Gå til innhold

Syv bærbare sammenlignet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD har riktignok kommet greit ut med sin Brazos-plattform for små og rimelige datamaskiner, men ytelsen ligger naturlig nok også langt bak.

Dette er også en ganske annen prisklasse enn den dere snakker om her. Sammenlign heller epler med epler, altså Brazos med Atom. Der kommer AMD godt ut med både bedre ytelser, bedre tilkoblingsmuligheter og færre begrensninger enn Intel-baserte maskiner i samme klasse.

 

Går man litt høyere i pris (4-6000 kr) så er resultatene mer miksede. Intels prosessorer er raske og energieffektive, men når de kombineres med Intel grafikk så blir de ikke særlig grafikkintensive. Dersom man gjør motsatt prioritering: lavere CPU-ytelse og høyere GPU-ytelse så vil AMDs A-serie være ganske bra.

 

Går man litt lengre opp i pris (7-10 000 kr), til Intel CPU med dedikert grafikk, så har AMD dessverre fint lite å stille opp med for tida. Det er denne prisklassen som er utgangspunkt for artikkelen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ehh... Unnskyld meg, men er dette en ny og aktuell test av bærbare pc'er uten å ha med EN eneste AMD Fusion-basert modell? Bare Intel-modeller testet?

 

Edit: Her, masse Fusion modeller til rundt 3000,-

https://prisguiden.no/sok?count=20&n=&sort=price&order=asc&categoryId%5B%5D=2&detailId%5B%5D=608%2840778%29&sort=price&order=asc&pg-q=&price_min=&price_max=

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Er på jakt etter en billig og lett 14" til studiebruk.

Jeg mener Dell Inspiron 14z passer meg nesten perfekt. Den har god batteritid, veier under 2 kg, Intel wifi-kort, bekreftet at den skal funke bra med Linux, og ikke minst har den 1600X900 oppløsning (noe som er VELDIG viktig).

Jeg tenkte å kjøpe den billigste modellen, velge bort DVD-rom(sparer 500 kr), å sette inn 8 GB RAM og SSD selv.

 

Skjønner ikke at folk velger 1366 x 768 oppløsning på en 14", det er da alt for få piksler i høyden...

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at ytelsen på CPU i 13 tommer MacBook Air er en 1.7Ghz, den har også betydelig bedre turbo boost.

I tillegg har den bedre batteri og noe bedre kjøling, men jeg kan skrive under på at den blir ganske varm når den presses litt.

 

Ikke noe pluss for eneste maskin med 16:10 skjerm og at den leveres med SSD? Den har forresten også bluetooth, noe som er utelatt i spesifikasjonene.

 

Det blir interessant å se når flere ultrabooks kommer på markedet, men jeg tviler på at jeg kommer til å angre på på kjøpet.

 

Det sikkert noen som kommer til å kommenetere "macfanboy", så jeg vil bare påpeke at min hovedmaskin er en stasjonær PC, men da jeg kjøpte laptop for noen måneder siden var det fint få (ingen) PC'er til rundt 10k som veide 1.35kg med tilsvarende spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at ytelsen på CPU i 13 tommer MacBook Air er en 1.7Ghz, den har også betydelig bedre turbo boost.

I tillegg har den bedre batteri og noe bedre kjøling, men jeg kan skrive under på at den blir ganske varm når den presses litt.

 

Ikke noe pluss for eneste maskin med 16:10 skjerm og at den leveres med SSD? Den har forresten også bluetooth, noe som er utelatt i spesifikasjonene.

 

Det blir interessant å se når flere ultrabooks kommer på markedet, men jeg tviler på at jeg kommer til å angre på på kjøpet.

 

Det sikkert noen som kommer til å kommenetere "macfanboy", så jeg vil bare påpeke at min hovedmaskin er en stasjonær PC, men da jeg kjøpte laptop for noen måneder siden var det fint få (ingen) PC'er til rundt 10k som veide 1.35kg med tilsvarende spesifikasjoner.

