Gå til innhold

Test: Contour RollerMouse Free 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd sånn (eldre versjon). Fikk krampe i fingrene av å bruke den.

 

Selv lindrer jeg plagene med musarm ved å bytte på å ha musen på høyre og venstre side av tastaturet. Man venner seg veldig fort til å bruke "feil" hånd (går på en halv dag første gangen, deretter sitter det).

Lenke til kommentar

Moren min bruker forrige versjon, og hun mener at det er bedre i alle fall. Selv synes jeg det virker som en god idé, men jeg klarte ikke helt å navigere så veldig effektivt med den, noe som var litt irriterende. For å unngå musearm har jeg gjort en rekke tiltak:

 

- Ha tastatur og mus langt inn på border slik at jeg for det meste kun trenger å bevege håndledd når jeg skriver eller beveger musa

- Bevege på meg når jeg sitter foran PCen, skifte sitteposisjoner relativt ofte osv.

- Bruker tastaturet så mye som mulig.

 

Viktig extension jeg bruker i nettleseren min heter Vimium, og denne gjør at man kan mer eller mindre surfe helt fint uten bruk av mus, og det er også ofte raskere! Beste funksjonen må nok være den som kommer opp når du trykker 'f', slik at du kan trykke en bokstavkombinasjon for å komme inn på en lenke (en <a>-tag i HTML), illustrert her. Merk at jeg bruker en egenlaget CSS (under utvikling) til diskusjon.no, derfor min ser litt annerledes ut.

 

Ved denne så kan du trykke f. eks f -> ws og vips er du inne på lenken som om du trykket med musa, som i dette tilfellet representerer 'Mine Innlegg'. Har også en hel haug med flere funksjoner, tar litt tid å lære seg, men om du er en poweruser vil du neppe gå tilbake!

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Likte svaret til Occi :)

Min erfaring er at de som sliter med "musearmproblematikk" gjerne vil ha god effekt av å få en helt ny arbeidsstilling slik som Rollermouse Free 2 (eller andre tohåndsmus) gir ift tradisjonell mus.

 

En god ide er også å ha god støtte for underarmene feks via armlener på stolen eller via buet bord eller annet. Da kviler man skuldre og armer ganske godt. Det vil gjerne føles behagelig ift å "strekke seg" etter musa.

 

Skulle du ha ønsker om å teste ut Rollermouse Free 2 før kjøp så går det fint for bedriftskunder via oss :)

 

Vegard @ www.ergonomi.no

Endret av ergonomi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker noe tilsvarende på jobben. "Analog" touchpad med større flate enn bare den rulla, men samme prinsipp.

Skulle gjerne være uten den, men den reddet meg fra musearm, slik at jeg kan game med skikkelig mus hjemme, og da er det greit at det er litt mer krøkete å bruke og senker effektiviteten bittelitt på jobb. :thumbup:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Min erfaring er at en god stor trackball (f.eks fra Kensigton) funker veldig mykje bedre enn Rollermouse. Rollermouse låser hendene i en posisjon og gir lite fleksibilitet. Det gjorde berre saken verre for min del.

 

Viss du har en god trackball med store knapper kan du veksle på hvor du har den, hvilke deler av hånden du bruker til å styre etc. Forøvrig er underarmstøtte og styrketrening det som skal til for å bli frisk.

Lenke til kommentar

Wacom brett og pen funker fint. :) Jobbet noen år foran maskin, og fikk etter hvert muse arm. Byttet til motsatt arm, og fikk muse arm på den siden også. Noen timer hos fysioterapaut, kiropraktor, og en ny wakom pen, så var det løst. Men det er viktig å hvile armen ned på bordet i 90 graders vinkel. Det kommer raskt tilbake om man ikke gjør dette.

 

Jeg har nå kraftig muse arm igjen, og vurderer å få meg wacom pen hjemme. En kolega av meg jobbet tidligere for wacom, og fortalte at de for ikke lenge siden hadde gitt ut en pen som ikke trengte brett. Men første batch var bare på noe sånt som 5000stk for Europa og 5000stk for USA. Og de ble utsolgt i løpet av kort tid.

 

Kanskje noe hardware.no kan sjekke opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...