Gå til innhold

Blir dette verdens første speilrefleks med 4k-video?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en høypriset greie for proffe og spesielt interesserte. Har Canon lagt alt annet enn video og proffdingser i nedre skuffe?

 

Hva skjer i mellomskiktet for fotografer? Dvs alt mellom entrylevel/60D og toppen. Hva med svar på speilløsbølgen, eller i det minste G13?

 

Selvsagt kan ingen her gi noen svar, men Canon synes i det siste å ha forflyttet fokuset til prestisjenivå og entry - og nedgradert utvikling av resten. Enten må det komme et ras i første halvår 2012 eller så kan man sannelig undre seg på hva de holder på med.

 

Forsåvidt, når jeg tenker meg om, ser Nikon og ut til å ha sovnet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Heldigvis vil entusiaster av alle merker jevnlig klage over "at det ikke skjer noe". Hvert år, i hvert merke, i hvert segment. ;)

 

Edit: I år har dessuten "alle" merker store forsinkelser, ikke bare på grunn av jordskjelvet, men også med flommen på toppen av det hele. Sånn i tillegg til at flere lanserer dønn nye systemer, som ikke akkurat minsker press på utvikling og fabrikker.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tor: Jeg tipper det raset kommer ganske snart. Både 600D, 60D og 5D mkII trenger arvtagere. Men på den andre siden er det jo forståelig at Canons proffprioritering har gått ut over resten. Ikke nødvendigvis teknologisk, men tidsmessig.

 

Nikon er ikke like mye på etterskudd i de nevnte segmentene. De har tross alt kommet med V1/J1 speilløse systemkameraer. Men Nikonianerne like tørste på D400/D4 som en som har gått seg vill i ørkenen noen dager.

 

Redigert til ære for Trondster: :)

 

Mange har ventet på en K-5 erstatter med bedre video og K20-ergonomi. Ikke meg, men mange andre.

 

Sony har nylig lansert en rekke nye APS-C kameraer så de ligger ikke etter på den fronten. Men A850/900 trenger erstattere og leveransene av de nye APS-C må ta seg opp etter flommen.

 

Olympus har kommet med mFT-kameraer på rekke og rad, men i FT-leiren har det vært sørgelig dødt alt for lenge. (Ok, E-3 kom jo og fjernet en spiker fra kista til FT-systemet)

 

Samsung går som ei klokke med NX-systemet, med unntak av NX20 og en proffmodell som er utsatt.

 

Panasonic går også som ei klokke så vidt jeg kan se.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis vil entusiaster av alle merker jevnlig klage over "at det ikke skjer noe". Hvert år, i hvert merke, i hvert segment. ;)

 

Edit: I år har dessuten "alle" merker store forsinkelser, ikke bare på grunn av jordskjelvet, men også med flommen på toppen av det hele. Sånn i tillegg til at flere lanserer dønn nye systemer, som ikke akkurat minsker press på utvikling og fabrikker.

 

Selvfølgelig har du noen gode poeng der. Men en så stor produsent som Canon burde klare å utvikle alle eksisterende linjer parallelt i tillegg til eventuelle nye.

 

Tor

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har du noen gode poeng der. Men en så stor produsent som Canon burde klare å utvikle alle eksisterende linjer parallelt i tillegg til eventuelle nye.

Jojo - men er fabrikken under vann kan man ikke produsere - og det er ikke noe poeng å lansere noe som ikke kan leveres på lenge.

 

..Med mindre det er noen spesielle, høyt prioriterte målgrupper, som roper "Hva f@€n!?!?? Bare 'Full HD'?? Jeg vil ha 4k!!!" - så kan det være at Canon forteller om et kommende produkt allikevel - som her i artikkelen, som er om Canons annonsering av et produkt som ikke en gang er ferdigutviklet - Canon pleier ikke fortelle noe særlig om kommende produkter, og aldri når spesifikasjonene ikke en gang er ferdige.

Lenke til kommentar

Tor: Jeg tipper det raset kommer ganske snart. Både 600D, 60D og 5D mkII trenger arvtagere. Men på den andre siden er det jo forståelig at Canons proffprioritering har gått ut over resten. Ikke nødvendigvis teknologisk, men tidsmessig.

Du kan vel putte på (minst) 7Dmk2 der for neste år dersom antagelser om tidligere tidshorisonter stemmer. Når det er nevnt så har kanskje det enda betydelige salget av f.eks 7D og 5DII en påvirkning på prioriteringslisten. Ingen av de er enda akterutseilt, til tross for alderen - og begge kan nok regnes som volum-modeller som gir gryn i kassa (og dermed viktige rent økonomisk sett).

