Gå til innhold

Over 200 plateselskaper trekker seg fra Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er meningen med å trekke vekk dette? De tjener nok mer på å la tjenester som Spotify bruke deres album enn de gjør på CD salg.

Det er ikke sikkert. Kanskje de tjener mer på at f.eks 100 stk kjøper et album og 10.000 piratkopierer det enn at 15.000 hører på det på Spotify.

 

 

Jeg vet ikke hva Spotify betaler ut nå om dagen men det har vært sagt tidligere at det er veldig lite. Men jeg håper at Spotify får beholde det gode utvalget av musikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var en av de som slettet hele musikk biblioteket mitt når jeg fikk Spotify. Hvorfor skulle jeg ha alt på disk når jeg kunne få det streamet på diverse enheter til en billig penge?

 

Skuffende lesning dette her, men så lenge man kan kopiere rått og brutalt, så blir det eneste utvei. Jeg har ingen CD spiller lenger....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

What are you gonna do? Charge me for listening?

 

Ikke overrasket egentlig, var bare et spørsmål om tid før de gribbene så at pengene ikke kom inn i like store mengder på kort tid, som før.

 

De som har mye vil ha mer.

 

Hadde heller sendt en hundrings i posten til artistene enn å kjøpe en fysisk cd fra plateselskaper som tar 90% av fortjenesten.

Artistene får bare smuler, og det støtter jeg ikke.

 

Satser på at Wimp lever litt lenger, da.

Lenke til kommentar

Det er ei trist utvikling, men eg skjønar godt kvifor plateselskapa går ut.

 

Spotify er ein god kanal for å lett spre musikk, men om ein skal snakke pengar så taper ein i realiteten pengar på å promotere Spotify.

 

Ein tener meir på eitt platekjøp enn på 1000 avspelingar.

 

Spotify er herleg for alle som vil høyre på musikk, men modellen er hårreisande dårleg for både plateselskap og musikarar. Det går ikkje an å tene pengar der med mindre du heiter Lady Gaga, og det går ikkje an å forvente at musikarar berre skal gi bort arbeidet sitt praktisk talt gratis.

 

Å skrive og spele inn musikk kan ta svært mykje tid, om ein ikkje kan tene pengar på den jobben må ein tene dei ein annan stad, noko som vil gå ut over tida ein kan bruke på å lage musikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

What are you gonna do? Charge me for listening?

 

Ikke overrasket egentlig, var bare et spørsmål om tid før de gribbene så at pengene ikke kom inn i like store mengder på kort tid, som før.

 

De som har mye vil ha mer.

 

Hadde heller sendt en hundrings i posten til artistene enn å kjøpe en fysisk cd fra plateselskaper som tar 90% av fortjenesten.

Artistene får bare smuler, og det støtter jeg ikke.

 

Satser på at Wimp lever litt lenger, da.

 

Du er klar over at dei manglande inntening går ut over i første rekke er musikarane som kanskje ikkje driv med "trygg" musikk med masseappell, sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CDen har allerede fått sin dødsdato, i 2012. Fra da blir det kun begrensede spesialutgaver. Betalt musikk på nett har kommet for å bli og Spotify er bare en av mange tilbydere. At produsentene er misfornøyde med Spotify er bare sunt. Da velger de andre leverandører som stikker av med en mindre del av kaka. Sånn vil det utvikle seg med minkende fortjeneste i distribusjonsleddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skrive og spele inn musikk kan ta svært mykje tid, om ein ikkje kan tene pengar på den jobben må ein tene dei ein annan stad, noko som vil gå ut over tida ein kan bruke på å lage musikk.

 

Eg har full forståelse for dette, men når blei det ein rett at alle musikkere skal kunne leve av hobbyen sin?

Mangfoldet vil nok forsvinne dersom det ikkje betalar seg å lage musikk, men enkelte ildsjeler vil fortsatt produsere på fritida.

