Gå til innhold

Her er Intels nye toppmodeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en klokkefrekvens på 3,3 GHz per kjerne.
Klokkefrekvensen per kjerne er på 3,2 GHz

Hvorfor i all verden skriver dere "per kjerne"?

 

Det er også forbedret kommunikasjon mellom for eksempel grafikkort og prosessor ved at antall PCIe-baner har økt fra 16 til 40.

Har prosessoren PCIe-baner i det hele tatt? Jeg trodde det var QPI som tok seg av kommunikasjon mellom prosessor og brikkesett. Hvilket brikkesett er det de sammenligner med når de hevder at det bare var 16 tidligere?

 

Er lanseringen av Core i7 3820 (LGA2011) utsatt?

Lenke til kommentar

Ser ut til at den ikke presterer noe bedre i spill i hvert fall enn min 2600K, noe som er mitt hovedformål :)

Forventet du noe annet? Dette er flere kjerner, ikke raskere kjerner.

 

Til spilling så er det i7 3820(kommer over nyttår) som blir mest interessant, men den vil trolig ikke yte stort bedre enn i7 2700K til spilling uansett.

 

Jeg er spent på når Xeon-modellene dukker opp.

Til spilling vil i5-2500k holde seg mest interessant. 3820 kan kun overklokkes gjennom baseclock (dog potensielt opp 2.5x gjennom bclock-straps)

 

Det er også forbedret kommunikasjon mellom for eksempel grafikkort og prosessor ved at antall PCIe-baner har økt fra 16 til 40.

Har prosessoren PCIe-baner i det hele tatt? Jeg trodde det var QPI som tok seg av kommunikasjon mellom prosessor og brikkesett. Hvilket brikkesett er det de sammenligner med når de hevder at det bare var 16 tidligere?

 

Er lanseringen av Core i7 3820 (LGA2011) utsatt?

QPI er ditchet til fordel for 40 PCIe 2.0 på brikka. Det er en av grunnene til at brikka er såpass stor, de fjernet blant annet 3.0-støtte fordi dette ville bli for stort på brikka.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke en consumer plattform, men en workstation / entusiast plattform. Her rettes ting mot tunge arbeidsstasjoner og servere, ikke spilling og den slags. Det som skuffer meg mest er at LGA2011 er utsatt og at SandyBridge-E i seg selv faller litt igjennom og føles som om det kommer 1år for sent med tanke på at IvyBridge for consumer markedet kommer om ikke så alt for lenge og vil gjøre at SandyBridge-E på flere områder føles smått utdatert allerede.

 

SandyBridge-E burde ha kommet ut som en workstation plattform rundt samme tid som SandyBridge kom som consumer plattform, og med IvyBridge så burde IvyBridge-E ha kommet. Nå føler jeg at hele workstation plattformen henger 1år etter consumer plattformen og gjør det mye vanskeligere å forsvare en stor investering.

 

Nå må du velge det ene eller det andre, ideelt sett så skulle workstation plattformen kunne tilby det samme som consumer plattformen bare med det "lille ekstra", sånn blir det dessverre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[

QPI er ditchet til fordel for 40 PCIe 2.0 på brikka. Det er en av grunnene til at brikka er såpass stor, de fjernet blant annet 3.0-støtte fordi dette ville bli for stort på brikka.

Ikke ifølge anandtech

 

A single SNB-E CPU features 40 PCIe lanes that are compliant with rev 3.0 of the PCI Express Base Specification (aka PCIe 3.0). With no PCIe 3.0 GPUs available (yet) to test and validate the interface, Intel lists PCIe 3.0 support in the chip's datasheet but is publicly guaranteeing PCIe 2.0 speeds.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3820 kan kun overklokkes gjennom baseclock (dog potensielt opp 2.5x gjennom bclock-straps)

Triste greier. Overklokking på budsjett (for å få mye ytelse/krone) er altså et avsluttet kapittel hod Intel.

Både 2500K, 2600K og 2700K er ulåste, så muligheter finnes.

 

Uansett så synest jeg en av de største fordelene med LGA2011 er at enkelte hovedkort leveres med flere minnespor (ja jeg vet det er mulig på ferre minnekanaler), som for meg gjør de aktuelle for en fremtidig arbeidsmaskin. Løsninger med to sokler vil også dukke opp.

Lenke til kommentar
3820 kan kun overklokkes gjennom baseclock (dog potensielt opp 2.5x gjennom bclock-straps)

Triste greier. Overklokking på budsjett (for å få mye ytelse/krone) er altså et avsluttet kapittel hod Intel.

