Gå til innhold

Guide: 10 Windows-knep du må kunne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De jeg bruker mest (har sikkert glemt MAAAANGE, samt noen bruker jeg bare i notepad++, visual studio, photoshop, o.a.)

 

Div nyere nettlesere:

CTRL + N => Nytt vindu (vet vel alle)

CTRL + T => Ny tabulator

CTRL + W => Lukker tabulator (ev. vindu)

CTRL + Tab => Neste tabulator

CTRL + Shift + Tab => Forrige tabulator

CTRL + F = Find / søk

ALT + Venstreklikk på lenke => Last ned

Shift + Venstreklikk på lenke => Åpne i ny tab

CTRL + Venstreklikk på lenke => Nytt vindu

 

Windows:

Alt + Prt. Screen => Printscreen som nevnt ovenfor, av aktivt vindu

Alt + Tab => Neste applikasjon

Alt + Shift + Tab => Forrige applikasjon (om du alt+tab en for lite, ikke slipp komboen, bare trykk inn shift og så tab, så blar du en tilbake!)

Win + Tab => Vista/W7 sin fancye alt+tab

Win + Shift + Tab => Vista/W7 sin fancye alt+tab i revers

Win + D => Desktop (legger ned alle vinduer)

Win + E => Utforsker (explorer)

Win + R => Run (kjør)

Win + F => Find (søk)

 

Tekstbehandling/utklippstavle

CTRL + X => Klipp ut

CTRL + C => Kopier

CTRL + V => Lim inn

CTRL + S => Save (lagre)

CTRL + B => Bold (fet skrift) nb. unntak på norsk word o.a. der er dette søk og fet ligger på CTRL + F.

CTRL + F => Som regel find, men norsk word o.a. har denne som bold/fet.

F3 => Nesten alltid søk

F1 => Hjelp

CTRL + Shift + Pil til høyre eller venstre => Marker ord for ord

CTRL + Pil til høyre eller venstre => Hopp ord for ord

 

Dagens anbefaling fra meg:

Prøv alltid å lær deg snarveier! Når du er i filmenyen og velger en funksjon, se om du kan bruke en tastaturkombinasjon for å gjøre det samme! Du trenger bare å bruke den et par ganger, før den sitter som støpt.

 

Eksempel:

De fleste verktøy i Photoshop har vanlige tastatursnarveier, t.d. z for zoom, m.fl. Det samme gjelder Paint.Net, der kan du tar CTRL + R for resize.

 

Fremfor å gå i alle menyene, går du da bare CTRL + R, så skriver du inn pikslene, trykker enter, så trykker du CTRL + S for lagre (save) og så CTRL+W for å lukke. Da kan du resize, lagre og lukke et bilde i paint.net på ca 5-10 sekunder (spørs hvor kjapp du er).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

win+m - minimer alle programmer

Minimerer kunn programmene på den primære skjermen. (Iallefall her).

 

Mens Win+D legger ned alle programmene, så Win+D igjen om du vil ha de opp igjen.

 

Edit: Ser ut som andre har skrevet en liste over ang hurtigtaste :!:

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

angående 1. og 2. så avhenger de av hverandre. Husk at indeksering blir slått av om man bruker en SSD. Et alternativ er å opprette en ramdisk og flytte indeksene(?) der. Da går alle søk mot RAM.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk ikke klar over det medfølgende utklippsverktøyet (punkt 4, selv om jeg var klar over PrintScreen-tasten som hurtigtast), og heller ikke de ekstra innebygde funksjonene i kalkulatoren (punkt 5, da spesielt konverteringen mellom forskjellige enheter) eller risting av vinduet. Snertent!

 

Når det gjelder listen over snarveier i innlegget til Olavxxx lenger opp i tråden (jeg var faktisk klar over alle fra før av), så vil jeg gjerne legge til en i snarveilisten for de nye nettleserne: Hvis du klikker på en link med scroll-knappen på musa, åpnes linken i en ny fane.

Lenke til kommentar

Windowstast + L -> lås maskinen

Ctrl + Shift + Esc -> Task Manager

 

Om du bruker rainmeter ol. vil Ctrl + D fjerne rainmeter fra desktopen, mens de vil bli værende der om du bruker Ctrl + M isteden.

 

edit: Windowsknappen + [nummer] vil åpne det nummeret på menylinjen. Så for eksempel, om det første ikonet på menyelinjen er Firefox, vil Windowstast + 1 åpne Firefox. Funker bare i W7.

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

Min favoritt er CTRL + ALT + Z med programmet WinSize 2, da husker det programvinduets posisjon og størrelse som du har innstillt og hver gang du starter programmet, selv om Windows har Alzheimer så VIPS er det akkurat der du hadde det sist.

PERFEKT verktøy for flere skjermer og noe Microsoft burde ha tenkt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...