Gå til innhold

Opera gjør det lettere å lese nettsider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert en fin løsning for noen, men selv synes jeg bokløsningen virker mer slitsom enn scrolling. Jeg scroller alltid ved å trykke ned scroll-knappen for å aktivere gli-scrollingen, noe som ikke er desorienterende i det hele tatt. Bare Firefox som har fått til den funksjonen ordentlig, riktig nok.

Lenke til kommentar

Sikkert en fin løsning for noen, men selv synes jeg bokløsningen virker mer slitsom enn scrolling. Jeg scroller alltid ved å trykke ned scroll-knappen for å aktivere gli-scrollingen, noe som ikke er desorienterende i det hele tatt. Bare Firefox som har fått til den funksjonen ordentlig, riktig nok.

Har den funksjonen i min opera også, funker helt fint.
Lenke til kommentar

Sikkert en fin løsning for noen, men selv synes jeg bokløsningen virker mer slitsom enn scrolling. Jeg scroller alltid ved å trykke ned scroll-knappen for å aktivere gli-scrollingen, noe som ikke er desorienterende i det hele tatt. Bare Firefox som har fått til den funksjonen ordentlig, riktig nok.

Har den funksjonen i min opera også, funker helt fint.

 

Jada, i Chrome og IE og. Men Firefox sin er den eneste som klarer det ordenlig syns jeg. Opera sin reagerer på en annen måte når du drar musa, og Chrome sin hakker.

Lenke til kommentar

Sikkert en fin løsning for noen, men selv synes jeg bokløsningen virker mer slitsom enn scrolling. Jeg scroller alltid ved å trykke ned scroll-knappen for å aktivere gli-scrollingen, noe som ikke er desorienterende i det hele tatt. Bare Firefox som har fått til den funksjonen ordentlig, riktig nok.

 

Det er ikke "bare firefox" som har fått dette til. Det du snakker om er en funksjon som har vært innebygget i Windows siden Windows 98, og er støttet av alle nettlesere i like stor grad. Prøv i notepad også, for det funker der også.

Lenke til kommentar

Sikkert en fin løsning for noen, men selv synes jeg bokløsningen virker mer slitsom enn scrolling. Jeg scroller alltid ved å trykke ned scroll-knappen for å aktivere gli-scrollingen, noe som ikke er desorienterende i det hele tatt. Bare Firefox som har fått til den funksjonen ordentlig, riktig nok.

 

Det er ikke "bare firefox" som har fått dette til. Det du snakker om er en funksjon som har vært innebygget i Windows siden Windows 98, og er støttet av alle nettlesere i like stor grad. Prøv i notepad også, for det funker der også.

 

Les det jeg skriver da.

Jada, i Chrome og IE og. Men Firefox sin er den eneste som klarer det ordenlig syns jeg. Opera sin reagerer på en annen måte når du drar musa, og Chrome sin hakker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert en fin løsning for noen, men selv synes jeg bokløsningen virker mer slitsom enn scrolling. Jeg scroller alltid ved å trykke ned scroll-knappen for å aktivere gli-scrollingen, noe som ikke er desorienterende i det hele tatt. Bare Firefox som har fått til den funksjonen ordentlig, riktig nok.

 

Dette er vel også ment for å gjøre livet enklere for de som har tablets, det er såvidt jeg har fått med meg, ikke bare for desktop nettlesere.

Lenke til kommentar
Jeg (som sikkert 98% av andre mennesker), foretrekker scrolling framfor sidevisning.Husker da tv2sporten.no konverterte artiklene sine til sidevisninger, ikke mange positive kommentarer da :p
Kunne man i det heletatt skifte sider på en effektiv måte da?

 

Man må trykke på "vis neste side" for å skifte side, kanskje ikke helt likt dette, men likevel samme konsept.

Lenke til kommentar

Tviler på at dette blir noen særlig hit blant oss med svak dysleksi og oppover.