Jeg vil tro 8GHz vil holde for de fleste på 24/7-overklokking, at det blir noe vanskeligere enn LGA1155 er nok ikke til å unngå, men 8GHz burde være en høy nok grense for de fleste.

Nå har vel aldri i7-linja handlet om å gi mye for penga heller ;)

 

Morsomt at PCIe 3.0 er "støttet", men ikke støttet.

Lenke til kommentar
Både 2500K, 2600K og 2700K er ulåste, så muligheter finnes.

Jeg tenker tilbake på tiden med Celeron 300A til 500 kr. I dag må man opp til 1500 kr for å få en Intel-prosessor som lar seg overklokke og den er "redusert" for å ikke spise for mye av markedet til de dyrere modellene. Dvs 2 MB L2 og hyperthreading er slått av. (Den produseres fra akkurat samme wafer og brikker som 2600K som har disse egenskapene slått på). Man må altså opp i over 2000 kr for å få en "uredusert" Intel-prosessor som er overklokkbar. Jeg vil ikke kalle det for budsjettoverklokking. Ser man på hele produktspekteret av desktop-prosessorer ligger alle 2x00K-prosessorene ganske langt opp på lista. Kanskje midtsjikt-overklokking er et bedre begrep.

 

Uansett så synest jeg en av de største fordelene med LGA2011 er at enkelte hovedkort leveres med flere minnespor (ja jeg vet det er mulig på ferre minnekanaler), som for meg gjør de aktuelle for en fremtidig arbeidsmaskin. Løsninger med to sokler vil også dukke opp.

De fleste hovedkortene med 1x LGA2011 ser ut til å få kun 1 minneport per minnekanal, men enig i at det høres interessant ut med 8 minneporter per sokkel, riktignok til bruk som arbeidsstasjon, ikke spillmaskin.

 

For nye lesere: Den dramatiske økningen i brikkearealet og transistortallet skyldes i hovedsak økt L3 cache. Både 3960x, 3930K og den kommende 3820 produseres fra samme wafer. Det å slå av deler av L3 cachen er en metode å markedssegmentere prosessorene, selv om det å slå av (deaktivere) cache (eller kjerner i 3820 sitt tilfelle) hverken reduserer transistortall eller brikkeareal.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si at økelsen i ytelse ikke holder trakt med økelsen i pris , her snakker vi om ca 270% økning i pris mot kun 12% økning i ytelse (I følge Toms ) , men det er jo normalt for Intel da.

 

Forsåvidt enig med Simen at det blir litt trist at Intel velger å fjerne mulighetene for overklokking , men stort sett så yter en god 2500k / 2600k cpu såpass bra at man faktisk ikke behøver OC i stor grad.

Synd at Bulldozer ikke kan levere langt bedre ytelse når den overklokkes, den henger jo stort sett etter "lillebror" 1100T på svært mange områder og det er jo ekstremt skuffende , det er tydelig at Intel kommer til å gjøre rent bord nå ja.

 

Vi får krysse fingre og tær og håpe på at Amd kan snart komme med et produkt som kan konkurrere på markedet for med en løsning som kommer bra ut både ytelsemessig og prismessig og som kan være konkurransedyktig når du kombinerer det med et bra skjermkort. Man må altså ha et produkt hvor cpu ikke blir flaskehalsen for ytelsen til feks gpu.

Lenke til kommentar
Uansett så synest jeg en av de største fordelene med LGA2011 er at enkelte hovedkort leveres med flere minnespor (ja jeg vet det er mulig på ferre minnekanaler), som for meg gjør de aktuelle for en fremtidig arbeidsmaskin. Løsninger med to sokler vil også dukke opp.

De fleste hovedkortene med 1x LGA2011 ser ut til å få kun 1 minneport per minnekanal, men enig i at det høres interessant ut med 8 minneporter per sokkel, riktignok til bruk som arbeidsstasjon, ikke spillmaskin.

 

For nye lesere: Den dramatiske økningen i brikkearealet og transistortallet skyldes i hovedsak økt L3 cache. Både 3960x, 3930K og den kommende 3820 produseres fra samme wafer. Det å slå av deler av L3 cachen er en metode å markedssegmentere prosessorene, selv om det å slå av (deaktivere) cache (eller kjerner i 3820 sitt tilfelle) hverken reduserer transistortall eller brikkeareal.

Glem ikke at brikken egentlig er en 8-kjerne, med henholdsvis 2 eller 4 kjerner deaktivert. Skal tro om det kommer Xeon-modeller med alle åtte aktivert etter hvert? Uansett var det rykter om noe trøbbel med virtualisering på disse brikkene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...