Gå til innhold

Test: Sony Tablet S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Excelsion: Jeg har sjelden skummet så mange tester og surret gjennom så mye video før publisering av en test. Vi har diskutert resultatene i denne testen grundig i redaksjonen fordi vi vet at vi er uenige med mange her.

 

Det vi har funnet ut er at de fleste testene peker på veldig mange av de samme svakhetene, men svært få ser ut til å ha tatt hensyn til dem. Jeg har lest gjennomgående positive tester som viser til dårlig byggekvalitet og svært ustabil programvare - og likevel havner på det som tilsvarer firere eller femmere på terningen.

 

Vi har strukket oss så langt som mulig når det gjelder å sikre denne testen. To nettbrett og flere nullstillinger har gitt oss de samme feilmeldingene, de samme applikasjonskræsjene - og de samme klaprete plastdekslene som ikke tåler en tur i sekken.

 

Det er vanskelig for oss å se at dette holder mål sammenliknet med referansene i klassen. Galaxy Tab 10.1 fås kjøpt hele 700 kroner billigere enn Tablet S i dag, og har så godt som ingen av de samme problemene. Acer Iconia A500 er også et mye mer stabilt og solid nettbrett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mht dårlig video-støtte er det ikke bare Sony's feil. Jeg vil anbefale alle å vente på neste generasjon Android-tablets som kommer på markedet mot slutten av året. De fleste modellene man finner i dag er basert på Nvidia's tegra2-brikkesett og dette har vist seg ikke å holde det man lovet på forhånd mht dekoding av ulike videoformater. Stadig mer online video leveres kodet i H.264-high-profile og gjerne uten mulighet for å velge lavere kvalitet. Dette innholdet er simpelthen ikke tilgjengelig for tegra2-baserte dingser.

Lenke til kommentar

jon67: Det er ikke alltid snakk om antallet minuspunkter. Ofte består minuspunktene av småplukk som i det store og hele ikke påvirker totalopplevelsen så mye. Minuspunktene i denne testen dreier seg om grunnleggende sider av bruken.

 

Jeg tror rett og slett du er på skikkelig gyngende grunn nå. Les testen av iPhone, som dere slengte ut minuser i fleng, men allikevel havnet den på toppkarakter. Det er noe inkonsekvent med måten dere synser dere frem til en sluttkarakter, og det lyser igjennom at her er det ikke produktets kvalitet eller funksjon som er grunnlaget for sluttkarakteren.

Tror faktisk det var du som en gang uttalte at dere aldri kunne gi en telefon med proprietære kontakt løsninger toppkarakter, men det var vel kun unnskyldningen dere ga den gang. Igjen inkonsekvent.

Jeg har lest flere andre tester av dette nettbrettet, og det som synes klart, er at det er dere som blåser bagateller ut av proposisjoner, og trekker i rikt monn for dem. Det gjorde dere ikke da dere testet Nokia N9 eller iPhone 4s. Hvorfor? Er det penger som styrer resultatet av testene, eller er det personlige preferanser? Det er iallefall ikke subjektive tester som blir presentert på Amobil. Men det har det for så vidt aldri vært....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Newnick: Jeg kjenner ikke til at noen av oss har sagt at ikke produkter med proprietære kontakter kan få toppkarakter. Det nærmeste jeg kan huske å ha kommet er å ha sagt at behov for overganger alltid er et minus.

 

De aller fleste produkter i dag har et eller annet minus - også de som får toppkarakter. Spørsmålet er om minusene veies opp av noe.

 

Etter min mening er det skjermstørrelse og manglende mulighet for minnekort som er det mest negative med iPhone 4S. Samtidig har den enormt raske menyer med kanskje den beste brukeropplevelsen som fins. Batteritiden har gått noe ned siden forrige modell - men den er fortsatt bedre enn på mange Android-modeller, osv.

 

Galaxy S II har svakere batteritid, men bedre skjerm, forholdsvis godt kamera - og minnekortstøtte.

 

Den optimale telefonen er muligens en kombinasjon av de to, men det fins foreløpig ikke.