 

Den store forskjellen på musikk no og musikk for 50-60 år sidan er at det no er mykje lettare å lage musikk og få den solgt sidan du ikkje lenger er avhengig av plateselskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet nå er jo hvorvidt Spotify-brukende fans av disse artistene faktisk går tilbake til å kjøpe musikken deres. Jeg tror det er en reell risiko for at de simpelthen bare hører på noe annet isteden. Taktikken plateselskapene prøver seg på her fungerer nok best dersom samtlige trekker seg samtidig. Together we stand, divided we fall, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg har full forståelse for dette, men når blei det ein rett at alle musikkere skal kunne leve av hobbyen sin?

Mangfoldet vil nok forsvinne dersom det ikkje betalar seg å lage musikk, men enkelte ildsjeler vil fortsatt produsere på fritida.

 

Den store forskjellen på musikk no og musikk for 50-60 år sidan er at det no er mykje lettare å lage musikk og få den solgt sidan du ikkje lenger er avhengig av plateselskap.

 

Det er ein stor myte at det er lett å få den solgt. Det er lett å lage så lenge ein investerer i utstyr, men skal du selje noko må du kome deg ut på ein eller annan måte. Dette betyr enten at du må vie svært mykje tid til å promotere deg sjølv, og/eller betale for promotering, noko som kan bli svært dyrt.

 

For dei fleste vil det vere ein tap/tap situasjon der det ein sit igjen med er eit produkt med potensielt få, men ihugga fans. Problemet i dag er at kvalitet ikkje er nok, eit PR-maskineri betyr mykje meir, og dei store talenta har sjeldan slike maskineri.

 

Ingen seier det er ein rett å leve av musikken, men det burde vere ein rett å få betalt av dei som høyrer på den.

 

Ei pølse på Narvesen kostar ofte meir enn å kjøpe ei plate på til dømes bandcamp, men likevel vel folk ofte den pølsa, sjølv om ein kan hugse og like musikken fleire tiår seinare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er meningen med å trekke vekk dette? De tjener nok mer på å la tjenester som Spotify bruke deres album enn de gjør på CD salg.

Det er ikke sikkert. Kanskje de tjener mer på at f.eks 100 stk kjøper et album og 10.000 piratkopierer det enn at 15.000 hører på det på Spotify.

 

 

Jeg vet ikke hva Spotify betaler ut nå om dagen men det har vært sagt tidligere at det er veldig lite. Men jeg håper at Spotify får beholde det gode utvalget av musikk.

 

JEg så noen grafer fra en fyr fra røyksopp, der hadde inntjeningen fra spotify steget drastisk den siste tiden. Jeg tror ikke gamle tall lenger er representative.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ei trist utvikling, men eg skjønar godt kvifor plateselskapa går ut.

 

Spotify er ein god kanal for å lett spre musikk, men om ein skal snakke pengar så taper ein i realiteten pengar på å promotere Spotify.

 

Ein tener meir på eitt platekjøp enn på 1000 avspelingar.

 

Spotify er herleg for alle som vil høyre på musikk, men modellen er hårreisande dårleg for både plateselskap og musikarar. Det går ikkje an å tene pengar der med mindre du heiter Lady Gaga, og det går ikkje an å forvente at musikarar berre skal gi bort arbeidet sitt praktisk talt gratis.

 

Å skrive og spele inn musikk kan ta svært mykje tid, om ein ikkje kan tene pengar på den jobben må ein tene dei ein annan stad, noko som vil gå ut over tida ein kan bruke på å lage musikk.

 

Kan man ikke forvente det? Det er jo nettopp det som skjer med svært mye kultur. Musikere bestemmer ikke markedsverdien av porduktet sitt alene, det er det som er bakstrebersk med slike valg. Kulturproduksjonen er større enn den har vært noengang i historien. Samfunnet har kommet dit at enorme mengder god kultur er lett tilgjengelig. Slik ahr det blitt, og man klarer ikke å endre det på egenhånd.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...