Gå til innhold

Kommentar: – Bruk sosiale medier internt på jobben


Gjest Guro_Johanson

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste store bedrifter har sosiale medier i form av et intranett med mulighet for diskusjon av artikler osv (på samme måte som hw.no har for denne artikkelen). Mail er en innøvd sosial funksjon for alle som jobber.

 

Etter å ha sett på f.eks Yammer er jeg usikker på hvor relevant det er. Som med Linkedin er det ikke "spennende" nok til at jeg vil bruke det ofte. På arbeidsplassen er jeg i en annen modus enn privat. Jeg tenker mer rasjonelt. Det betyr at jeg ikke har behovet for å kommunisere med kolleger på samme måte som jeg kommuniserer med venner privat. På jobb tenker jeg karriere. Jeg er mye mer bevisst på å være sosialt riktig og logisk for de rundt meg. Det er viktig å bli universelt likt for å opptre profesjonelt. En slik tankegang vil drepe spenningen i et sosialt nettverk. Ting vil bli for formelt. Jeg er mot tanken om et Facebook for bedrifter. Men er med på tankegangen om å integrere flere sosiale funksjoner i allerede etablerte (f. eks intranett osv).

Lenke til kommentar

Sosiale medier utgjør så godt som ingenting i jobbsammenheng. Er man på jobb så skal man jobbe (hva enn det er man jobber med), ikke sitte på facebook. I hvilken sammenheng kan man dra nytte av et sosialt medium i jobbsammenheng? I hvilken type jobb? Dette er det ikke skrevet noe om. Kun et eksempel om yammer, og da så jeg ikke noe om hvilken arbeidsform dette var - men jeg kan spekulere meg frem til at det var en stillesittende jobb foran pc-skjermen. Så kanskje dette er noe for den gruppa som gjør dette - kanskje.

 

Jeg tviler i alle fall på at dette er noe for den store arbeidsstokken vi har som er ute og gjør fysisk arbeid. Jeg kan ikke se fordelen i at en snekker eller rørlegger tar 5-10 minutt på facebook flere ganger for dagen (ca 1 arbeidstime +/-).

 

I tillegg synes jeg man skal være forsiktig med å blande privat og jobb via sosialt medium.

Lenke til kommentar

Mulig det bare er meg, men jeg er lei alt snakket om sosiale medier.

Er ikke bare deg, nei. Men enkelte folk har funnet en ekstremt enkel og populær nisje å være såkalt ekspert i.

 

Det er også et ekstremt stort behov for det. Slik var det når de første pcene kom, samme med internett og søkemotorer. Nå ser vi det med sosiale medier. Bedrifter er i villrede pga av all "hypen", og trenger hjelp. Det er akkurat sånn et nytt marked oppstår. Men er enig. Er lei av ordet sosiale medier. Men trøster meg med at det mest sannsynlig roer seg innen et par år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobben forsøkte et eller annet sosialt medie fra microsoft, det tryna ganske ille. Tror rett og slett folk ikke liker å bruke jobben til slikt. Men det er vel ingen grunn til å bli ufin mot artikkelforfatter, skjerpings gutter! Endelig er det en søt dame som interesserer seg for data, ønsk henne velkommen.

Lenke til kommentar

Det er en rekke årsaker til at dette ikke vil være lovlig for mange bedrifter. Bl.a. ikt forskriften pålegger innholdsfiltrening avhengig av brukerrollen. Samtidig som ISO 27002 er enda mer restriktiv. Som fagperson vil Jeg derfor si at artikkelen har et feil fundament, den tar ikke høyde for AIM, SIEM, CERT/CART, disaster management. Derfor blir det kun aktuelt for mindre bedrifter, og for de er det lite hensiktsmessig.

 

Samtidig som alle brukerne må ha et veldig ryddig forhold til hva som er sensitiv data og følgelig ikke kan lagres hos 3. Part uten noe disclosure avtale.

Lenke til kommentar

Hvilken type sosiale medier er det snakk om her? Facebook er jo fint, men det er ikke kritisk for en bedrift annet enn at man kan nå et stort publikum.

 

Der jeg jobber har vi brukt SocialCast i et år nå med meget gode resultater. SocialCast er en slags intern facebook-vegg for bedrifter hvor man kan kommentere og like meldinger. Mange ansatte er også svært aktive på twitter.

 

Men det skal sies at jeg jobber i en sektor hvor kompetanseutveksling er kritisk. Det er nok ganske mange yrker hvor dette er mindre viktig eller nesten ikke relevant.

Lenke til kommentar

Det er mange grunner til at bedrifter tar i bruk sosiale medier, og her har artikkel forfatter tatt for seg sosiale medier og brukernes trivsel i en bedrift som et tema. Det interessante er at det er mange store bedrifter som allerede har tatt i bruk sosiale medier og møtt på både problemer og som faktisk har oppnådd noe som var uhørt for kun et par år tilbake. At det er en utfordring å innføre et sosialt medium i jobb sammenheng er innlysende, fordi det er tross alt mange spørsmål ledelsen sitter med som må bli besvart før en i det hele tatt kan komme i gang med et slikt prosjekt. Og det er ledelsen som oftest er i mot en slik implementasjon da dette kan føre til at ting blir verre enn det egentlig var til å begynne med.

 

Sosiale medier er det nye, det som er "hot" og det som er "in". Vi lever i et informasjons samfunn og sosiale medier har allerede tatt sitt inntog til privatlivene til mange. Å bruke sosiale medier i arbeid blir samme visa, bare i et annet perspektiv.

 

Det jeg personlig synes er det mest interessante med sosiale medier er åpenheten dette kan føre til innad i bedriften. I store bedrifter har det i mange tilfeller vært et problem der arbeiderne ikke føler at ledelsen involverer seg nok, eller at mål og strategi for bedriften ikke gjenspeiler seg i oppgavene til bedriften. Sosiale medier har den styrken at den kan sømløst knytte arbeiderne og ledelsen tettere sammen for bedre samarbeid og forståelse for hverandre, i den form der arbeidere og ledelse kan "snakke" sammen på en "ny" måte.

 

Og nei, jet er ingen "ekspert" på sosiale medier, jeg kommenterer til denne artikkelen fordi jeg ser på sosiale medier som et interessant tema i infomatikk da jeg selv studerer dette. Et for så vidt meget interessant fag ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...