Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia Active


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg først klikket meg inn på testen ble jeg skikkelig positivt overrasket. Anbefalt stempel og INGEN terning. Trodde Amobil endelig hadde sluttet med sponsor-terninger, men der tok jeg dessverre feil... Hvor bra hadde ikke denne testen fremstått, uten den der forhatte terningen? Jeg mener den ødelegger helhetsinntrykket av hele testen.

Så kan man begynne å gruble litt. Her tester de en telefon som de selv mener er perfekt (for norske forhold) men alikevel får den ikke terningkast 6???? Og jeg som trodde på amobil da de forklarte at 6 ere kun gikk til tilnærmet perfektetelefoner. Her har vi en telefon som ikke er tilnærmet perfekt, den er perfekt, i allefall hvis vi skal tro på det overskriftene forteller oss. Allikevel kun en femmer?? Tror ikke jeg har lest en test på amobil der en telefon har fått så mange plusser i oppsummeringen, men alikevel holder det ikke til 6???

Jeg har for lengst forstått at amobil er historie, og nå er det pengene og Aller som rår. Hvor kan man lese objektive tester? Mobil.se er det nærmeste man kommer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

newnick:

 

At en mobil er perfekt for norske forhold trenger ikke å bety at den er perfekt på alle områder.

 

Den klassiske problemstillingen er jo at du kommer til butikken med en telefon som ikke virker. Noen dager senere får du beskjed om at det ikke er en garantisak, med henvisning til irr på kontakter eller hovedkort. Ved siden av knuste skjermer er dette en av de vanligste årsakene til at folk må bytte telefon "uforutsett".

 

Det skal ikke mer til enn en våt lomme før fuktigheten begynner å tære på kontaktene i telefonen. USB-kontakter og hodetelefonkontakt er ofte de delene av elektronikken som ligger mest utsatt til. Blir det skikkelig vått kan vannet trekke inn til hovedkortet. Jeg har sett mange bilder av hovedkort med blågrønne flekker langs kantene.

 

Som regel vet du ikke selv at dette har skjedd.

 

Under normal bruk skal ikke dette skje med Xperia Active. Sammen med Motorola Defy er den den blant de aller første smarttelefonene som du med god samvittighet kan ta med deg ut selv om det striregner. Derfor er den perfekt for norske forhold :)

 

Det fins noen trekk i testen som gjør at dette ikke er en innertier - men den er likevel så nært opptil som det nesten er mulig å komme.

 

Vi synes også at terninger ikke alltid er så uttrykksfulle som vi vil at de skal være, men folk er vant til terningen i dag. Det er den kjappeste måten å få et inntrykk av helhetsvurderingen i en test på.

 

Vi er forresten ikke Aller, men Mediehuset Tek - og vi er eid av A-Pressen og Edda Media i felleskap :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Det stemmer. A-pressen, var det ja. Dinside er Aller.

Denne testen med de små bagatellene på minussiden, hadde fremstått som et riktig så solid stykke arbeid, hadde det ikke vært for den forhatte sponsor-terningen på slutten. Er det en mulighet at dere kommer til å kutte ut terningen og heller benytte et poengsystem, ala det mibilen.se har tatt i bruk?

Jeg synes forøvrig testen av iphone, med dens ganske så betydelige mangler, er med på å ødelegge hele terningsystemet. Hvis du snakker om at en telefon bør være en innertier for å oppnå terningkast 6, så har dere virkelig bommet i den testen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi har diskutert mange ulike måter å gi sluttkarakter på. Meningene er mange om dette. Det er mange skribenter som mener at en tidelt skala eller en prosentangivelse hadde vært bedre enn en terning. Noe av saken her er at terningen er så innarbeidet i Norge. Leserne våre kjenner den, og for de fleste er den nok mer umiddelbar enn for eksempel 90% eller 9/10.

 

Diskusjonen om hvordan vi aller best kan gi leseren et kjapt - og muligens mer nyansert - helhetsinntrykk går fortløpende. Både i egen redaksjon, og mellom redaksjonene i de ulike mediehusene.

