (altså mer taktiske RPGer).

 

Enig i mye av det du sier, og har forsåvidt hele rekka du nevner over(PS:T, Baldurs Gate, Fallout, Arcanum osv). Men det at folk savner nye spill av den typen rettferdiggjør ikke mye av kritikken av Skyrim. Skyrim er klart og tydelig en etterfølger av Arena. Og da blir det merkelig å klage på at det ikke er f.eks Planescape: Torment(som forsåvidt er en av mine absolutte favoritter).

 

Men vil tro at deler av problemet er at endel er eldre enn størsteparten av de det selges til, men er ikke veldig gammel i spill sammenheng jeg på straks 37. Men det ligger mye penger i å få de unge hekta på noe...

Lenke til kommentar

Himsett: Artikkelen var ikke bare om Skyrim så derfor skrev jeg litt mer generelt (vet jeg burde ha presisert det). Elder Scrolls spillene har alltid vært mer action-RPGer.

Koser meg stort med Skyrim (passer på å holde Steam offline siden jeg ikke har noen problemer med versjon 1,1), men det er som sagt fordi jeg liker mange typer RPG.

 

Jeg synes artikkelen brått endrer seg en del steder. Som om artikkelforfatteren var redd for å støte noen. F.eks skriver han at det er tåpelig at terningkast avgjør om du treffer eller ikke og at det er absurd å si at kampsystemet i Morrowind er bedre. Neste avsnitt har så overskriften "Det er lov med forskjellig smak".

Artikkelen er absolutt godt skrevet, men jeg synes det er litt merkelig å si at noens smak er absurd og så rette på det for at ingen skal bli fornærmet.

Artikkelen nevner også at eventyrspill har lidd samme skjebne, og jeg synes at de som liker den sjangeren bør i hvert fall forstå standpunktet til de som savner "gammeldagse" rollespill.

 

Jeg er egentlig ikke av den gamle skolen siden jeg bare er 24 år gammel, men jeg trives veldig godt med spill som krever mer av tankene enn refleksene.

Jeg spilte faktisk Planescape:Torment mange år etter det hadde kommet ut og det ble med en gang mitt favorittspill. Gog.com gjør det også lett for meg å få tak i spill som jeg gikk glipp av.

 

Jeg tror ikke at unge bare er ute etter spill som lar dem hamre løs på tastaturet eller snakke inn i et headsett mens de skyter løs på fienden.

Utviklere må bare gi dem sjansen til å prøve noe annet.

Jeg klarer heller ikke å skjønne at å gi ut generisk action-RPG 1265 er så mye mer lønnsomt enn å gi ut et spill som du vet at en nisje spillere kommer til å kaste seg over.

Action-RPG 1265 kommer til å forsvinne blant alle andre utgivelser, med mindre det er et kjent navn bak.

Alle håper å oppnå suksessen til Bethesda og Bioware, men de fleste ender opp med å dø drukningsdøden.

Lenke til kommentar

Sjangere er, på mange måter, viktige.. La oss ta f.eks GTA. Det er bilkjøring der, så da er det et racing spill? Ville mange ment at det var et fantastisk racing spill, fordi man har mer frihet til ting der? At man ikke bare er låst til å kjøre rundt en bane?

 

Plutselig kommer det alle de folka som vanligvis ikke er tilhengere av racing-spill på banen og kårer det til århundrets bilspill!

 

Ville en racingspill entusiast, som elsker bilkjørings-delen, liker konkurranse-delen, har eget ratt koblet til pc'en, laget til bilsete og hele pakken.. Hører hvor fantastisk det nye bilspillet GTA er, og kjøper det.. Vil han kanskje væer litt skuffet? Litt irritert kanskje?

 

Sjangrer er viktig, nettopp fordi de skaper visse forventninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som du selv presiserer så er "Mekaniske sjangerbetegnelser ... er ment som beskrivelser, for å gjøre det lettere for potensielle kjøpere å få et raskt inntrykk av hva man kan forvente fra et spill."

det eneste viktige poenget i artikkelen. Du kan snakke så mye du vil om innovasjon er bra etc, men i bunn og grunn hvis ett spill trekker seg for langt unna sjanger-beskrivelsen så har ikke sjanger-"taggen" noen funksjon lenger, eller enda værre så er den misledende.

 

Tror nok de fleste som har problemer med at spill ikke passer inn i sjangre ikke har det av prinsipp, men fordi de ikke fikk det de forventet fra spillet. Ett enkelt eksempel jeg kan komme på for meg selv var ME2, hvor jeg var veldig skuffa over hvor lite karakter-progresjon det var (som er noe av det mest vanlige som definerer rollespill-sjangeren).

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at unge bare er ute etter spill som lar dem hamre løs på tastaturet eller snakke inn i et headsett mens de skyter løs på fienden.Utviklere må bare gi dem sjansen til å prøve noe annet. Jeg klarer heller ikke å skjønne at å gi ut generisk action-RPG 1265 er så mye mer lønnsomt enn å gi ut et spill som du vet at en nisje spillere kommer til å kaste seg over.

 

Fortsatt enig i mye av det du sier.

Og tror problemet er mere at utgivere tror ting vil lønne seg, enn at unge bare liker sånt.

 

Men de aller fleste blir påvirka av det de liker først, noen blir hekta og hele spektret til de som blir lei av det.

 

Og utgivere er ute etter å få unge spillere hekta tidligst mulig for det vil gi penger over tid.

