Gå til innhold

Er dette tidenes rollespill? (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ultima 7 er et av tidenes beste rollespill, og i motsetning til en del andre klassikere tror jeg at det fint kan spilles i dag også uten å føles altfor primitivt. Det er riktignok en del ting moderne spillere vil savne, som en quest log. Og kampsystemet er ikke så mye å skryte av, heldigvis er kampene ganske lette. Men verdenen husker jeg som helt fantastisk.

 

Koste meg minst like mye med Ultima 7 i sin tid som jeg gjør med Skyrim nå.

Lenke til kommentar

Steike jeg brukte mye tid på dette i barndommen.

 

Jeg var hverken gammel eller god nok i 1992 til å fullføre selve historien i spillet, men verdenen i typiske RPG spill er ikke der bare som en kulisse for en historiefortelling. Man skal også kunne vase rundt og det er litt av årsaken til "role playing game" mener jeg :D

 

Og det lykkes U7 med så til de grader synes jeg. Sammen med Eye of the beholder, Ultima Underworld og Lands of Lore sparket dette virkelig igang min lidenskap for RPG sjangeren, og den har vedvart til den dag i dag :)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil er Forge of Virtue en expansion til Black Gate, og Silver Seed er en expansion til Serpent Isle. Det er altså ikke fire spill, men to spill med en expansion hver. I tillegg er Serpent Isle ikke andre halvpart av Black Gate, men et frittstående spill. De kalte det Part 2 fordi det bruker samme motor. :) Men uansett, digger begge to. Serpent Isle var det første Ultima-spillet jeg spilte, og selv om jeg var for ung til å skjønne en dritt av hva jeg holdt på meg storkoste jeg med det. Hadde tenkt å prøve det noen år senere, man da fungerte ikke diskettene lengre. Skal bli knall å prøve det igjen nå. :)

@lilelk: Sånn jeg ser det gjør Skyrim langt mindre enn Ultima gjorde da. Ultima er rollespill, Skyrim er et actionspill med noen få rollespill-elementer. Jeg ser heller Skyrim som et sandkassespill som GTA. Det er litt mer RPG-elementer, men ikke mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satt jo og spilte Skyrim da også begynte jeg å tenke...

Gjør egentlig Skyrim noe som Ultima 7 ikke gjorde allerede i 1992? Bortsett fra i 3D da...

 

Vel, Origin klarte aldri å bringe sin serie inn i 3D-verdenen, så jeg ser ikke helt problemet med det. Ultima IX var jo et ganske håpløst spill.

 

Jeg startet faktisk med Ultima VIII, jeg. Var ikke gamle hvalpen på den tiden. ELSKET spillet, til tross for at jeg aldri kom meg særlig langt. Syntes spillet var skummelt som bare det, spesielt musikken var til tider skikkelig creepy. Det var ikke før mange år senere at jeg prøvde VII... og samtidig fant ut at VIII er ansett som et buggy nederlag i spillets serie. :wee:

 

 

 

Vel, det var mindre vellykket å spille fallout 1 igjen etter å ha spilt fallout 3...

 

Holdt ut ti minutter før jeg innså at det var andre tider og at det er ingen vei tilbake. Å leve seg inn i grøtete grafikk er ikke så enkelt som det var en gang i tiden.

 

 

Tja, kommer vel an på hvilket spill man spiller... Men jeg personlig drar fram det originale X-Com: UFO Defense (Enemy Unknown) hver jul. Moddet til å fungere skikkelig på dagens PC'er, vel og merke.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...