 

Foreløpig tror jeg ikke det er sannsynlig at vi vil gå bort fra terningen, men at vi kan ønske oss en litt større skala å jobbe med fra tid til annen er ingen hemmelighet :)

 

Innertieren er alltid litt vanskelig å bedømme. Du kan vel si det sånn at det må en viss "x-faktor" til for å komme dit. Heller ikke Galaxy S2 fra Samsung er helt uten feil, men når helheten er så god må man se på hvor viktig feilene er. Er feilene en hindring for normal bruk av produktet? Et par av minusene Xperia Active har fått ér det.

 

iPhone-diskusjonen blir litt off topic i dette feltet - men sånn aller kjappest. Den er en spesielt vanskelig telefon, siden den som du sier har noen mangler. Til gjengjeld er helheten såpass overveldende at det er blir vanskelig å trekke så mye til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er, sånn bare for ordens skyld, uenig med mye av det du skriver her.

X-factor? Hva er det? Skulle jeg svare, så er det personlige preferanser og forutinntatte meninger, som jeg mener ikke har noe som helst i en mobiltest å gjøre. Når jeg tar av meg fanboy-brillene, klarer jeg faktisk være veldig objektiv når jeg skal anbefale mobiltelefoner til min omgangskrets. Det burde være et krav til dere som har dette som jobb. X-factor har ingenting i en mobiltest å gjøre. Og hvis man virkelig skulle pirke, så er ip4s kliss lik forrige ip, så man kan vel kalle det ett plagiat? Og et plagiat har da vel ikke X-factor?

 

Skjermen er etter min mening, alt for liten. Men du kan ikke trekke for det, da dere aldri trakk iPhone for å ha liten skjerm. iPhone utnytter plassen elendig, i forhold til skjermstørrelse. Det burde dere trekke for...

 

Og igjen, hadde dere hatt mot til å fjerne terningen, så hadde dere unngått rimelig mye misnøye her på forumet. Men sannheten er vel at de som kjøper testene deres, har bestilt terningen? Stemmer ikke det?

 

Du sier terningen er så innarbeid her i Norge, at det er vanskelig å gå bort ifra den. Vel, du har sikkert rett i det, men et dedikert nettsted for mobiltelefoner tiltrekker seg folk som er litt mer interessert enn gjennomsnittet i mobiltelefoner, og de er ofte ikke så overfladiske som du beskriver. Jeg tror de som daglig besøker amobil.no er interessert i nyansene, og ikke et tabloid terningkast. Dere kommer aldri til å bli se&hør, uansett hvor mye dere prøver å herme etter dem... ;)

 

Og for å være helt ærlig, så synes jeg faktisk denne hadde litt X-factor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koker nok ned til at vi er uenige her. Som du selv har påpekt - nyansene finnes i teksten. Terningen er ikke alt.

 

Selv om vi streber etter objektivitet er det vanskelig å oppnå fullstendig objektivitet. Personlige preferanser vil alltid spille inn til en viss grad.

 

Det er også vanskelig å sammenlikne en anbefaling til én venn med en anbefaling til en stor lesermasse. Når det er en enkelt person vet du allerede hvilke krav vedkommende har. Vi må teste telefonen på så generelt som mulig grunnlag, slik at testen blir gyldig for flest mulig, og også ta høyde for spesialiteter - slik som støtsikkerhet og om den er vanntett. Dermed må vi alltid gjøre en vekting av hvilke ulemper og hvilke fordeler som teller mest i en sammenheng.

 

Ut over det går det jo nesten alltid diskusjoner i kommentarfeltet rundt testene våre. Såvel enige som uenige stemmer deltar. Det hadde vært mye verre om ingen hadde en mening. Med mindre det er snakk om rene faktafeil er det likevel umulig for oss å endre en vurdering kun basert på at vi er uenige.

 

Det er vel det jeg kan si om vurderingen. God helg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det nevnes at for å koble til hodetelefoner må man ta av et deksel slik at telefonen ikke lenger er tett. Det SE burde gjort her er å legge med et ekstra deksel med innebygget plugg og skjøtekabel, eventuelt selge dette som ekstrautstyr. Da kan man plugge på hodetelefonen i enden av skjøtekabelen, og telefonen vil fortsatt være tett.

Hvis det er mulig å kjøpe deksler løst kan nevenyttige folk lage et tett adapter selv, hvis ingen andre selger en ferdig løsning.

