Gå til innhold

Seagate slipper bedre hybriddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke kjøpe en ren SSD som koster 1400 for 128GB og som er mer enn nok for OS?

 

Fordi at en vanlig laptop har som oftest bare plass til en disk når det er snakk om bærbare på 15" og nedover. Og per i dag holder ikke snaue 128GB til mye.

 

I tilegg er ikke ytelsen på disse diskene så langt unna ssd hastigheter og man får dem som sagt på størrelser oppmot en terrabyte. Så det er et billigere alternativ enn ssd, og et bedre alternativ til bruk i laptoper.

 

En annen grunn til at diskene er såpass dyre, er flommen i Tailand.

Så når flommen er over og diskproduksjonen kommer i gang igjen. Så vil nok hybriddiskene bli et enda bedre alternativ enn de er nå.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Nei takk. De første Momentus XT diskene var horrible på stabilitet og hadde en veldig høy feilprosent. Seagate slapp flere "fikser" som ikke løste noe eller i verste fall drepte disken.

 

Asus G serie med disse diskene i slet stort da disse diskene ble vrange etter 2-3 uker. Det ble frem og tilbake for service og utskiftning for flere av mine bekjente med nettopp denne disken. Både fra modeller med disken originalt i seg, til de som kjøpte den løst og satte i.

Macbooks var ubrukelige med disse diskene, og Seagate forumet var overfylt av tråder der disse diskene døde som fluer. Seagate slapp aldri noen videre info, kontakt med de var håpløst og mange ga rett og slett opp..

 

Seagate påstod også forrige gen. at disse diskene skulle yte oppimot SSD. Dette var igjen bare tull. Ja de er raskere en tradisjonelle 7200RPM, men de har langt ifra ytelsen til feks Intel x25 eller eldre Crucial SSD. Mye ford SSDbiten bare var på usle 4GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få med at den har 512e aka 512B sektor-emulering da - Advanced format sier jo ikke en drit. En skikkelig Advanced Format-disk SIER at den har 4096B sektorstørrelse, og gir ingen problemer. Det gjør diskene som lyver. På tide å slutte å lage krøkkete prduker bare for at de skal fungere med et ti år gammelt OS.

 

Ellers kan denne være interesant når hardiskprisene normaliseres.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en ren SSD som koster 1400 for 128GB og som er mer enn nok for OS?

 

Fordi at en vanlig laptop har som oftest bare plass til en disk når det er snakk om bærbare på 15" og nedover. Og per i dag holder ikke snaue 128GB til mye.

 

 

Men for prisen på nesten 2500kr får man jo en 256GB Ren SSD

 

Slik jeg ser det: Jo mer lagring på en laptop, jo mer mister man ved et uhell. Laptoper er mye mer sårbare for å bla. gå i gulvet, eller stjeles en det en stasjonær er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor skal man ha backup av iktige filer på en laptop. (Eller helst ikke ha dem der, med mindre de er kryptert.) Men det er fortsatt kjekt for de som bruker laptopen mest å ha bildesamlingen, musikk o.l. på den.. Og på tog-. fly-, og bussreiser, frier o.l. er det veldig greit å ha med en del tv-serer og filmer og musikk. Men bevares, jeg skulle klart meg med 250GB om hastighet var litt viktigere for meg.

 

Med økende harddiskproduksjon igjen, og en 500GB-versjon av denne til 1200, begynner det å bli interessant.

Lenke til kommentar
Nei takk. De første Momentus XT diskene var horrible på stabilitet og hadde en veldig høy feilprosent. Seagate slapp flere "fikser" som ikke løste noe eller i verste fall drepte disken.

 

Asus G serie med disse diskene i slet stort da disse diskene ble vrange etter 2-3 uker. Det ble frem og tilbake for service og utskiftning for flere av mine bekjente med nettopp denne disken. Både fra modeller med disken originalt i seg, til de som kjøpte den løst og satte i.

Macbooks var ubrukelige med disse diskene, og Seagate forumet var overfylt av tråder der disse diskene døde som fluer. Seagate slapp aldri noen videre info, kontakt med de var håpløst og mange ga rett og slett opp..

 

Seagate påstod også forrige gen. at disse diskene skulle yte oppimot SSD. Dette var igjen bare tull. Ja de er raskere en tradisjonelle 7200RPM, men de har langt ifra ytelsen til feks Intel x25 eller eldre Crucial SSD. Mye ford SSDbiten bare var på usle 4GB.

 

Bytta ut min Momentus XT 500gb i laptopen med SSD, og stappa Momentusen inn i Playstation'en, oppgraderte firmwaren til SD28 som kom for ikke lenge siden, så får håpe den holder mer enn 2-3 uker.. :)

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Jeg var mer for mengde over hastighet før. Og satt og sleit med "bare" 320GB på gamle laptopen. Den var full kontinuerlig. Men bare etter jeg begynte med spotify forsvant nesten 40GB plassbehov, sammen med realiseringen at jeg ikke trenger å ha alle spill installert, når det er 3-4 år siden sist jeg rørte spillet.

Hadde samme opplegget med filmer og serier.. Når man ikke har rørt en serie på 2 år som man egentlig ikke likte veldig mye men bare så for å se noe og i tillegg tar 40GB, da er noe litt feil egentlig..

 

I dag klarer jeg meg ganske godt med en 160GB SSD. Jeg har fått et helt annet syn på lagring.

Lenke til kommentar
Nei takk. De første Momentus XT diskene var horrible på stabilitet og hadde en veldig høy feilprosent. Seagate slapp flere "fikser" som ikke løste noe eller i verste fall drepte disken.

