Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Registreringsbolaget.se - erfaringer?


zacka

Anbefalte innlegg

Jeg har en mistanke om at Registreringsbolaget.se har lurt ei venninne av meg til å "reservere" et knippe domene-avarter av sitt allerede registrert domene (opprinnelig bestilt via One.com). Nå sitter hun med en regning på 12.000 på en haug domener hun ikke har bruk for. Det er ikke signert på noe, men de hevder å ha samtalen på tape (noe jeg har bedt henne om å få dem til å utlevere). De har bevisst utnyttet hennes frykt for å miste sitt allerede registrerte domene. Dessverre undersøkte hun ikke evt. referanser i forkant. Selvfølgelig presset de henne med at hun hadde kort betenkningstid og at de skulle "redde henne" fra å miste domenet til sitt nyoppstartede firma til "uvedkommende".

 

Noen som har noen tips her? Jeg er så provosert at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn. Det siste hun trenger nå er en formaning om at hun har vært naiv, så jeg blir veldig takknemmelig for løsningsorienterte svar ;)

Endret av zacka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ikke lett det der da hun er firma, da har man hverfall ikke noe forbruker-råd :hrm:.

 

Ikke lett og si hva man skal gjøre, men krev den tapen de har, ikke betal, bestrid eventuelt krav fra inkasso, om ikke det hjelper så må det muligens advokat til :hmm:

 

 

 

 

MEN hvorfor måtte hun reservere en knippe domener? Skjønner ikke sammenhengen da de ikke uten videre kan ta domenet hennes på one.com

 

 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har ikke fått alle detaljene, men som jeg forsto så fikk de henne til å tro at også domenet som allerede var registrert av henne hos One.com også stod i fare for å bli "rappet" av noen andre. De har nok snakket henne "rundt" og spillt på hennes uvitenhet, så hun endte opp med .org .com-varianter osv av sitt .no-domene.

 

Fremgangsmåten til denne svensken er tydeligvis å utgi seg for å være en "hjelp" for nyoppstartede firmaer slik at de unngår at lignende domener blir reservert av andre. Hun kan ha misforstått dette med sitt .no-domene. Jeg skulle like å fått tilgang på denne tapen og høre hvordan denne karen har lagt dette frem... De er selvfølgelig ikke å få tak i.

 

Uansett, de må jo kunne fremvise en form for signert kontrakt eller i det minste bevise at de sitter på denne telefonsamtalen? Hvordan er dette juridisk? Hvem som helst kunne jo i teorien gi seg ut for å være henne på denne påståtte tapen?

Endret av zacka
Lenke til kommentar

Disse lever av slikt lureri så de vil prøve seg på og hevde hun har godtatt det, en teknikk er og lure folk til og gå inn på en webside og trykke på en godkjennt-knapp e.l.

 

De kommer neppe til og gi seg så lett så de vil pushe inkasso og full pakke, men antagelig har de fått henne til og si ja og da har de jo en avtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik eg sjølv ville gjort det:

 

"Eg ynskjer ei utlevering av kvitteringa mi i form av 1)signatur, 2)telefonopptak, eller 3)via andre gyldige midlar. Dersom dykk ikkje kan framlegge slik legitimasjon og likevel hevder eit oppkrav på kr 12.000, vil eg kalle inn advokat."

 

Håpar det kan hjelpe! Sjølvsagt kan det skrivast om til bokmål - eg skriv jo nynorsk. :tease:

Lenke til kommentar

Tror jeg ville gått frem slik:

 

Ta kontakt, pr brev(!) å forklare høflig at hun ikke har forstått hva hun faktisk har bestilt, og det derfor ikke er noe hun ønsker å betale for. Skyld selvfølgelig på språkproblemer om selgeren var svensk.

Svensk er jo ikke lett å forstå om man ikke vil...

 

Om de ikke ønsker å gå med på dette, be om en kopi av opptakene i sin helhet for en juridisk vurdering fra hennes advokat.

 

Om nødvendig, tilby å betale for de reelle kostnadene ved registrering av domenene, 10 -20 USD pr stk, for å få saken ut av verden, men ikke før de faktisk har sendt over lydopptaket.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har etter henvendelser fra Registreringsbolaget.se redigert dette innlegget da et par av uttalelsene i følge deres "advokat" kunne karakteriseres som falske påstander. Min personlige mening og mine "antagelser" har de ikke lov til å få meg til å fjerne, så jeg velger å ikke sende e-post til hardware.no om å fjerne innlegget.

 

...at de har "truet" med å skrive stygt om nettstedet til venninna mi viser bare nok en gang hvor useriøse de er, men jeg får i motsetning til dem opptre voksent og holde meg innenfor loven...

Endret av zacka
Lenke til kommentar

Stå på. Dette høres unektelig ut som noen som ønsker å tjene penger på andres uvitenhet, i mine ører: Svindel.

 

For noen år siden var det en lignende tråd om et annet firma som solgte "søppelprodukter", tror det var fakturaprogram. Denne tråden og uttalelsene i den førte til rettsak og selger/svindler tapte på alle punkter. Mulig noen husker hva firmaet heter...