Lenke til kommentar

tommyb: Jeg er ikke helt uenig - men samtidig fins det ikke mye som er "mer perfekt" ennå. Tastene er et av de viktigste trekkene i denne testen. I forhold til hansker er uansett berøringsskjermen en like stor hindring. Det fins hansker som fungerer med berøringsskjerm, men de fleste (jeg har sett) av disse er tynne vanter. De er tynne nettopp fordi de skal være presise på en berøringsskjerm. Jeg har ikke testet agloves (http://www.mobilen.no/artikler/agloves_sport/101828) med Xperia Active, men så lenge du har plasseringen til tastene i fingrene tror jeg det bør fungere. Men det er nok i grenseland.

 

Selv om tastene på Motorola Defy er noe bedre er heller ikke de store nok til at jeg er helt sikker på hvordan hanskebruk vil fungere.

 

Alt blir jo en avveining her. Sonim XP3300 har kjempestore, responsive knapper, den tåler en hel del mer og den har evig batteritid. Slik sett er jo den "perfektest" for norske forhold - men norske forhold innebærer jo stadig mer bruk av apps. Ser vi bort fra spill som Angry Birds og slike ting, er jo nytteapps som Trafikanten og OSL (Gardermoens info-app) ting du ikke får kjørt på en Sonim-telefon. Det får du på Xperia Active. Det er altså mange ting som skal veie inn her :)

 

Frobe: Det følger med et ekstra bakdeksel i esken. Det er riktignok av en annen farge, men bunnpluggene sitter fast i det. Så lenge det ikke gjør noe at fargen rundt hodetelefonkontakten blir feil kan man sikkert gjøre slik du beskriver med det ekstra dekselet. Klippe av beskytterne og bore hull for hodetelefonpluggen. Den delen som går inn rundt kontakten er ganske tynn, så det forutsetter at plasten rundt hodetelefonpluggen din er veldig smal - sannsynligvis må den være nesten i flukt med metallet.

 

Det aller enkleste dersom du vil ha tett telefon også ved musikklytting er nok å se etter et sett hodetelefoner med Bluetooth.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig at SE fortsatt gir ut telefoner med "hjørnemeny" hvor det er et ikon i hvert hjørne. Ser kjempe-jalla ut.

 

Det er vel noe man kan endre på ved å legge inn en ny launcher, men fortsatt et latterlig valg av SE.

 

Jeg tviler også på at bulen nederst til høyre på telefonen vil slå noe særlig an.

Endret av LHUS
Lenke til kommentar

LHUS: Akkurat bulen nederst har vi fått etpar kommentarer på, men i praktisk bruk har vi ikke merket noen problemer med den.

 

Personlig synes jeg den kraftige gummireimen som sitter fast der er litt i veien. Reimen kan du velge om du vil ha eller ikke, og jeg ser for meg at om du trenger en reim vil du heller ha en kraftig gummireim som ikke ryker - enn en av de mange svært tynne og "utrygge" håndleddsreimene som følger med andre telefoner.

 

Hvor fine hjørnemenyene ser ut er nok en smakssak, men i praksis gjør de en liten skjerm enkel å bruke. Vi synes andre designvalg er viktigere å prioritere. Grått på grått i innstillingene er et dårlig designvalg, for eksempel. Ingenting er tydeligere enn sort på hvitt - og få ting er mindre tydelige enn én nyanse av en farge oppå en annen nyanse av den. Det er nok en vanesak, men det virker likevel unødvendig. Mulighet til å zoome e-post på en så liten skjerm virker også som en viktig forbedring vi ville prioritert før mye annet.

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den klassiske problemstillingen er jo at du kommer til butikken med en telefon som ikke virker. Noen dager senere får du beskjed om at det ikke er en garantisak, med henvisning til irr på kontakter eller hovedkort. Ved siden av knuste skjermer er dette en av de vanligste årsakene til at folk må bytte telefon "uforutsett".

 

Har hatt flere Sony "vanntette" telefoner som sluttet å virke - og ble ikke dekket av garantien pga fukt...

