Gå til innhold

Test: Intel Core i3 2100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke poenget med denne testen å se om denne prosessoren duger til vanlig databruk for en vanlig databruker? Hvordan er det da et minus at den ikke kan overklokkes? Overklokking har jo ingenting med vanlig databruk å gjøre. For meg har det alltid virket som et hobbyprosjekt med null relevans for folks daglige databruk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

But will it blend? :D

Virkelig seriøst innlegg, gratulerer! ^_^;

 

Vel, for meg virket testen ganske ok. Den går ikke så veldig mye inn i detaljer, men viser fint at denne CPUen holder for de aller fleste, men for eks de som bruker kryptering eller video/bilderedigering ofte bør går for en annen CPU. Samt gamere som ønsker å presse ut maksimal ytelse av hver krone bør gå for for eks 2500k fremfor denne for både bedre ytelse go mulighet for å klokke enda litt mer ut av CPUen en originalt.

 

Alt i alt en nyttig artikkel/test etter min mening. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Var ikke poenget med denne testen å se om denne prosessoren duger til vanlig databruk for en vanlig databruker? Hvordan er det da et minus at den ikke kan overklokkes? Overklokking har jo ingenting med vanlig databruk å gjøre. For meg har det alltid virket som et hobbyprosjekt med null relevans for folks daglige databruk.

Jeg tenker tilbake på Celeron 300A, en billig prosessor som med enkle tiltak ga over 50% økt klokkefrekvens. En prosessor som ga folk med begrenset budsjett få ytelse som overgikk alt annet som ikke var overklokket. Jeg husker også tilbake på Athlon 500, Athlon XP-M 2400+, Pentium 4 NW 2,4 GHz og Core 2 Duo E4600. Prosessorer ga utrolig mye ytelse for pengene om man overklokket. Intel har satt en effektiv stopper for slike gevinster, med mindre man betaler ekstra for K-modellene. Modeller som ikke finnes i budsjettsegmentet, men tvinger overklokkere på budsjett opp i pris.

 

Overklokking er en gratis gevinst man kan hente ved å redusere sikkerhetsmarginer for spenning, kjøling og levetid. Noen ganger har sikkerhetsmarginene vært så store at det har vært kjempegevinster å hente uten noe særlig risiko.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Var ikke poenget med denne testen å se om denne prosessoren duger til vanlig databruk for en vanlig databruker? Hvordan er det da et minus at den ikke kan overklokkes? Overklokking har jo ingenting med vanlig databruk å gjøre. For meg har det alltid virket som et hobbyprosjekt med null relevans for folks daglige databruk.

Jeg tenker tilbake på Celeron 300A, en billig prosessor som med enkle tiltak ga over 50% økt klokkefrekvens. En prosessor som ga folk med begrenset budsjett få ytelse som overgikk alt annet som ikke var overklokket. Jeg husker også tilbake på Athlon 500, Athlon XP-M 2400+, Pentium 4 NW 2,4 GHz og Core 2 Duo E4600. Prosessorer ga utrolig mye ytelse for pengene om man overklokket. Intel har satt en effektiv stopper for slike gevinster, med mindre man betaler ekstra for K-modellene. Modeller som ikke finnes i budsjettsegmentet, men tvinger overklokkere på budsjett opp i pris.

 

Overklokking er en gratis gevinst man kan hente ved å redusere sikkerhetsmarginer for spenning, kjøling og levetid. Noen ganger har sikkerhetsmarginene vært så store at det har vært kjempegevinster å hente uten noe særlig risiko.

 

uff. det der fikk meg til å mimre over e6300 jeg hadde. nesten 100% OC 500mhz fsb x7.

jeg syntes det er veldig synd intel driver med det de driver med. lurer på om de har begrensa den for å bli underklokka og undervolta også?

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Nå har dere jammen overgått dere selv i lavmål! Dette er på grensa til misinformasjon. A3650 har en GPU-ytelse som løper i sirkler rundt i3-2100, og forøvrig HD3000 som sitter i 2500k\2600k også. Hvordan dere har klart å manipulere "Lost Coast" til å ikke få fram dette i det hele tatt lurer jeg veldig på. Hvis ikke må dette være verdens eneste test av GPU hvor denne forskjellen av en eller annen grunn ikke kommer fram. Les HERFRA og et par sider framover. Dette er riktignok A3850, men forskjellen er ikke stor. Legg også merke til at det er Intel HD3000 som brukes i den testen, ikke HD2000 som her. Kan skribenten vennligst forklare hvordan han har fått et resultat som er totalt annerledes enn ALLE andre seriøse nettsteder?

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det kunne vært interessant med også høyere klokkede i3-modeller i sammenligningen. Og som flere har nevnt, det bør testes flere spill for å avdekke hvor stor begrensning CPUen er for spillytelse.

 

For en ren spillemaskin er 2-3 kjerner tilstrekkelig, og rundt 4 GB ram er også egentlig nok. Men det er viktig å tenke på hva maskinen brukes til utenom spilling, f.eks. jeg har massevis av programmer kjørende i bakgrunnen mens jeg spiller.

Lenke til kommentar

Samtlige nyere spill gjør seg vel nytte av i hvert fall fire kjerner, og mer enn 4GB RAM kommer vel og fort godt med, selv uten andre programer enn OS med tilhørende prosesser kjørende i bakgrunnen? Jeg har i hvert fall sette flere anbefale minimum 8GB RAM til gaming.

 

Men synd den er multiplierlåst - er det mulig å klokke disse i-prosessorene via FSB som i "gamle dager" eller er ikke den muligheten til stde i det hele tatt lenger?

Lenke til kommentar

Samtlige nyere spill gjør seg vel nytte av i hvert fall fire kjerner, og mer enn 4GB RAM kommer vel og fort godt med, selv uten andre programer enn OS med tilhørende prosesser kjørende i bakgrunnen? Jeg har i hvert fall sette flere anbefale minimum 8GB RAM til gaming.Men synd den er multiplierlåst - er det mulig å klokke disse i-prosessorene via FSB som i "gamle dager" eller er ikke den muligheten til stde i det hele tatt lenger?

 

Det er bare tull. 4GB er mer enn nok til gaming.

Lenke til kommentar

Samtlige nyere spill gjør seg vel nytte av i hvert fall fire kjerner, og mer enn 4GB RAM kommer vel og fort godt med, selv uten andre programer enn OS med tilhørende prosesser kjørende i bakgrunnen? Jeg har i hvert fall sette flere anbefale minimum 8GB RAM til gaming.

 

Men synd den er multiplierlåst - er det mulig å klokke disse i-prosessorene via FSB som i "gamle dager" eller er ikke den muligheten til stde i det hele tatt lenger?

Det er forskjell på å utnytte noe litt og utnytte det i betydelig grad. De fleste spill har 1-2 threads med mye last og opptil flere med lite last.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...