Gå til innhold

Norid øker kvoten på .no-domener


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begrensning av spekulasjon og hamstring skjer gjennom at det faktisk er en kvote. Det er jo ikke selvsagt. Men Norid har innsett at kvoten per i dag er for liten for en rekke bedrifter. Altså: En holder på at det fortsatt skal være en kvote - for å forhindre hamstring, men øker den av praktiske årsaker. Verre er det vel ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... Med de nye reglene klarer han 2000 domener med bare 20 selskap.

Det er vel også et bevis på at 20 grensa reélt sett ikke virker og kun skaper byrokrati. Så en endring er vel ikke dumt.

 

Det neste da blir vel at VG &Co skriker over seg over hvor dårlig det står til her i landet grunnet alle selskapene som brått blir nedlagt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette er bra. For oss små utviklerfirma som har en portefølje av branda nett-tjenester, har 20 domener vært en flaskehals. Spesielt siden vi forsøker å ta høyde for forskjellige skrivemåter, med og uten bindestrek, osv.

 

Hvis man er domenehai, er 100 uansett for lite, og det burde uansett heller gjøres tiltak mot folk som har grumsete grunner til å sitte på domener.

 

...Er det virkelig praktisk gjennomførbart og økonomisk lønnsomt å opprette 100 selskap bare for å registrere domenenavn? Noen folk spekulerer i rare ting, altså.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Enig med Occi. Synes dagens løsning er alt for lite fleksibel, og selv om selskaper har behov for flere domener for å markedsføre produkter osv. så er det vel faktisk uhyre få som trenger flere domener enn de 20 som er tilgjengelig i dag.

 

Det store problemet med å øke til 100 uten å ha krav som må innfris for å kunne få flere enn 20 er jo at det er enda lettere for domenehaiene og forsyne seg. Per i dag er jo rimelig mange domener forsvunnet til denne gjengen www.navn.no.

 

De operer med å faktisk ha flere registrerte selskaper for å kunne registrere alle de domenene som de ønsker. At dette ikke har blitt tatt tak i synes jeg forøvrig er et rimelig dårlig tegn.

Lenge leve retten til å sitte på domener som du ikke har noen grunn til å eie...

Lenke til kommentar

De operer med å faktisk ha flere registrerte selskaper for å kunne registrere alle de domenene som de ønsker. At dette ikke har blitt tatt tak i synes jeg forøvrig er et rimelig dårlig tegn.

Lenge leve retten til å sitte på domener som du ikke har noen grunn til å eie...

Å registrere flere selskaper er det ikke bare domenehaier som gjør. En ulempe er at hverdagen for domenehaier blir lettere, samtidig får de store selskapene den fordelen at det blir lettere for dem å administrere sine mer gyldige domener. Så blir det heller en vurdering hvem man skal gi etter for. Her kan man for eksempel se at Edda har 16 registrerte selskap til bruken: http://w2.brreg.no/enhet/sok/treffliste.jsp?navn=edda+domener&orgform=0&fylke=0&kommune=0&barebedr=false

 

Det vil nok være en bedre ide å gjøre begrensninger utifra størrelse på selskap og kanskje vurdere det mer individuelt.

 

Selv synes jeg det virker i overkant ekstremt å gjøre hoppet fra 20 til 100 med det samme, de kunne vel vært noe mer forsiktig og for eksempel begrenset det til 50 i første omgang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener at i alle fall en del av løsningen kan være å håndtere ting ut fra varemerkebeskyttelse o.l. Hvis domenehaien ikke har noen reell site med det navnet mens noen andre har det som produktnavn på et "virkelig" produkt, kan man i alle fall eskalere saken ett nivå til en formell undersøkelse.

 

Goggle.no tapte som kjent mot Google(.no) men dersom solbrillesiden faktisk solgte solbriller med merkenavn Goggle, så kan man jo spørre seg om han burde tapt. Og selv da hadde det kanskje ikke vært en åpenbar sak.

 

Så noen nevnte hamstring av familienavn. Jeg ser jo helt klart at det er ganske kynisk og irriterende. Men hva med sånne som meg, som har registrert sitt eget familienavn litt tidlig? Er det egentlig helt greit om hansen.no og olsen.no peker til to nettverksadministratorer mens alle "vanlige" hansen'er må klare seg uten?

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske sur på at det ikke er lov å registrere et .no-domene som privatperson. Det finnes sikkert andre land som har valgt samme policy, men jeg vet ikke om noen. Stemmer for at det skal være tillatt å registrere ett domene per personnummer i tillegg til de 100 per organisasjonsnummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...