Gå til innhold

Barn kjøpte "Smurfebær" for 24 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vil ikke en del av disse spillene bli rammet av markedsføringsloven? Reklame mot barn er ulovlig i norge.. OG man kan godt argumentere for at spillene reklamerer mot de unge for å få de til å bruke penger på spillet..

 

Bare en tanke..

 

Forruten det så er vel mye av problemet at foreldre ikke gjør jobben sin med å være bevisst på barnas bruk av telefonen..

Lenke til kommentar

- Hvilken normal butikk kan et barn fra barneskolen kjøpe ting for flere 10 tusen kroner uten samtykke fra noen som er voksen?

- Mobilbrukere generelt bør sette seg inn i kjøpssperrer og bruke den muligheten.

- Dette er kynisk utnyttelse av mobilmarkedet fra tilbydernes side.

- Lignende tilfeller finnes der en skal dele sine poengscore med andre brukere - så sendes en SMS med dine poeng og dette koster deg XX kroner.

- Så da blir spørsmålet hvorfor har vi forbrukerkjøpslover og forbrukerombud, økokrim osv. hvis slike ting ikke blir stoppet?

Lenke til kommentar

vil ikke en del av disse spillene bli rammet av markedsføringsloven? Reklame mot barn er ulovlig i norge.. OG man kan godt argumentere for at spillene reklamerer mot de unge for å få de til å bruke penger på spillet..

*

Dette er jo egentlig ikke reklame. Det er oppgraderinger og spille valuta man kan kjøpe inne i spillet, betalingen skjer via kreditkortet som er registert på kontoen din.

 

- Hvilken normal butikk kan et barn fra barneskolen kjøpe ting for flere 10 tusen kroner uten samtykke fra noen som er voksen?

*

Du får ikke handlet uten og ha tilgang til en konto hvor man må registere kreditkortet sitt, så barna kan ikke handle uten at foreldre har gitt dem tilgang til den kontoen, man må også skrive inn passord for å gjennomføre kjøpet.

Lenke til kommentar

Apple spekulerer selvfølgelig i barns evne til å skille fantadi fra virkelighet. Dette er egentlig grunn nok til å forby alle appleprodukter. De er kynisme satt i system. Lopper små barn for penger de ikke engang har. Smålig.... Men blir jeg forundret? Nei. Helt spm forventet fra kapitalistdjevelen selv... Tenk litt på den, kjære applebarn ;)

Lenke til kommentar

Lurt å gi ungene pengene dine for så å se andre veien. Legger man inn kredittkortet sitt på appstore, så vet man også at man må skrive inn passordet for å bruke det, man burde da også få med seg at det er aktivt i 15 minutter etter at man har skrevet det inn. Det er kanskje uheldig at slikt kan skje, men brukerene og foreldre må også ta ansvar når de gir ungene adgang til pengeboken.

Lenke til kommentar

to små tips(1)ikke få barn (2)om du har et barn si at tlf ikke er for barn,løft på liket å ta de med ut å leke el finn på noe annet..i mine øyne blir dette som og saksøke McDonald's fordi du har blitt en vandrende valk.Det er faktisk opp til foreldrene hva ungene har tilgang til,men ja er enig at reklame rettet mot barn er forkastelig,tv'n trenger heller ikke stå på barne tv 24/7 :0

Lenke til kommentar

to små tips(1)ikke få barn (2)om du har et barn si at tlf ikke er for barn,løft på liket å ta de med ut å leke el finn på noe annet..i mine øyne blir dette som og saksøke McDonald's fordi du har blitt en vandrende valk.Det er faktisk opp til foreldrene hva ungene har tilgang til,men ja er enig at reklame rettet mot barn er forkastelig,tv'n trenger heller ikke stå på barne tv 24/7 :0

 

Er det ikke også "litt for enkelt" å skylde på foreldrene når man lar det være mulig å bruke utrolige 24 000 kroner i ett spill for barn? Jeg synes det vitner om en tvilsom foretningspraksis der man satser på at folk blir lurt. Så kan man kanskje si at man har lite symapti for folk som er lettlurte, men jeg har enda mindre sympati for selskaper som skor seg på de lettlurte.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...