 

På mange måter så er det større variasjon på pc nå lenge etter at flere erklærte platformen død enn tidligere.

 

Men det at det brukes såpass mye på et begrensa utvalg som skal være "STORE" titler, gjør at de største nyvinningene/eksprimenteringene/gjenoptagelse av tidligere typerspill oftest er blant indie utviklera. For jo mer penger som brukes på noe jo mindre sjangser hvirker det som de tør ta.

Lenke til kommentar

Knallgod artikkel. Det samme har rammet musikkindustrien i flere tiår. Spesielt i de siste år har det vært mye sutring fra folk om at det ene bandet det ene og det andre bandet ikke spiller skikkelig musikk, fordi det ikke kan puttes inn i noen spesifikk sjanger. Det handler tydeligvis ikke om hvor mye du liker musikken (eller spillet). Det virker faktisk som at for en god del (snodige) mennesker, så er det viktigere å kunne sette dem i bås.... ?!

 

Man klager over at det aldri skjer nyvinninger, og så når noen prøver noe grensesprengende (å gjøre RPG til noe alle kan nyte er faen meg grensesprengende, så ikke kom her og dum dere ut) så hopper folk på hat-toget med faklene tent.

 

Når det er sagt, så finnes det grenser også. Jeg synes jeg det blir VEL mye neddumming til tider. Å eksempelvis gjøre om Rainbow Six serien til det Vegas var, er ikke nyvinning. Det fantes allerede massevs av slike generiske "taktiske" tredjepersons skytespill fra før av. Dette valget ble ikke gjort for å bringe noe nytt til industrien. Dette var bare Ubisoft's eget korstog for å tjene mer penger.

 

Jeg synes dog ikke Skyrim er å finne under denne gruppen. Skyrim er ikke et "action adventure". Det er kanskje ikke så blodig hardcore RPG som de gamle Bioware spillene, men så var nå aldri det hensikten heller. Bare se helt tilbake til Arena og Daggerfall. Tipper mange av dere som klager, aldri engang har spilt disse. De var action-RPGs. De var dungeon crawlers. Det handlet om kamp, ikke om å lese tekstbobler. The Elder Scrolls fortsetter i en god bane. Oblivion var dog et sidesprang (spør du meg), det var faktisk kjempegenerisk. Det fantes ikke en eneste hånddesigned hule i det spillet, questene var straight forward og kjedelige, combat var tamt. Sådan er Skyrim LANGT mer tilnærmet det Morrowind var. Og det er bare flott.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som du selv presiserer så er "Mekaniske sjangerbetegnelser ... er ment som beskrivelser, for å gjøre det lettere for potensielle kjøpere å få et raskt inntrykk av hva man kan forvente fra et spill."

det eneste viktige poenget i artikkelen. Du kan snakke så mye du vil om innovasjon er bra etc, men i bunn og grunn hvis ett spill trekker seg for langt unna sjanger-beskrivelsen så har ikke sjanger-"taggen" noen funksjon lenger, eller enda værre så er den misledende.

 

Joda, men kor langt vekk eit spel beveger seg frå beskrivelsen vil igjen i stor grad vere avhengig av kvar enkelt sin definisjon av kva til dømes RPG betyr. Har ein eit snev av fornuft skal det godt gjerast å bli veldig misleda av Skyrim sin beskrivelse på Wikipedia som eit action/RP/open world-spel. Det skal litt til for å bli lurt av sjangerbetegnelsar generelt meiner eg, så lenge ein klarer å sjå litt utanom skylappane.

 

Men ja, trur også det handlar om forventningar. Viss Baldurs Gate var det første møtet med RPG-sjangeren og ein kvar gong håpar på ei ny oppleving som det når ein høyrer RPG, så er det klart at ein blir skuffa.

Lenke til kommentar

Elske slike diskusjoner :) Skyrim er mer en blanding av flere sjangre, med tydelige rollespillelementer i kjernen. Men sjangerblanding foregår i alle former for kunst. Man trenger ikke settet noe i bås, men heller akseptere at det er som det er. Dette gjelder musikk, film, skjønnliteratur og billedkunst også.

 

For meg er Skyrim den perfekte sjanger. Det eneste som trekker ned er animasjoner, ai og måten karakterene beveger seg i verdenen. Uncharted 3 har de flotteste animasjonene jeg har sett i et spill og den type animasjoner hadde Bethesda sine spill virkelig hatt behov for. Samt Euphoria eller noe lignende som får animasjonene til å utarte seg ut fra miljøet.

 

Men da har man plutselig mistet noe av friheten vi nå finner i Skyrim. Selv synes jeg det er digg å kunne kuke seg opp bratte fjellskrenter, eller ned dem. På grunn av nettopp disse svakhetene. I fremtiden vil sannsynligvis denne type spill bli langt mer avansert på disse områdene. Men det er på tide å slutte å være nødt til å sjangerbeskrive alt.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig, spesielt med at spillutviklere ikke burde begrense seg etter sjanger, men heller hva de vil ha med, da kan ting bli ganske interessant som du sier.

 

RPG for meg er muligheten til velge åsen jeg vil spille karakteren (drittsekk, sarkastisk, snill, naiv eller en blanding), men jeg vet at det ikke er så mange som er enige i dette, der dette betyr at generelt sett så ser ikke jeg på J-RPGs som RPGs, men det er så klart personlig, ikke ta det for seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...