Gå til innhold

Her er favorittmobilene våre gjennom tidene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri vært så fornøyd med en mobiltelefon som det jeg er med min Samsung Galaxy S2, men for moro skyld kan vi jo skru tiden litt tilbake.

 

Min første mobiltelefon var Nokia 3510. Ikke hadde den fargeskjerm, ikke hadde den kamera og det mest spennende på lydfronten var polyfoniske ringetoner - som kostet en liten formue. Allerede på den tiden brukte jeg faktisk telefonen til å surfe på nett, selv om utvalget var heller dårlig, båndbredden så smal at det kunne ta et minutt å laste en side med litt tekst og ørsmå svart-hvitt bilder og så kostet det naturligvis skjorta. Det er fint å se at surfing med mobilen faktisk har blitt noe for hvermansen, for det var det definitivt ikke på den tiden.

 

Min andre mobil hadde fargeskjerm. Ja, den hadde til og med kamera. Oppløsningen var på en brøkdel av en megapiksel og man kunne naturligvis ikke filme med den. Det var likevel en enorm forbedring, og spesielt kameraet var skikkelig spennende. Jeg snakker selvsagt om T630.

 

Den tredje telefonen i rekken var en K810i. En kameratelefon! Drøye tre megapiksler gjorde susen, og nå kunne jeg filme med telefonen. Litt av en luksus. Den var super helt til smarttelefonene tok av - med den første versjonen av iPhone i spissen. Dette var på den tiden nordmenn bestilte iPhone fra USA, og man høstet mildt sagt mange blikk fra andre på bussen om man hadde en slik i hendene. De aller fleste hadde nemlig vanlige taster enda.

 

Neste ut var en smarttelefon. En Nokia 5800 med Nokias berømmelige operativsystem - Symbian. Dette var definitivt noe annet. WiFi-støtte var på plass og det var min introduksjon til "apps". Telefonen fulgte meg i rundt to år, frem til jeg i sommer investerte i det råeste på markedet - den nevnte Galaxy S2. Denne kommer forhåpentligvis til å følge meg trofast de neste par årene.

 

Den beste telefonen er utvilsomt min nå så elskede Galaxy S2, men når jeg tenker tilbake så er det nok Nokia 3510 som har betydd mest for meg. Min første egne telefon. Entusiasmen over ting som folk i dag ikke finner det minste imponerende. En telefon fra tiden da en mobiltelefon var kun en mobil telefon - ikke en multifunksjonell maskin som kan erstatte nesten alt annet. Man kunne ringe. Man kunne sende meldinger. Og man kunne surfe om man var over gjennomsnittlig nerdete og tålmodig i jakten på mikroskopiske bilder i svart-hvitt.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

Nokia 3510i, uten tvil!imgNOKIA%203510i3.jpgRobust, ergonomisk og med fargeskjerm, noe som absolutt var revolusjonerende! Sony Ericsson T630 er også en favoritt! Tøffere mobil fant man ikke!Sony-Ericsson-T630-01.jpg

[/spoier]

 

Når jeg så annonsen for Nokia 3510i i avisen hadde jeg spart i nesten et år. Fyllt opp en liten pappkartong med småmynt og større sedler. Mobilen kostet 1000 kroner på Telehuset.

På bildet så det ut som den hadde et skikkelig classy trepanel på siden. Skuffelsen var derfor til stede når jeg fant ut at det istedenfor var oansje plast. En fantastisk mobiltelefon allikevel. Hadde den i over to år, men da falt 0'ertasten ut, og jeg måtte bruke en penn for å få laget mellomrom.

Lenke til kommentar

Noen som husker hva den het den lille og dyre nokian som kom kanskje rundt 1998 med sånn nedskyvbar sak foran tastaturet i sølv, men ellers ikke så ulik 8210?AtW

 

Du tenker nok på 8810. Alternativt kan det være du egentlig mener 8850, som kom omtrent samtidig som 8210, det var vel i år 2000. Den var noe mørkere i fargen og hadde vel ekte metall i dekselet i motsetning til 8810 som var forkrommet plast.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...