 

Asus G serie med disse diskene i slet stort da disse diskene ble vrange etter 2-3 uker. Det ble frem og tilbake for service og utskiftning for flere av mine bekjente med nettopp denne disken. Både fra modeller med disken originalt i seg, til de som kjøpte den løst og satte i.

 

Kan du linke til eksempler på at dette har skjedd? Jeg har nemlig samme kombinasjon med ASUS G74SX CI7 2.0 8GB/1000 GTX560M 17.3" W7HP & SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM S-ATA/300 kjøpt for nesten 3 måneder siden. Nå må jeg legge til at jeg har ikke hatt noen problemer slik som du nevner, men det er jo greit å ha noe å linke til hvis dette skjer og jeg må reklamere.

 

Hos meg er disken dønn stabil og maskinen starter og oppleves lynrask i bruk, så jeg er veldig fornøyd så langt. Jeg har flere maskiner, også med SSD som OS disk og merker i praksis egentlig ingen forskjell i vanlig bruk fra den med SSD eller med Seagate Momentus XT. Jeg synes derfor at kritikken som bedrives her er vel negativ. Disken ble tross alt kåret til årets produkt av Tom`s Hardware i 2010. http://www.dustinhome.no/image/1250661

 

Må vel legge til at jeg monterte disken selv ved å bytte ut den originale 500GB hdd som var satt i og installerte Windows 7 Ultimate på nytt, og jeg bruker i snitt maskinen 8 - 10 timer hver eneste dag så den får da kjørt seg.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Att Momentus XT ikke er langt unna ytelsen på dagens SSD er jo bare fjas.

 

Skrivehastigheten på forrige versjon skal være på rundt 115MB/s på det beste, og da er den ikke så langt unna hastigheten til en budsjettvenlig SSD til nogenlunde samme pris.

 

Men selv om en SSD gjerne kan ha dobbelte av skrive og lesehastighet, så koster det langt mer per GB for SSDen.

 

Nei takk. De første Momentus XT diskene var horrible på stabilitet og hadde en veldig høy feilprosent. Seagate slapp flere "fikser" som ikke løste noe eller i verste fall drepte disken.

 

Asus G serie med disse diskene i slet stort da disse diskene ble vrange etter 2-3 uker. Det ble frem og tilbake for service og utskiftning for flere av mine bekjente med nettopp denne disken. Både fra modeller med disken originalt i seg, til de som kjøpte den løst og satte i.

 

Kan du linke til eksempler på at dette har skjedd? Jeg har nemlig samme kombinasjon med ASUS G74SX CI7 2.0 8GB/1000 GTX560M 17.3" W7HP & SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5" 500GB 7200RPM S-ATA/300 kjøpt for nesten 3 måneder siden. Nå må jeg legge til at jeg har ikke hatt noen problemer slik som du nevner, men det er jo greit å ha noe å linke til hvis dette skjer og jeg må reklamere.

 

Hos meg er disken dønn stabil og maskinen starter og oppleves lynrask i bruk, så jeg er veldig fornøyd så langt. Jeg har flere maskiner, også med SSD som OS disk og merker i praksis egentlig ingen forskjell i vanlig bruk fra den med SSD eller med Seagate Momentus XT. Jeg synes derfor at kritikken som bedrives her er vel negativ. Disken ble tross alt kåret til årets produkt av Tom`s Hardware i 2010. http://www.dustinhome.no/image/1250661

 

Må vel legge til at jeg monterte disken selv ved å bytte ut den originale 500GB hdd som var satt i og installerte Windows 7 Ultimate på nytt, og jeg bruker i snitt maskinen 8 - 10 timer hver eneste dag så den får da kjørt seg.

 

En annen ting er at det er ikke bedre når de fleste SSD kontrollerne er ustabile så det holder. Tenker da spesielt på Sandforce. :p

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Fordi at en vanlig laptop har som oftest bare plass til en disk når det er snakk om bærbare på 15" og nedover. Og per i dag holder ikke snaue 128GB til mye.

Til denne prisen kan du kjøpe en 256GB-disk.

Å påstå at 128GB ikke holder til mye er veldig feil:

20GB Windows

10GB Pagefile + Hibernation.

Da sitter du igjen med 90GB for programmer, som bør være nok for dine favorittspill, programmer og musikk. Har du flere programmer på 20-30GB driver du mest sannsynlig med såpass high-end arbeid at du har råd til 256GB SSD.

Om du regelmessig lagrer 60GB med filmer og musikk på en laptop gjør du noe grunnleggende feil. Dette er eksterne HDDer til.

Lenke til kommentar

Fordi at en vanlig laptop har som oftest bare plass til en disk når det er snakk om bærbare på 15" og nedover. Og per i dag holder ikke snaue 128GB til mye.

Til denne prisen kan du kjøpe en 256GB-disk.

Å påstå at 128GB ikke holder til mye er veldig feil:

20GB Windows

10GB Pagefile + Hibernation.

Da sitter du igjen med 90GB for programmer, som bør være nok for dine favorittspill, programmer og musikk. Har du flere programmer på 20-30GB driver du mest sannsynlig med såpass high-end arbeid at du har råd til 256GB SSD.

Om du regelmessig lagrer 60GB med filmer og musikk på en laptop gjør du noe grunnleggende feil. Dette er eksterne HDDer til.

 

Nettopp. Med en ren SSD på laptopen og en god USB 3.0 ekstern overfører jeg data på nesten 100MB/s. En Blu-Ray tar ikke lange stunden..

Er litt verre på den gamle WD Passport Usb 2.0 som er 5400RPM.. Den klarer knapt 25MB/s

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...