Gå til innhold

Skriver med 12 blekkpatroner i magasinet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste produsentene måler antall sider med 20-30% fargedekning (typisk illustrerte dokumenter), selv om det er fotoskrivere. Hvilken prosentandel benytter Canon? Hvor ofte kjøres rensesykluser og hvor mye blekk bruker hver av de?

 

Har skriveren en chip som gjør at den går ut på dato etter x antall utskrifter eller y år i bruk?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er altså dette standardfotoet som benyttes:

 

PY_thumb2-lg.jpg

Color Photo, A3+ (ISO/JIS-SCID N2)

This pattern is only used for A3+ printers. The inkjet yields are determined by printing this 279.4x355.6mm (11"x14") image on A3+ sized Photo Paper Plus Glossy PP-101* continuously with the default driver settings for this paper, using Windows XP printer driver and Adobe® Photoshop® CS. The declared yield value is determined based on Canon's standard method, referring to ISO/IEC FCD 24711.

 

*Photo Paper Pro PR-101 for the PIXMA Pro9000 model; Photo Paper Plus Semi-gloss SG-201 for the PIXMA Pro9500.

 

A3 = 297 x 420 mm

Canons testutskrift dekker 279,4 x 355,6 mm

Det tilsvarer 79,65% av A3-formatet. Det nevnte fotopapiret er litt større enn A3-formatet, faktisk 329 x 423 mm så da dekker utskriften ca 71,4% av papiret. Eller sagt på en annen måte: 24,8 mm rammebredde på langsidene og 33,7 mm rammebredde på kortsidene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For min del er jeg mest spent på fargeektheten på denne, har de utviklet blekket sitt noe mer? Min Pixma ip5200R er nemlig svært så fargeUekte. Jeg har hengt opp en del av mine favorittbilder på kontorveggen, det er lett blanding av HP- og Canonutskrifter, alle på glanset originalt fotopapir for begge skriverne, HP'n er til overmål en hunngammel DeskJet 720. Jeg sitter på "innvendig lugar", dvs. intet sollys utenfra, kun lampelys. I tillegg har jeg kun ordinære lyspærer i skrivebordslamper styrt opp i taket, ingen store kraftige lysrørsarmaturer i drift hos meg. HP-utskriftene er like fargeglade og fine etter en årrekke. Canonutskriftene har blitt blasse, spesielt grønntoner blekes raskest (m.a.o. både gul og cyan), så disse får mer og mer rosa/lilla preg, i tillegg til at kontrastene blir svakere, hvilket vel også betyr at sort også sliter. Når de var nyutskrevne var de svært gode, så det irriterer meg at de ikke holder noe særlig over tid. Har også noen få på veggen hjemme, også der taper grønne nyanser seg.

Lenke til kommentar

Kjelldell: Jeg betaler mellom 80 og 90 for mine blekkpatroner til 9500 (14Ml), ganske langt opp til 180 (:

Ca 180 er vanlig butikkpris, kan få det betydelig billigere på web, men som regel står du der og MÅ skrive ut noe når den er tom, og da blir det ofte butikk :cry:

Hvis jeg skal bestille noe annet på web er det jo lurt å slenge med noen blekkpatroner, man bør alltid ha et sett liggende.

 

Manskow: Jeg hadde også store problemer med falming på mine Canon-utskrifter tidligere, spesielt på uoriginalt papir. Det var en i550 som er en del år gammel. Den nye som jeg har hatt et par år (i4200 tror jeg) er knallbra, har et par bilder på kontorplassen som har hengt i delvis sol like lenge, ikke antydning til falming der... Bruker da Canon Glossy Premium Paper. Vanlig billig Glossy er nok ikke fullt så bra, skal man ha best holdbarhet må nok bruke Premium. Ulempen med den er at den krøller seg veldig over tid, bør rammes inn.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...