Lenke til kommentar

TV2 Hjelper deg - 2238 9800, spør pent om Une har tid til en prat.

Er jo litt på grensen siden de i utgangspunktet kun tar forbrukersaker, og din veninne vel kanskje har et eget firma, men er det enkeltmannsforetak går jo dette like mye på henne privat, i alle fall økonomisk.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill alle sammen. Venninnen min får avgjøre hva hun ønsker å gjøre videre. Uansett så bukker hun ikke under for presset ;) Skulle gjerne delt mer her, men jeg vet at de følger med på hva som skrives, så de skal ikke få vite hvilke ess vi har i ermet om det skulle bli nødvendig...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har selv blitt oppringt av de rompegnomene der. Men heldigvis klarte jeg fort å lukte lunta, men jeg skjønner godt at de kan klare å skremme folk til å si et kjapt "ja" på telefonen uten å vite hva det går ut på. Husker samtalen ganske godt, og de forklarte seg på en sånn måte at jeg først ble litt redd for at noen faktisk skulle "ta" domenet mitt, men siden jeg er så heldig å ha vært registrar for .no en stund tidligere så husket jeg fort at dette ikke er tilfelle. Men måten de ordlegger seg på klarte faktisk å vippe meg av pinnen i noen sekunder til jeg klarte å tenke meg om. Og jeg skal love deg at de var rimelig kjappe med å forklare seg og så legge på når jeg svarte med at jeg har jobbet som registrar for .no, og vet nøyaktig hva reglene er for registrering hos norid. Da ble det litt famling med ordene og en kjapp forklaring om at dette gjalt registrering av domener som ligner og med annen TLD enn .no, og så ble de ganske gira på å legge på. Det lyser svindel lang vei, og det er nok mange flere som har gått i fellen hos den gjengen der.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt oppringt av disse selv i en stresset hverdag, men jeg luktet lunta etter noen minutter. Jeg sa at jeg ikke ville ta stilling til noen avtale der og da, og ba om å få oversendt detaljer og informasjon per e-post eller fax, men det "var ikke mulig", fikk jeg beskjed om. Ville jeg ha domenene så måtte jeg handle der og da. Da skjønte jeg raskt hva det var snakk om og avslo alle tilbud som uaktuelle. Da ble svindleren plutselig frekk og spydig, akkurat som at det skulle få meg til å endre mening, så da la jeg på. Har ikke hørt noe mere fra de etter det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg har akkurat samme erfaring med Registreringsbolaget. Jeg fikk gode tips fra juristene i Bedriftsforbundet. Før det første : ikke betal! Din venninde må først skrive en formell klage på fakturaen der hun forteller sin versjon av avtalen. I brevet bør hun be Registreringsbolaget dokumenter den historien hun ble forelgt under samtalen. Hun bør også skrive tydelig at hun bestrider fakturaen. Etter det gjør hun ingenting. Ikke ta telefonen dersom de ringer. Etter en stund vil hun nok få et brev hvor det står at de har brukt advokat som har godkjent telefonsamtalen de påstår at de på bånd, og at hun skal betale advokatutgiftene. Ikke gjør noe. Etterhvert kan det komme flere brev hvor noenlunde samme tekst står, ikke gjør noe. Så kan det komme en telefon hvor dem truer med å saksøke henne. Det gjør dem ikke. Dem ringte meg i oktober i fjor, men har ikke saksøkt meg. Men, jeg har en mistanke om at dem har lagt inn en virus på min hjemmeside, me det har jeg ikke bevis for. Dem har holdt det gående i ett år med meg. Det er fint hvis hun tar kontakt med Bedriftsforbundet og sier i fra om saken. Dem jobber mye med sånne saker. Det Bedriftsforbundet sa til meg er at hvis dem kjører sak mot meg til forliksrådet, som er første instans, så vil ikke utgiftene for meg bli mer enn ca 3000 dersom jeg taper. Dem sa også at dem aldri har opplevd at denne type firma ha gått til sak. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger. Det har blitt foretatt noen grep i denne saken som jeg ikke kan utdype offentlig, men de har ført til at det vil løse seg. Ikke en krone er betalt og hun har for lengst sendt klage om at fakturaen bestrides ;)

 

Jeg kan ivertfall si så mye som at de er noen ordentlige drittfolk. Avskum fra helv*** Det er MIN personlige mening, så de kan jo bare prøve å true meg...

Undres over at disse folkene finner noen som helst glede i å tjene penger på denne måten.

Lenke til kommentar

Dette møkkaselskapet er omtalt over to sider i Dagens Næringsliv i dag. Fikk meg en god latter for å si det slik...

 

"Vi vurderer å bytte kurs helt. Det er viktig for meg at kundene blir fornøyd.."

"...vi har hatt mange fornøyde kunder til det begynte å stå negative ting på internett".

- sitat, Jan Peter Olsen -

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...