 

Det er sikker bare meg som synes det i år har vært tregt på den nevnte fronten - og for min del er f.eks Canons videosatsing og 1D X egentlig lite interessante. Personlig synes jeg og det virker litt panikkartet av Canon å vise frem 1D X så lenge før produksjonsstart, nesten som om de selv og er klar over tregheten og bare følte at nå måtte de vise frem et eller annet nytt.

 

Tor

Lenke til kommentar

så kan det være at Canon forteller om et kommende produkt allikevel - som her i artikkelen, som er om Canons annonsering av et produkt som ikke en gang er ferdigutviklet - Canon pleier ikke fortelle noe særlig om kommende produkter, og aldri når spesifikasjonene ikke en gang er ferdige.

 

Blir litt som fremvisningen av 1D X som heller ikke er helt klart, og langt i fra produksjonsstart - noe som igjen får meg til å tro at Canon selv er klar over at de har hvilt litt lenge og nå har litt panikk med å vise at de enda er oppegående. For, som du selv er inne på, så pleier de å holde kortene tett inntil like til lanseringsdatoen.

 

Men, neste år vil nok vise om de er helt i bakleksa eller klarer å hente seg inn igjen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg og det virker litt panikkartet av Canon å vise frem 1D X så lenge før produksjonsstart, nesten som om de selv og er klar over tregheten og bare følte at nå måtte de vise frem et eller annet nytt.

Proffer trenger å planlegge lenger fram i tid - og derfor lanseres ofte proff-ting før de er i butikkene.

Lenke til kommentar

Denne annonseringen minner mer om at noen prominente fotografer har fortalt dem at c300 "hverken er fugl eller fisk"og at de raskt må annonsere at de har noe mer brukbart på tegnebordet for ikke å bli gjort helt til latter.

 

Hadde de nå kommet med et kamera istedet for c300 som har litt bedre video kvalitet enn 5DII/7D/60D, uten speilhus, innebygget EVF og avansert autofokus til $3000, hadde de erobret Indi/doku/nyhets "Hollywood kræsj-kamera" markedet og solgt utrolig mye kameraer.

 

 

Lenke til kommentar

1DX er vel første gang Canon annonserer noe hele 5 måneder før tilgjengelighet. Hvis det tar like lang tid med C300 så kommer den ikke før april.

Den premien går nok til EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x, som ble annonsert i februar og enda ikke er i butikken. Om det er mer eller mindre planlagt eller bare forsinket av naturkatastrofer vites ikke.

 

Det kommende C-huset med 4k er nok enda lenger unna...

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper det raset kommer ganske snart. Både 600D, 60D og 5D mkII trenger arvtagere.

 

Alle er vel enige om at 5D Mk II er klar for avløsning, men 60D kom i august i fjor, 600D og 1100D er begge lansert i år så Canon har ikke akkurat ligget på latsiden i de lavere segmentene heller.

 

S95 er nettopp oppgradert og S100 har fått blant annet ND-filter. Hvorfor det ikke ble noen G13 er det sikkert mange som lurer på. En oppgradering til samme sensor som S100 ville jo vært naturlig og dermed også Full HD video.

 

Jeg tror nok Canon vil oppgradere hele dSLR-sortimentet sitt nå når Digit V er ute, eksakt rekkefølge er det vanskelig å si noe om, men både 60D og 600D ligger jo godt an til oppgradering ut på nyåret. Det vil gi 1.5 års levetid for 60D og et år for 600D og Canon har jo ligget på det intervallet mellom mange tidligere modeller. Problemet er at 7D og spesielt 5D Mk II også er oppgraderingskandidater og Canon vil sikkert ikke lansere alt på en gang.

Lenke til kommentar

Den premien går nok til EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x, som ble annonsert i februar og enda ikke er i butikken.

Den er ikke offisielt annonsert enda, bare annonsert at den er under utvikling. 300/400/500/600 derimot er lansert og fremdeles er det bare få eksemplarer å finne av den nye 300'en og ingen av 400, og både 300 og 400 ble lansert i august 2010. Sannsynligvis enda noen måneder før 500/600 er å finne i butikkene, og de ble lansert i februar i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg tipper det raset kommer ganske snart. Både 600D, 60D og 5D mkII trenger arvtagere.
Alle er vel enige om at 5D Mk II er klar for avløsning, men 60D kom i august i fjor, 600D og 1100D er begge lansert i år så Canon har ikke akkurat ligget på latsiden i de lavere segmentene heller.

