Gå til innhold

Lanserer lynraskt nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da Facebook skulle etablere datasenter i Sverige var kravet til myndighetene 2x 100 Gbit/s. Det er nok slike leverandører Canada ønsker å tiltrekke seg ved å etablere en kapasitet tilsvarende 88 stk 100 Gbit/s kanaler i stamnettet sitt.

 

Er det noen her som klarer å finne en oppdatert oversikt over kapasitetene i det norske stamnettet?

Lenke til kommentar

Var det ikke Canada som skulle lovpålegge nettleverandørene nedlastingsgrenser da ? Alt at man fikk f.eks. 10 gig i mnd ?

 

Sitter med nettgrense på 15 Gb fordelt på 5 forbrukere i huset, og det er NOE DRITT!! det verste er at det ikke bare er dyrt, men men vi kan ikke få mer, så skal de ha grense så håper jeg får de sin skyld at den blir på betraktelig mer enn 10 gig pr/mnd

Lenke til kommentar

Som vanlig blir regnestykket : (88 x 100Gbit) delt på ANTALL KUNDER = HVA HVER KUNDE FÅR (eller potenielt kan få).

 

Har de 10 millioner kunder blir dette under 1 Mbit pr. kunde....

 

Selvsagt "gambler" leverandøren som valig på at de fleste kundene har lav nedlasting i store deler av døgnet, noen kun når de åpner en nettside. Men så har vi upload-saken igjen. Og her blir problemet at folk enda ikke har klart å lokalisere "upload limit" parameteret sitt i torrent klienten sin. Dermed spammes uploaden til kunde, gjerne 24/7, og dette bidrar til treghet når han selv skal surfe, men også til stor belastning i nettet totalt sett.

Og dette er selvsagt grunnen til at nettleveraørene er kjipe på uploaden de tilbyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på når det skal bygges ut bedre nett her jeg bor, sitter på 8Mbit som er maks det går an å få. Det er tragisk i 2011.

Det tragiske er vel heller at du ikke har flyttet til et sted der du kan få raskere internettforbindelse, kanskje ...?

Jeg er 19 år med lærlinglønn (90 kr pr time), da er det jo kjempelett å flytte, spesielt til Oslo for der er det jo så billig å bo.

 

Dessuten bor jeg i en by med rundt 40k innbyggere, da skulle det bare mange med bedre nett.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Lurer på når det skal bygges ut bedre nett her jeg bor, sitter på 8Mbit som er maks det går an å få. Det er tragisk i 2011.

Det tragiske er vel heller at du ikke har flyttet til et sted der du kan få raskere internettforbindelse, kanskje ...?

Nope. Jeg bor sentralt i Asker og jeg kan maks få 20/1 Mbps, eller 12/1 Mbps om man velger å stole på Kapaks. I dag har jeg NGT med 10/1 Mbps. I Lofoten (verdens navle) legger de for tiden fiber, også ut til de ytterste kommunene med 1500 innbyggere. De får nett opptil 400/400 Mbps, noen har allerede hatt det i 4-5 år. Lofotkraft er med i Altibox-konseptet.

 

Å bo sentralt har mao lite med saken å gjøre. Alt faller på tilbyderen der du bor.

 

Edit: Ikke 40/40 Mbps, 400/400 Mbps.

Endret av dofferneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vanlig blir regnestykket : (88 x 100Gbit) delt på ANTALL KUNDER = HVA HVER KUNDE FÅR (eller potenielt kan få).Har de 10 millioner kunder blir dette under 1 Mbit pr. kunde....Selvsagt "gambler" leverandøren som valig på at de fleste kundene har lav nedlasting i store deler av døgnet, noen kun når de åpner en nettside. Men så har vi upload-saken igjen. Og her blir problemet at folk enda ikke har klart å lokalisere "upload limit" parameteret sitt i torrent klienten sin. Dermed spammes uploaden til kunde, gjerne 24/7, og dette bidrar til treghet når han selv skal surfe, men også til stor belastning i nettet totalt sett.Og dette er selvsagt grunnen til at nettleveraørene er kjipe på uploaden de tilbyr.

 

For alle de er tilknyttet samme kablene? :p

Forøvrig er fiber synkront ikke asynkront som nett over kobberlinjene, de kan uten problemer tilby samme hastighet begge veier.

På kobberlinjene så vil max upload påvirke ens egen download.

Jeg får tidvis godt over det jeg skal ha gjennom fiberen fra Altibox.

Spesielt om jeg er koblet til andre Altibox kunder.

Lenke til kommentar

Lurer på når det skal bygges ut bedre nett her jeg bor, sitter på 8Mbit som er maks det går an å få. Det er tragisk i 2011.

Det tragiske er vel heller at du ikke har flyttet til et sted der du kan få raskere internettforbindelse, kanskje ...?

Nope. Jeg bor sentralt i Asker og jeg kan maks få 20/1 Mbps, eller 12/1 Mbps om man velger å stole på Kapaks. I dag har jeg NGT med 10/1 Mbps. I Lofoten (verdens navle) legger de for tiden fiber, også ut til de ytterste kommunene med 1500 innbyggere. De får nett opptil 400/400 Mbps, noen har allerede hatt det i 4-5 år. Lofotkraft er med i Altibox-konseptet.

 

Å bo sentralt har mao lite med saken å gjøre. Alt faller på tilbyderen der du bor.

 

Edit: Ikke 40/40 Mbps, 400/400 Mbps.

Ingen vanlige personer betaler prisen Lofotkraft skal ha for 400mbit, jeg ser ikke på det som et tilbud engang.

 

MEN. Det var LYSE som kontaktet Lofotkraft, for de ville teste et så lang strekk med fiber i forbindelse med strekking til resten av landet, og da ble Lofoten perfekt. Derfor ble vi først etter Stavanger og omegn.

 

Men det bor 22.000 i hele Lofoten. PÅ den andre siden av saken, så er det vanskelig å legge fiber i en storby der det er masse gater, alt må graves opp. Her er det mindre gater, mindre hus, mindre arbeid. Lettere å legge fiber.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...