Selv sliter jeg med linjeskift noe som resulterer i at jeg scroller linjene jeg leser helt øverst i vindu. Når jeg har lest 3-4 linjer så skroller jeg 3-4 linjer lenger ned for igjen å få teksten helt øverst. Vet ikke hvor mange som har det som meg, men tviler på at det bare er dysleksi og skjeve hornhinner som tvinger frem denne metoden.

Lenke til kommentar
Jeg (som sikkert 98% av andre mennesker), foretrekker scrolling framfor sidevisning.Husker da tv2sporten.no konverterte artiklene sine til sidevisninger, ikke mange positive kommentarer da :p
Kunne man i det heletatt skifte sider på en effektiv måte da?

 

Man må trykke på "vis neste side" for å skifte side, kanskje ikke helt likt dette, men likevel samme konsept.

 

Og jeg antar siden må lastes inn helt på nytt også? Noe som gjør navigering veldig treig?

"Treigheten" er en grunn til at dette er bra, for en ordtellig implentasjon vil unngå nedsidene til alle "hackesene"

Lenke til kommentar
Jeg (som sikkert 98% av andre mennesker), foretrekker scrolling framfor sidevisning.Husker da tv2sporten.no konverterte artiklene sine til sidevisninger, ikke mange positive kommentarer da :p
Kunne man i det heletatt skifte sider på en effektiv måte da?

 

Man må trykke på "vis neste side" for å skifte side, kanskje ikke helt likt dette, men likevel samme konsept.

 

Og jeg antar siden må lastes inn helt på nytt også? Noe som gjør navigering veldig treig?

"Treigheten" er en grunn til at dette er bra, for en ordtellig implentasjon vil unngå nedsidene til alle "hackesene"

 

Tror faktisk at alle sidene lastes inn ved en gang du trykker på artikkelen, så nei det går ikke tregt :>

Lenke til kommentar
Sikkert en fin løsning for noen, men selv synes jeg bokløsningen virker mer slitsom enn scrolling. Jeg scroller alltid ved å trykke ned scroll-knappen for å aktivere gli-scrollingen, noe som ikke er desorienterende i det hele tatt. Bare Firefox som har fått til den funksjonen ordentlig, riktig nok.
Dette er vel også ment for å gjøre livet enklere for de som har tablets, det er såvidt jeg har fått med meg, ikke bare for desktop nettlesere.

 

Regner med det er ment for telefoner og tabets ja. Ikke mange som bruker mus til de. Jeg antar også at funksjonen laster hele siden først og så lar deg bla, dvs når du blar i en artikkel trenger du ikke laste ned for hver gang du blar. Jeg har faktisk savnet dette på min telefon ettersom det er lett å bli desorientert når man skroller på en relativt liten skjerm.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan dette vil se ut og fungere på 1920x1200 eller høyere oppløsninger.

De fleste nettsider i dag ser ut til å være tilpasset 1024x(n).

Som et eksempel ser forumet her ikke spesielt bra ut på en 2560x1440 skjerm (min hovedskjerm):

post-163450-0-23723200-1320604305_thumb.png

 

Men ser greit ut i portrettmodus på en 1920x1200 skjerm (min venstre sideskjerm):

post-163450-0-69548300-1320604313_thumb.png

 

Og ser veldig bra ut i portrettmodus på en 1680x1050 skjerm (min høyre sideskjerm):

post-163450-0-18508100-1320604320_thumb.png

 

Dette har ført til at jeg nå som regel bruker min venstre sideskjerm til å lese nettsider og tekstdokumenter, da disse er designet for portrettmodus, mens jeg bruker hovedskjermen til multimedia og spill da disse er designet for landskapsmodus.

 

Jeg hadde satt pris på om fler sider kunne ha benyttet seg av den ekstra tilgjengelige bredden utover 1024-1200 ved f.eks. å legge til en spalte og fortsette der, eller bruke den ekstra plassen i bredden til bilder og andre funksjonelle ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...