 

MBA er en fin maskin det, men vet ikke helt om jeg er enig i at den har bedre kjøing, det er ikek mange minutter på maks load før den lille vifta og de små luftehullene begynner å bråke. Samsung 9-serien er også rimlig tilsvarende i specs. Men for all del, en god totalpakke allikevel, på mange måter den beste ultraportable om man ikke er så opptatt av at det er billig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er på jakt etter en billig og lett 14" til studiebruk.

Jeg mener Dell Inspiron 14z passer meg nesten perfekt. Den har god batteritid, veier under 2 kg, Intel wifi-kort, bekreftet at den skal funke bra med Linux, og ikke minst har den 1600X900 oppløsning (noe som er VELDIG viktig).

Jeg tenkte å kjøpe den billigste modellen, velge bort DVD-rom(sparer 500 kr), å sette inn 8 GB RAM og SSD selv.

 

Skjønner ikke at folk velger 1366 x 768 oppløsning på en 14", det er da alt for få piksler i høyden...

 

Jeg bestilte denne selv, men Dell sendte meg en maskin som hadde 1366x768. Har nå hatt et svært ublidt møte med Dell support, og det har gått snart 3 uker uten at jeg har fått bekreftet/avkreftet om jeg skal få det jeg har bestilt, så.. beware.

Lenke til kommentar

Siden min trauste, 17" slepbare FSC Amilo for litt siden døde etter 4 års tjeneste har jeg vært på utkikk etter noe annet. Har luktet på bl.a Asus U46SV som den i testen, men er ikke sikker på om 14" er greit nok, eller om en annen bærbar med 15.6" er mer passende for meg. Den virker jo ok, siden jeg er på utkikk etter noe mer portabelt enn Amiloen. Som verken var lett å ta med seg, eller hadde god batteritid. (~60 min ved vanlig bruk).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Visjoner: Det er kun prisklassen 7-10 000 kr de fokuserer på. I de lavere prisklassene er det naturlig at de stiller med AMD-baserte modeller. Jeg regner med det kommer i et par egne artikler. (2-4 000 kr minibærbar og 3-6000 kr med normalt stor skjerm)

 

Ser den. Men når det er sagt, er det litt merkelig at prisklasse er en faktor som utelukker rimeligere alternativer! Det burde heller være ytelse som utelukker modeller! Hvorfor skal man f.eks ha med "rimelige" modeller med integrert Intel-grafikk uten å ha med en tilsvarende priset eller billigere Fusion-modell som knuser denne på grafikk? Høy pris i seg selv er ikke noen garanti for høy ytelse.

 

Denne testen fremstår for meg som en eneste stor Intel laptop-kampanje... Hvis det som påstås stemmer burde man ihvertfall hatt med en eller to Fusion-baserte modeller som referanse for å komme med belegg for påstandene om at de ikke er konkurransedyktige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg synes er rart, er at for ikke Samsung 700z3 er med i testen. Dette er en laptop med 13.3 karosseri men med 14" skjerm (tynn ramme rundt skjermen). I tillegg har den 8GB SSD for rask oppstart og dvale-lagring, OG den har 1600x900 skjerm.

Koster ca 8000,-

Acer som nevnes her, har en av de høyeste feilstatistikkene hos bl.a. Elkjøp. Samsung og Toshiba troner med minst feil. Jeg tror det er Apple og Samsung som kommer til å rule markedet fremover, med Asus i hælene.

Lenke til kommentar

Acer som nevnes her, har en av de høyeste feilstatistikkene hos bl.a. Elkjøp. Samsung og Toshiba troner med minst feil. Jeg tror det er Apple og Samsung som kommer til å rule markedet fremover, med Asus i hælene.

 

Ja, acer sine modeller er greit priset og har greie speccs, men altfor mye feil. Jeg kjenner vel en 5-6 med Acer laptops og de har alle hatt store problemer. Trackpadder som går i stykker, overopphetning og døde harddisker (sikkert pga varmen).

Sikkert mange med bra erfaringer med Acer, men jeg har sett altfor mange med feil til at jeg klarer å anbefale det ti noen som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...