Gå til innhold

Nå skal CD-plata dø for godt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må da gå an å selge produkter i en butikk uten at man nødvendigvis må ha "CD / DVD" der?

Gode eksempler :

*Fyll på Usb thumbdrive med album.

*Kjøp Nedlastningskort for album X.

*Kjøp gavekort med X Sanger fra X artist eller med valgfrie albumer.

*Kjøp Butikkens valgte sanger lagt inn på en tøff Pendrive eller lignende.

*Kjøp og overfør sangene direkte til telefonen.

 

Problemet er nok at bransjen som vanlig henger etter...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Håper da inderlig at de har fått på plass nedlasting av sangene i lossless-format ala FLAC. inntil videre er det ikke en eneste nettbutikk som tilbyr dette for ''vanlige'' artister. Hvis CD'n skal forsvinne så MÅ de ha dette på plass, jeg skal pokkern meg ikke ha PC'n full av mp3 eller lignende.

 

Hva er galt med MP3? 192 kbps er akkurat god nok til å lytte på. FLAC sanger på 30 MB er ikke ønskelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes en mellomting mellom shitty 192 kbps og flac på 30 MB. 320 kbps er veldig mye bedre, og om alt var 320 kbps eller evt. høyere (veit ikke hvor vanlig eller mulig det er på vanlig mp3) så tror jeg ikke entusiastene hadde klaget like høyt.

 

Flac er for vanskelig å få tak i, særlig om man hører på mye forskjellig musikk og f. eks elektronisk musikk så er det veldig ofte man ikke finner sanger andre steder enn på YouTube dessverre. iTunes er ikke noe jeg har videre lyst å prøve for å være ærlig. Spotify er gode på streamingkvalitet, men tror de jukser litt med at mange sanger ikke er ekte 320 kbps, men har ingen kilde, bare føles sånn innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Håper da inderlig at de har fått på plass nedlasting av sangene i lossless-format ala FLAC. inntil videre er det ikke en eneste nettbutikk som tilbyr dette for ''vanlige'' artister. Hvis CD'n skal forsvinne så MÅ de ha dette på plass, jeg skal pokkern meg ikke ha PC'n full av mp3 eller lignende.
Hva er galt med MP3? 192 kbps er akkurat god nok til å lytte på. FLAC sanger på 30 MB er ikke ønskelig.

 

Har man et anlegg i entusiastklassen er ikke 192 kbps "akkurat godt nok" nei.

 

Forresten, når ble "akkurat godt nok" et salgsargument?

Lenke til kommentar
Håper da inderlig at de har fått på plass nedlasting av sangene i lossless-format ala FLAC. inntil videre er det ikke en eneste nettbutikk som tilbyr dette for ''vanlige'' artister. Hvis CD'n skal forsvinne så MÅ de ha dette på plass, jeg skal pokkern meg ikke ha PC'n full av mp3 eller lignende.
Hva er galt med MP3? 192 kbps er akkurat god nok til å lytte på. FLAC sanger på 30 MB er ikke ønskelig.

 

Her er et eksempel på en flac-rip fra CD (øverst), variabel bitrate mp3 med gjennomsnittlig 210kbps (midten) og tilslutt konstant 160kbps mp3 (nederst), http://h4x.no/dump/flac_vs_vmp3_vs_cmp3.jpg

 

Hvis du har et anlegg som klarer å spille diskant eller et ok hodesett så burde man kunne høre noe av manglene der. Dette er også et veldig oversiktsbilde (utzoomet) av lyddataene.

 

Kan også nevne at filstørrelsene ble på: 24M, 5.8M og 4M

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irriterende egentlig, da jeg fortsatt kjøper CD. Jeg ripper dem hjemme, og tar med plata i bilen. I bilen har jeg fullintegrert anlegg, men ingen AUX inngang, så da må jeg enten trikse med signalet, eller brenne platene selv. Jeg har allerede merket meg at det er vanskelig å få tak i annet enn VG topp 20, men nå blir jeg jo tvunget over på nedlastingskjøret!

 

Finnes det noen oversikt over hvilke leverandører som leverer med og uten DRM?

Lenke til kommentar

Håper da inderlig at de har fått på plass nedlasting av sangene i lossless-format ala FLAC. inntil videre er det ikke en eneste nettbutikk som tilbyr dette for ''vanlige'' artister. Hvis CD'n skal forsvinne så MÅ de ha dette på plass, jeg skal pokkern meg ikke ha PC'n full av mp3 eller lignende.

 

Hva er galt med MP3? 192 kbps er akkurat god nok til å lytte på. FLAC sanger på 30 MB er ikke ønskelig.

 

CD kvalitet tilsvarer mp3 med 320 kbps bitrate. Det er vel ikke akkurat et fremskritt å bruke et lossy format for å erstatte det gamle?

 

FLAC sanger på 30 MB har jeg ingen problemer med. Et album med FLAC sanger tar uansett bare en tredjedel av plassen til en vanlig CD. Inntil et bedre lossless format dukker opp så er det godt nok for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...