 

Det fins ikke mange Honeycomb-baserte nettbrett på markedet uten proprietære ladeløsninger. Sekseren må gå til de beste produktene som er tilgjengelige, selv om vi ønsker oss mer.

 

Vi ønsker oss for eksempel bedre formatstøtte på iPad 2 - men det avhjelpes av svært god tilgang på spill i App Store. Det er færre spill for nettbrett i Android Market, men Galaxy Tab 10.1 har bedre formatstøtte enn iPad 2.

 

For denne testen konkret dreier det seg ikke om bagateller. Her får du en av de mest hårete brukeropplevelsene vi har opplevd på en god stund. Nettbrettet tåler ikke vanlig bruk, og det koster mer enn Galaxy Tab 10.1 - og like mye som iPad 2. I den sammenhengen er ikke slike grunnleggende feil bagateller.

 

En test vil aldri bli 100 prosent objektiv - men for å hjelpe oss med å komme så nært som mulig har vi et karaktersystem i bunn, der de ulike produktene får tallverdier etter hvordan de ligger an i forhold til andre testede produkter. Når nye og bedre produkter kommer til får de bedre tall, og eldre tester synker i terningkast og stjerner.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan Amobil klarer å sette denne karakteren, er for meg uforståelig.

Jeg har brukt Tablet S siden midten av september, og må si at jeg ikke har latt meg irritere over noe av det du nevner.

 

Det mest irriterende er "social feed reader" hvor jeg fikk en feilmelding flere ganger daglig. Dette programmet bruker jeg uansett ikke, så en enkel deaktivering av varslinger stoppet feilmeldingen som poppet opp i tide og utide.

 

Ergonomien er bedre enn på de flate nettbrettene - både horisontalt og vertikalt.

Skjermen er meget bra - men lysstyrken kunne med hell ikke vært så dimmet på auto-funksjonen. Dette har strengt tatt ikke vært noe problem, da det er svært enkelt å finne en innstilling på lyset som passer i de fleste situasjoner. Og dersom man må endre lysstyrken, tar dette ca. to sekunder.

 

Mønster i skjermen har jeg ikke på mitt eksemplar. Batterikapasiteten er heller ikke dårlig. Med effektiv bruk vil jeg definere den ca en time dårligere enn Galaxy Tab 10,1".

 

Lader: Både Samsung og iPad har proprietære ladere, og at Sony sin er hakket større byr ikke på en eneste utfordring. Det er dog positivt at ladeinngangen på Tablet S er plassert utenpå, slik at det er nærmest umulig å ødlegge denne. Vi ser det ofte på andre nettbrett og mobiltelefoner; at ladekontakten i terminalen slutter å fungere som følge av ytre påvirkning.

 

Jeg har ikke oppdaget noen andre problemer - og det sklir generelt sett bedre både i menyer og nettleser enn på f.eks. Galaxy Tab.

Byggkvaliteten er heller ikke noe problem på mitt eksemplar - og jeg kjenner meg definitivt ikke igjen i deres definisjoner her. Brettet er med i både sekken/bagen hver eneste dag, og brukes aktivt.

 

Jeg beklager Amobil; Her virker det som om dere deler ut en dårlig karakter mest for å gjøre det? Det virker nesten som om dere har lett etter feil, og samtidig blåst det ut av proposjoner. OG til alt overmål forsvares dette med "Det vi har funnet ut er at de fleste testene peker på veldig mange av de samme svakhetene, men svært få ser ut til å ha tatt hensyn til dem."

Når jeg under det ene bildet leser: "Tablet S liker ikke å bli holdt denne veien. Skal du holde den vannrett må du holde den fra den tynne enden."

Ja? Det er jo nettopp for at den skal bli mer behagelig å holde i horisontal modus! Og det blir den! Om slikt visvas har vært med på å danne grunnlaget for toeren på terningern, så forstår jeg.

 

Noen av disse "svakhetene" dere påpeker er tilstede - men du skal være lett å vippe av pinnen for å faktisk finne det irriterende at varslingslampen blinker når du har fått en e-post eller lignende. Det sørger bare for at du slipper å ta den ut av hvilemodus for å sjekke hvert femte minutt.

