Gå til innhold

Kjempehull avslørt i Android-mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om riktig video ligger til artiklen. Det eneste jeg ser er en telefon som får installert en app som tilsynelatende ikke ber om noen permissions, men likevel har tilgang til å gjøre ting som den ikke har "bedt om". Inkludert å reboote telefonen som ikke skal kunne gå ann med en user app på en stock rom.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har forstått dette riktig; man laster med viten og vilje ned enn app til telefonen sin uten å vite hva det er og hva den gjør? Er det dermed sagt at dumhet og ignoranse = sikkerhetshull?

 

Er jo ikke verre enn at man bare er bittelitt våken og sjekker ut ting før man smekker det inn på telefonen. Nøyaktig det samme som en hvilken som helst enhet, lasser du på med virus, trojaner etc. så har man jo bare seg selv å takke.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har forstått dette riktig; man laster med viten og vilje ned enn app til telefonen sin uten å vite hva det er og hva den gjør? Er det dermed sagt at dumhet og ignoranse = sikkerhetshull?

 

Er jo ikke verre enn at man bare er bittelitt våken og sjekker ut ting før man smekker det inn på telefonen. Nøyaktig det samme som en hvilken som helst enhet, lasser du på med virus, trojaner etc. så har man jo bare seg selv å takke.

Det er et sikkerhetshull når en app klarer å omgå tilgangsrettighetene man egentlig skal gi ja.

Lenke til kommentar

Med Googles totalt manglende kontroll på sitt Market, burde det vel oppstå et market for andre å sette opp en applikasjonsbutikk med tilsvarende godkjenning og sikkerhet til Appstore, hvor man betalte en månedlig sum for å handle i en nettbutikk som ikke var full av malware og søppel. Vet noen om dette eksisterer allerede?

Det er vel flere sånne på tur. De forskjellige produsentene har vel, i alle fall har Samsung f.eks. sin egen appstore. Mener å huske at Telenor også er igang med noe slikt.

Lenke til kommentar

Mobiltelefonen din kan avlyttes uten at du vet det.

 

<a href="http://www.mobilen.no/artikler/kjempehull_avslort_i_android-mobiler/104400" title="Kjempehull avslørt i Android-mobiler">Kjempehull avslørt i Android-mobiler</a>

 

Ikke god nyhet :-/

Noen lenker til midlertidig fix?

Eller må man oppdatere tlf OTA når google får rota til seg en fix?

 

Hva med roota tlf, får man oppdatert OTA?

Lenke til kommentar
Med Googles totalt manglende kontroll på sitt Market, burde det vel oppstå et market for andre å sette opp en applikasjonsbutikk med tilsvarende godkjenning og sikkerhet til Appstore, hvor man betalte en månedlig sum for å handle i en nettbutikk som ikke var full av malware og søppel. Vet noen om dette eksisterer allerede?
Det er vel flere sånne på tur. De forskjellige produsentene har vel, i alle fall har Samsung f.eks. sin egen appstore. Mener å huske at Telenor også er igang med noe slikt.

 

Ah. Jeg mener å huske nVIDIA e.l. hadde sin egen også, men jeg vet ikke om disse spesifikt sjekket appsene som kom inn, eller om det kun var for å samle apps som kunne kjøres på deres superbrikke. Jeg hadde ihvertfall vært interessert i å betale for "trygge" apps. Er noe tull at man ikke med sikkerhet skal kunne laste ned enn app uten at den har tusenvis av positive kommentarer.

Lenke til kommentar

Med Googles totalt manglende kontroll på sitt Market, burde det vel oppstå et market for andre å sette opp en applikasjonsbutikk med tilsvarende godkjenning og sikkerhet til Appstore, hvor man betalte en månedlig sum for å handle i en nettbutikk som ikke var full av malware og søppel. Vet noen om dette eksisterer allerede?

 

Full av malware og søppel? Er ikke det å overdrive ganske mye?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, jeg ordla meg basert på inntrykket jeg sitter igjen med fra amobils artikler, ikke spesifikke tall, så det er kanskje å ta hardt i. Jeg er likevel ganske forundret over at kvaliteten på appsene som blir lagt ut på Market ikke er mer sikret. Jeg syntes det er flott at Google ikke sensurerer Market slik som Apple gjør med appstore, men jeg ville gjerne ha sett at de adopterte kvalitetskontrollen til Apple.

 

Det var en over her som hevder at man "har seg selv å takke" dersom man installerer malware, og at det ikke er så vanskelig å sortere ut skadelig fra uskadelig programvare. Jeg vil derimot påstå at det å skille ut suspekt programvare krever ganske mye erfaring med bruk av data. Nå som alle sammen og bestemoren deres har en mobil/nettbrett som kjører Android, så er det ganske mange som ikke har denne erfaringen. Google burde derfor garantere for kvaliteten på produktene som blir sendt ut fra deres nettbutikk (mener nå jeg).

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri vært i nærheten av å ha trøbbel ihvertfall, så jeg skjenner meg i liten grad igjen i beskrivelsen. man installerer jo ikke så ekstremt mange programmer uansett, så man søker jo gjerne etter hva som er det beste heller enn å installere på måfå.

 

AtW

 

Nå tenker jeg ikke så mye på mitt eget bruk eller det som er representativt av oss her på forumet generelt. Jeg tror det er ganske mange "vanlige folk" som knapt nok vet at skadelige programmet til telefonen eksisterer. Jeg har vært ute for en del personer, vanligvis i 40-50-årene og uten all verdens PC-erfaring, som har kastet seg over de nye telefonene sine med stor iver og ukritisk lastet ned apps fra Market bare for å "se hva det er". Argumentet mitt er at når det er snakk om Googles egen nettbutikk, som ligger på telefonen fra man åpner esken, så syntes jeg den burde være "idiotsikker" i den forstand at det ikke burde være krav til at brukeren vet om malware og har erfaring nok til å vite hvordan å unngå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg har forstått dette riktig; man laster med viten og vilje ned enn app til telefonen sin uten å vite hva det er og hva den gjør? Er det dermed sagt at dumhet og ignoranse = sikkerhetshull?

 

Er jo ikke verre enn at man bare er bittelitt våken og sjekker ut ting før man smekker det inn på telefonen. Nøyaktig det samme som en hvilken som helst enhet, lasser du på med virus, trojaner etc. så har man jo bare seg selv å takke.

 

Hva hinder en utvikler å legge denne funksjonaliteten til ditt yndlings kabalspill? Ergo du vet hva applikasjonen gjør... eller gjør du egentlig det?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...