 

Se vedlegg på klage avslått av Sony - Garanti dekkes ikke av ekstertn påvirkning som fukt!

reklamasjon mobil sony.pdf

Lenke til kommentar

Den klassiske problemstillingen er jo at du kommer til butikken med en telefon som ikke virker. Noen dager senere får du beskjed om at det ikke er en garantisak, med henvisning til irr på kontakter eller hovedkort. Ved siden av knuste skjermer er dette en av de vanligste årsakene til at folk må bytte telefon "uforutsett".

 

Har hatt flere Sony "vanntette" telefoner som sluttet å virke - og ble ikke dekket av garantien pga fukt...

 

Se vedlegg på klage avslått av Sony - Garanti dekkes ikke av ekstertn påvirkning som fukt!

 

Nå er C702 som du sikter til kun sikret mot vannsprut og ikke vanntett. Men det er dessverre slik at det er alt for vanlig at produsenter prøver å vri seg unna garantiansvar enten det gjelder mobiltelefoner eller andre varer.

Lenke til kommentar

Fortsatt litt spesielt å si at en teleon som skal tåle vannsprut ikke har garantidekning for ekstern påvirkning.

 

@fjarle: Som en liten movekt synes jeg fortsatt dere "kan" tester her på amobil. Med tanke på hvor mye oppgulpet feilaktig skjit av itavisen-kaliber som blir postet på tek-nettverket etterhvert, inkludert amobil, er det godt å se at dere kan legge ut noe som er verdt å lese også. ;)

Lenke til kommentar

Merkelig at SE fortsatt gir ut telefoner med "hjørnemeny" hvor det er et ikon i hvert hjørne. Ser kjempe-jalla ut.

 

Vel, jeg synes det fungerer fint, siden man kan velge å ha visse funksjoner tilgjengelig på alle vindusflatene. Man trenger jo heller ikke bruke denne funksjonen hvis man ikke liker den - dersom man legger en app/widget i et hjørne kan man velge å la det overstyre hjørne-funksjonaliteten.

 

Jeg tviler også på at bulen nederst til høyre på telefonen vil slå noe særlig an.

Jeg bruker den ikke, men den er fin fordi den gjør telefonen assymetrisk. Dermed er et lett å vite om man holder telefonen rett vei før man har sett på den. Den er heller ikke i veien.

Lenke til kommentar

Jeg tviler også på at bulen nederst til høyre på telefonen vil slå noe særlig an.

Jeg bruker den ikke, men den er fin fordi den gjør telefonen assymetrisk. Dermed er et lett å vite om man holder telefonen rett vei før man har sett på den. Den er heller ikke i veien.

 

Hadde foretrukket å ha "bulen" på toppen av telefonen. Har pleid å sette fra meg telefonen på høykant i vinduskarmen, det får jeg ikke til lenger :(

Endret av Mcsteen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er ikkje sikker på om eg skal le eller gråte. Det aller viktigaste for meg som brukar av ein vasstett smartofon er god batterikapasitet, god antenne og fornuftige navigasjonsappar. Eg har allereie ein ordinær smartofon, og drit tynt i mesteparten av det som denne "testen" omhandlar. Om de ikkje gidd å lette på sitteinstrumentet, so gje iallefall nokre telefonar til folk som brukar røffofonar som dei skal brukast. Joggarar, jeger, skifolk.

 

Desse testane er noko av det mest stupide eg har sett på på lenge. Total skivebom, og berre til irriatasjon!

Lenke til kommentar

Nå er det ikke telefonen, men operativsystemet som avgjør hvilken navigasjonsapp du har tilgang på. Ja, noen telefoner har bedre medfølgende programvare enn andre... Men andre egenskaper bør nok telle mer enn om man må betale en ekstra femtilapp til en tredjepart for å få bedre navigasjonsprogramvare. Den beste utendørstelefonen er nok den beste utendørstelefonen uavhengig av hvilken app for navigasjon som følger med. Der tror jeg heller du bør kikke etter en test for navigasjonsprogramvare i tillegg. Du vil nok ha den beste navigasjonsprogramvaren, ikke den som er best av det som tilfeldigvis følger med en eller tre spesifikke tøffbruk-modeller.

 

Ellers ser jeg at dekningsproblematikken nok er mye mer interessant for de av dere som faktisk trenger en røffofon, ja. Og kanskje lydkvalitet i vind? :B

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...