Gå til innhold

Ny kameraserie fra Panasonic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det bare å sette seg på pinebenken og vente på eksemplarer av bilder tatt med dette kameraet.

 

Jeg kan fortsatt ikke forstå hva man skal med 16 megapiksler på et µ4/3-kamera, kanskje noen burde lage den perfekte 4/3-sensoren med 10-12 megapiksler nå? Sensorkvaliteten begynner å bli god nok for akkurat det.

 

Men nok syting. Det promobildet Panasonic har sendt ut (ingressbildet, det på venstre side) var skikkelig pent.

 

:)

Lenke til kommentar

Synes ikke dette kameraet er så spennende egentlig, mye av det samme gamle, og det kanskje svakeste punktet til m43, sensoren, er tilsynelatende ikke endret nevneverdig siden tidligere iterasjoner.

16MP sensoren er da vitterligen en klar forbedring i forhold til 12MP generasjon. Så jeg er ikke helt enig.

Lenke til kommentar

Synes ikke dette kameraet er så spennende egentlig, mye av det samme gamle, og det kanskje svakeste punktet til m43, sensoren, er tilsynelatende ikke endret nevneverdig siden tidligere iterasjoner.

16MP sensoren er da vitterligen en klar forbedring i forhold til 12MP generasjon. Så jeg er ikke helt enig.

 

Er det ikke samme som i G3 elelr hva den heter? Pana har jo hatt en 16MP-modell før ihvertfall, det framstår uansett som ISO og dynamikk er punktene der de har litt å hente på sensoren, ikke oppløsningen i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Synes ikke dette kameraet er så spennende egentlig, mye av det samme gamle, og det kanskje svakeste punktet til m43, sensoren, er tilsynelatende ikke endret nevneverdig siden tidligere iterasjoner.
16MP sensoren er da vitterligen en klar forbedring i forhold til 12MP generasjon. Så jeg er ikke helt enig.
Er det ikke samme som i G3 elelr hva den heter? Pana har jo hatt en 16MP-modell før ihvertfall, det framstår uansett som ISO og dynamikk er punktene der de har litt å hente på sensoren, ikke oppløsningen i seg selv.AtW

 

Man skal ikke se seg blind på MP alene. Men slik jeg forstår meldingen fra Pana så er det en oppgradert sensor, og samtidig flere piksler enn GF som den på en måte erstatter. Helt klart en god oppgradering.

Lenke til kommentar
Synes ikke dette kameraet er så spennende egentlig, mye av det samme gamle, og det kanskje svakeste punktet til m43, sensoren, er tilsynelatende ikke endret nevneverdig siden tidligere iterasjoner.
16MP sensoren er da vitterligen en klar forbedring i forhold til 12MP generasjon. Så jeg er ikke helt enig.
Er det ikke samme som i G3 elelr hva den heter? Pana har jo hatt en 16MP-modell før ihvertfall, det framstår uansett som ISO og dynamikk er punktene der de har litt å hente på sensoren, ikke oppløsningen i seg selv.AtW

 

Man skal ikke se seg blind på MP alene. Men slik jeg forstår meldingen fra Pana så er det en oppgradert sensor, og samtidig flere piksler enn GF som den på en måte erstatter. Helt klart en god oppgradering.

 

Ok, det er ikke slik jeg har oppfattet det, sånn jeg har forstått det er det samme sensor, med en annen prossesering.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det ikke samme som i G3 elelr hva den heter? Pana har jo hatt en 16MP-modell før ihvertfall, det framstår uansett som ISO og dynamikk er punktene der de har litt å hente på sensoren, ikke oppløsningen i seg selv.

Den første modellen med den nye sensor-generasjonen var GH2; men den har jo multiformat støtte og er defor 18MP totalt (I 4:3 så er den 16MP). G3 fikk en ren 4:3 sensor på 16MP, og er nok den som også er i GX1.

 

Når jeg sammenligner GH2 og GF1, så er det klar forbedring i ytelsen på GH2. GF1 bruker jeg opp til ISO 800. GH2 bruker jeg fint på ISO 1600; og bruker også ISO 2500 når jeg må. Så jeg mener at støymessig, så er sensoren konkurransedyktig. Kan dog være enig i at større DR hadde vært fint.

 

Sammenligner jeg med Olympus E-P1, så vil jeg si at den ligger et sted i mellom GF1 og GH2. Der stopper jeg opp på ISO 1600.

 

Man skal ikke se seg blind på MP alene. Men slik jeg forstår meldingen fra Pana så er det en oppgradert sensor, og samtidig flere piksler enn GF som den på en måte erstatter. Helt klart en god oppgradering.

Jeg er enig i den nye sensoren er helt klart en oppgradert sensor i forhold til GF1. Største ulempe med 16MP er at filene tar mer plass en med 12MP ...

Lenke til kommentar

Syntes kanskje det kanskje er rart å skrive at det er direkte erstatter av GF1, siden det er kommet nyere kameraer i GF-serien. :-P

Det er fordi Panasonic har endret gjort om GF serien til entrylevel hus beregnet for folk som kommer fra kompaktkameraer. GF1 og GX1 er mer entusiasthus for de som allerede har speilrefleks.

Lenke til kommentar

Syntes kanskje det kanskje er rart å skrive at det er direkte erstatter av GF1, siden det er kommet nyere kameraer i GF-serien. :-P

Egentlig ikke - GF2 og GF3 har skjenet litt ut til siden, ved å være mindre og simplere modeller, rettet mot Point&Shoot-gjengen. GX1 er mer "tilbake" til GF1 med bedre kontroller for entusiastbrukeren.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det blir forholdet mellom de nåværende (GF-2 ble erstattet av GF-3, så den har jeg tatt ut) mFT modellene til Panasonic og Olympus slik:

GX-1 <--> E-P3

[???] <--> E-PL3

GF-3 <--> E-PM1

 

Synd Olympus er stuck med den antikvariske sensoren, det eneste som holder kamerahusene deres tilbake. I så måte ser GX-1 interessant ut, litt som E-P3, bare med en ny sensor, selv om jeg nok holder en knapp på Olympus' design, samt tradisjonelt har Olympus hatt bedre .jpg-filer rett ut av kameraet.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Savner elektronisk søker bygd inn i kamerahuset

 

Jepp, dessverre nok et uten. Lurer på hvorfor hvis dette er beregnet for mer "avanserte" eller kresne fotografer. Hvor vanskelig kan det være å få puttet inn en søker? Berøringskjerm (og det at stadig flere speilløse går over til dette) er jeg generelt skeptisk til nytten av på et kamera - for meg virker det som om produsentene stadig ser nedover, dvs mot kompaktmarkedet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor folk får det fra at E-P3 har en antikvarisk sensor fra ? Det er fortsatt like mange MP som E-P2 og E-P1 men de som kan LESE og SE har får lengst fått med seg at det er snakk om en revidert sensor og ikke identisk med de 2 tidligere utgavene av denne modellen. Dette viser ulike sammenligninstester som ligger flere av på youtube bla. Den er bla synlig bedre på høyere ISO enn feks E-P2/1.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...