Med tanke på ergonomien og tilpasningene Sony har gjort - er det positive så bra at "svakhetene" dere peker på ikke har noen verdens ting å si for daglig bruk. Som skrevet tidligere, er det også flere ting dere trekker fram som jeg ikke har hatt problemer med på mitt eksemplar.

 

Jeg har forøvrig også vært gjennom det som er av tester og videoer, og her merker jeg meg at så og si samtlige tester globalt og nasjonalt sett er enige i mitt synspunkt (som du også trekker fram). Brukeropplevelsen er totalt sett meget bra, og jeg ville selv gitt brettet en femmer.

 

Bare for å avslutte;

Jeg tror nok at testen er gjennomført i beste mening - men konklusjonen er helt på bærtur i forhold til hva jeg har opplevd etter min halvannen måned med nettbrettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow, det var litt av en smackdown. En skulle tro at en produsent som Sony, som er kjent for å ha laget en og annen elektronisk dibbedutt opp gjennom tidene, ville gjøre det bedre. Det forundrer meg av og til hva slags ting som enkelte investerer tid og penger på å utvikle, når resultatet blir så dårlig. Dette gjelder alt fra film til nettbrett.

Lenke til kommentar

Denne fikk jo terningkast 5 av LydogBilde sin test i Tv2hjelper deg?Rart hvordan en ting kan oppfattes SÅ forskjellig igrunn.

 

Folk har forskjellige kriterier som vektlegges forskjellig.

 

Det er teksten, ikke karakteren, som vil fortelle hva dette nettbrettet kan bli for deg, ikke karakteren. Sistnevnte vil bli påvirket av hele livet til anmelder, miljøet rundt han og DNA'et i kroppen hans.

 

Paradokset er at de som er uenig i en karakter, egentlig reagerer på at noen er forskjellig fra dem. Som jo er synd.

 

Det som er relevant for deg er å finne ut hvordan produktet gjør det på det som er viktig for deg. Dette kan ingen karakter hjelpe deg med. :)

Lenke til kommentar

forsterker: Ergonomien er nevnt som positiv i testen.

 

Lysstyrken i skjermen er målt med Auto av og skjermen på full pinne. En iPad 2 gir i overkant av dobbelt så mye lys, og dersom jeg husker riktig var Galaxy Tab 10.1 et sted rundt 30% sterkere (jeg har ikke tallene foran meg her). iPad 2 er den mest lyssterke av nettbrettskjermene vi har målt, men vi har ikke målt alle.

 

Lampen nevnes som en del av et større problem - dårlig gjennomtenkte varslingsløsninger. Det er fint med varsellamper - vi ønsker oss som regel å få vite om det når ting skjer, men denne lampen lyser opp et helt rom, og den lar seg ikke skru av.

 

Innen hifi og hjemmekino er det en ganske vanlig betraktning at man ikke ønsker seg utstyr i TV-hyllen som lyser opp hele stua når man ser film. En Tablet S gjør nettopp det - det er umulig å ignorere det voldsomme lyset. Dette i sterk motsetning til de små LED-blinkene mange telefoner gir fra seg.

 

Det er heller ikke slik at alle betraktninger i testen er kjempestore trekk. At den ikke går an å holde alle veier i horisontal modus er mer en betraktning enn noe annet.

 

De aller viktigste trekkene er byggekvalitet, skjermkvalitet og ustabilitet.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

forsterker: Ergonomien er nevnt som positiv i testen.Lysstyrken i skjermen er målt med Auto av og skjermen på full pinne. En iPad 2 gir i overkant av dobbelt så mye lys, og dersom jeg husker riktig var Galaxy Tab 10.1 et sted rundt 30% sterkere (jeg har ikke tallene foran meg her). iPad 2 er den mest lyssterke av nettbrettskjermene vi har målt, men vi har ikke målt alle.Lampen nevnes som en del av et større problem - dårlig gjennomtenkte varslingsløsninger. Det er fint med varsellamper - vi ønsker oss som regel å få vite om det når ting skjer, men denne lampen lyser opp et helt rom, og den lar seg ikke skru av.Innen hifi og hjemmekino er det en ganske vanlig betraktning at man ikke ønsker seg utstyr i TV-hyllen som lyser opp hele stua når man ser film. En Tablet S gjør nettopp det - det er umulig å ignorere det voldsomme lyset. Dette i sterk motsetning til de små LED-blinkene mange telefoner gir fra seg.Det er heller ikke slik at alle betraktninger i testen er kjempestore trekk. At den ikke går an å holde alle veier i horisontal modus er mer en betraktning enn noe annet.De aller viktigste trekkene er byggekvalitet, skjermkvalitet og ustabilitet.