Joda, 1100D er nytt på mange måter, men 60D og 600D har veldig lite nytt. De har veldig like egenskaper med eldre kamera som 550d og 7D, blant annet på grunn av at de bruker en over 2 år gammel bildesensor.

Lenke til kommentar

Nok en høypriset greie for proffe og spesielt interesserte. Har Canon lagt alt annet enn video og proffdingser i nedre skuffe?

Klart de har - de har jo nylig kommet med 7D og 60D - ser ingen grunn til oppdatering av de på et år eller tre. 5DMkII holder fint et år til, men den blir nok skiftet ut tidlig neste år. video-biten begynner å henge etter.

 

Hva skjer i mellomskiktet for fotografer? Dvs alt mellom entrylevel/60D og toppen. Hva med svar på speilløsbølgen, eller i det minste G13?

Speilløst, der kommer de til å drite i baret som Nikon, og levere noe som hverken tiltater kompakt-folket eller de som stiller krav til bildekvalitet. En G13 med en 2/3" eller 1" sensor - det hadde derimot vært interessant.

 

Selvsagt kan ingen her gi noen svar, men Canon synes i det siste å ha forflyttet fokuset til prestisjenivå og entry - og nedgradert utvikling av resten. Enten må det komme et ras i første halvår 2012 eller så kan man sannelig undre seg på hva de holder på med.

Nå har vel mellomskiktet alltid vært slik at der skiftes ikke modellene ut hver uke. Det er kun 5DMKII som er moden for utskifting - og jeg mistenker at video-biten vil være det som blir forbedret.

 

Entry-level markedet "krever" nye modeller hvert år, om det så er kun endring av modellnummer ...

 

Forsåvidt, når jeg tenker meg om, ser Nikon og ut til å ha sovnet.

Om dinosausen er rød eller gul er ikke viktig - det er fortsatt en dinosaur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tor: Jeg tipper det raset kommer ganske snart. Både 600D, 60D og 5D mkII trenger arvtagere.

Gjør de det? Jeg sier nei. Helt fine modeller som holder 2-3 år til.

 

De endringene som trengs som gir virkelige forbedringer, de finnes ikke. Vi har oppløsning nok. Vi har grei nok høy ISO ytelse.

 

Det eneste vi virkelig har bruk for, er en økning av dynamisk område på 4-5 EV. Thats' it. Resten er strengt tatt features for spesielt interesserte. Rask AF for sport og fuglefolket. Høy ISO for journalistene og de som fotografer der det ikke fins lys.

Lenke til kommentar

Det eneste vi virkelig har bruk for, er en økning av dynamisk område på 4-5 EV. Thats' it. Resten er strengt tatt features for spesielt interesserte. Rask AF for sport og fuglefolket. Høy ISO for journalistene og de som fotografer der det ikke fins lys.

 

Det er en ganske sterk sammenheng mellom god Iso-ytelse og dynamisk område så får du det ene får du stort sett det andre også. Dessuten tror jeg de fleste vil ha glede av god ytelse på høy iso. Stort sett alle bilder inne vil det være lettere å få til med bedre ytelse på høy Iso, spesielt for folk som kun har innebygd blits.

 

Ellers er jeg enig i at 60D og 600D er bra kameraer som godt kan holde en stund til, men Canon har stort sett byttet sine tresiffrede modeller årlig den siste tiden.

Lenke til kommentar

Det eneste vi virkelig har bruk for, er en økning av dynamisk område på 4-5 EV. Thats' it. Resten er strengt tatt features for spesielt interesserte. Rask AF for sport og fuglefolket. Høy ISO for journalistene og de som fotografer der det ikke fins lys.

 

Enig, en økning i dynamisk omfang på 4-5 EV hadde vært fantastisk og er det som står høyest på min ønskeliste. MP har kameraene nok av og er langt ned på min ønskeliste.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kan Canon snart lansere et kamera med et fungerende autofokussystem?

Jeg vil ha et "alt i ett" kamera som er god både på foto og video.

Jeg hadde tidligere et Sony FX-1 HDV kamera som jeg egentlig var ganske fornøyd med samtidig som jeg hadde et Canon 30d. Jeg har idag solgt begge 2 og kjøpt meg et 5d MkII slik at jeg slipper å drasse med meg 2 svære kameraer. Videokvaliteten er jo helt syk i forhold til FX-1, men det irriterer meg at autofokusen ved videoopptak er ubrukelig! Her må man fokusere selv, noe som er veldig vanskelig spesielt hvis man filmer sine barn som springer rundt. Da blir det mye vandring inn og ut av fokus.. Med sterkt sollys i skjermen ute kan man egentlig bare glemme å filme.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...