 

1: Lysstyrke er ikke automatisk det samme som bildekvalitet.

2: Den grønne lampen har enda ikke affisert meg - men nå ser ikke jeg poenget med å ha taben påskrudd nattestid. Om du ikke vil se notifikasjonslampen i hyllen, er det ikke verre enn å legge den med riktig side inntil en av veggene i hylla. Det er heller flere fordeler med at den lyser opp så kraftig, for da synes det faktisk!

3: Jeg er forundret, ettersom jeg ikke har hatt det minste trøbbel med verken byggekvalitet eller ustabilitet. Som på de fleste Android-baserte enheter må et program tvinges til å lukkes en gang i blant. Kanskje +/-5 ganger i løpet av halvannen måned så langt. Det er ikke galt.

 

Og:

Terningkast to betyr i realiteten at brettet er tilnærmet ubrukelig! Stikk i strid med hva alle andre testere mener - og stikk i strid med hva som er de faktiske forhold.

Og i tillegg stikk i strid med hva også jeg har erfart i løpet av halvannen måned.

 

Beklager, men det virker dessverre svært lite objektivt - selv om det frenetisk forsøkes å skape et bilde av det er objektivt.

 

Dette innbyr ikke akkurat meg til å bruke Amobil som et referansepunkt ovenfor mine kunder videre, for å si det slik. Dessverre.

Lenke til kommentar

Nærmest ufattelig at Sony klarer å få seg selv til å lansere så ubrukelige produkter. Dørstopperdesignet (Forslag til et bedre ord? «Dørstopper» høres ikke særlig positivt ut.) var en nyvinning som i en del situasjoner kunne hatt mye for seg; det er åpenbart at noen designere har lagt mye tankevirksomhet i dette – for så å levere ideen til ingeniører som kuttet kostnader ved å velge billig plast og dårlig skjerm, før programvareutviklere fikk oversendt ti kasser sake og en deadline.

 

At en del anmeldere lar bugs i tidlige versjoner slippe unna er et kjent fenomen (kommet over Android-anmeldelser med «there is some lag, but we expect software updates to remedy this.»?), fint at Amobil ikke vier dette alt for store forhåpninger. I enkelte tilfeller ender senere versjoner opp med å være langt, langt bedre, men minst like ofte er massive bugs uttrykk for dysfunksjonell kultur hos produsenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jon67: Det er ikke alltid snakk om antallet minuspunkter. Ofte består minuspunktene av småplukk som i det store og hele ikke påvirker totalopplevelsen så mye. Minuspunktene i denne testen dreier seg om grunnleggende sider av bruken.
Jeg tror rett og slett du er på skikkelig gyngende grunn nå. Les testen av iPhone, som dere slengte ut minuser i fleng, men allikevel havnet den på toppkarakter. Det er noe inkonsekvent med måten dere synser dere frem til en sluttkarakter...

 

Hva med LG Optimus 2x som fikk toppkarakter, men som ifølge brukerne her på forumet er så full av feil at den knapt kan kalles telefon, kun en feilmeldingssentral. Toppkarakteren står fremdeles den dag i dag?

 

Er selv av den oppfatning at all ustabiliteten Android kjennetegnes ved er irrelevant for anmelderne her fordi de er mer "proffe" enn den vanlige bruker og derfor ikke heftes ved det. Hvorfor er feilmeldinger plutselig relevant i denne anmeldelsen?

 

En ide å være mer konsekvent? Anmelde for den jevne bruker, og ikke med tanke på overklokkere, superbrukere og supernerdene i minne? Bare et innspill... :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...