Gå til innhold

Min første objektive anmeldelse (3DS)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hahaha! Herlig, skudd i trynet på Objektivister :D

 

Bare tull å kreve helt nøytrale og objektive anmeldelser.

Et problem som jeg stadig ser, heldigvis ikke så ofte her i gården er der anmeldere får jobben med å anmelde spill i en sjanger de ikke liker. Vanskelig å se gjennom fingrene da.

Lenke til kommentar

Artig tekst, men du bommer jo på sakens kjerne. Spørsmålet du bør stille er om denne anmeldelsen har blitt slik fordi man ikke har svart på et spørreskjema om StarFox64 før anmeldelsen ble skrevet. Eller fordi du ikke har blitt invitert til en fet lansering i en ørken et sted.

 

Det som har kommet frem de siste dagene stiller jo klare spørsmål ved spillanmelderes yrkesmessige integritet, og er av såpass alvorlig grad at vi, leserne, med rette bør stille spørsmål om hvor "smurt" anmeldelsene deres har blitt skrevet.

Lenke til kommentar

God jobb hvis målet er å sementere statusen deres som arrogante drittsekker ytterligere. Du trenger ikke akkurat leve for ordboken for å vite at objektiv like gjerne betyr saklig eller upartisk, og du trenger ikke å gå ned fra den suverene posisjonen som Gamer-journalist for å forstå at det er dette vi mener med en objektiv anmeldelse. Ren objektivisme er selvfølgelig problematisk, men ikke mer problematisk enn ren subjektivisme, som fordrer noe som er enda mer latterlig enn objektivisme, nemlig solipsisme. Men hvis Gamer.no fortsatt sverger til å fremmedgjøre lesere som ikke opererer med deres definisjonsapparat gjennom marginaliserende overlegenhet, er sikkert dette veldig moro for alle som er med på prosjekt vi vet mer enn deg.

 

Jeg synes at de som spør etter objektive anmeldelser har et viktig poeng som du, Eigil, viser at du ikke forstår når du skriver:

 

Med utgangspunkt i det empiriske faktum at mennesker er ulike og at en universell standard for estetisk appell ennå ikke er etablert tross filosofenes mange forsøk, finnes det ikke godt nok grunnlag for å avgjøre om grafikken er «god» eller «dårlig»./quote]

 

Her kunne du like gjerne snakket om det empiriske faktum at mennesker er like, og at dette er premisset for en hvilken som helst form for intellektuelt arbeide. Vi deler et sanseapparat som til en viss grad lar seg kvantifisere, vi deler mentale evner som også lar seg kvantifisere, og selv om forskning og filosofi ikke har kommet til noen entydig konklusjon til hva som gjør oss til mennesker, virker det en smule regressivt å hevde at vi ikke kan nærme oss dette. Personlig tenker jeg at det finnes en sannhet vi kan nærme oss, men som er uoppnåelig -- At estetikk kan utvikle seg over tid slik at man får mer avanserte uttrykk som dermed appellerer i større grad til intellektet og emosjonene våre. Dette mener jeg er grunnlaget for all kritikk, men hvis du er uenig, har du selvfølgelig all rett til å mene det du mener. Men jeg tror ikke latterliggjøring noensinne vil konkurrere med dialog når målet er en fruktbar idéutveksling.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Flott, Feskinger, godt at noen forstår.

 

"(...) men etterspørselen etter objektive og nøytrale anmeldelser ser likevel ut til å vedvare hos en liten minoritet"

 

Liten minoritet? Jeg vil tro at de fleste som er interessert i å lese anmeldelser før de bestemmer seg for å kjøpe et spill har mer lyst til å lese en tekst som så objektivt som mulig presenterer de feil og mangler spillet har. Seriøse anmeldelser, ikke sånne kåseri man kan lese her (hos enkelte, ikke alle skribentene som er sik). Ta Gamestop for eksempel. Et av verdens største spillnettsted, og en rimelig tung aktør innen spilljournalistikk. Disse sier rett ut i deres review policy at de ikke mener anmeldelser er subjektive. Les selv:

 

""Wait, reviews are just opinions. Right?"

 

Actually, we don't think so. We make no excuses for our verdicts about games and believe our reviews stand for themselves. While our reviews, of course, do contain an element of subjectivity to them, we see the process of reviewing games as one that primarily involves the reporting of facts. To an extent, we naturally color these facts based on our own experiences of having spent much time playing other games in the past, but we make every effort to look at every game on its own merits, and we describe each game in the most factual terms possible. To this end, in the rare event that one of our reviews contains a factual inaccuracy, we will correct the inaccuracy and will acknowledge it in an editor's note that's appended to the end of the review. "

 

http://www.gamespot.com/misc/reviewguidelines.html

 

Dette er den typen objektivitet folk vil ha, Gamer.no. Eller er dere for arrogante til å forstå det?

 

Jeg vil også hente inn en eldre kommentar, fra den Dead Islan-bloggposten:

 

Det har blitt sagt tusen ganger før, anmeldelser, noe dette ikke er engang, det er mer en kommentar enn noe annet, er subjektive, og om du ikke er enig i hva artikkelforfatteren skriver nytter det ikke å fortelle om hvordan du har opplevd spillet som om de har tatt feil og du har rett. Det forandrer ikke opplevelsen deres. End of.

Hva er dette for slags idioti? En anmeldelse som er 100% subjektiv er en elendig anmeldelse, fordi den er ubrukelig for alle andre. En anmeldelse SKAL presentere FAKTA om spillet, og skal bedømme spillet ut i fra disse fakta. Hvor mye tyngde en anmelder legger på de ulike elementene er subjektivt, men anmelderen burde ikke henge seg altfor mye opp i problemer som bare anmelderen har. Hvis jeg suger når det gjelder skytespill på konsoll, ville du akseptert at jeg ga Bad Company 2 eller CoD 3/10 fordi det var "umulig" å treffe noe? Selv om dette var min personlige mening?

 

Hvis en anmeldelse trekker poeng for ulike ting, så burde det ha rot i et eller annet som objektivt sett er galt med spillet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hva som er best her jeg; artikkelen eller kommentarer fra folk som åpenbart tar dette alt for seriøst ...

 

Jeg trakk på smilebåndet, og det tror jeg også var hensikten.

 

Samtidig er det uskyldig nok skrevet til at de som er glødende opptatt av, (hva i all verden; solipsisme?), burde kunne ta dette med en klype salt, en chill-pill eller lignende.

Endret av Daimyo79
Lenke til kommentar

Har seg nå sånn at gamer.no har mange lesere, og man skulle jo tro at de fleste er fornøyd. For hvis man er uenig det som skrives av anmeldelser eller annet på gamer.no er det nok av andre nettsider man kan besøke som sikkert dekker dine behov. Det å klage og sutre over en nettside som har eksistert i mange år blir litt tåpelig når man har så mange alternativer.

Lenke til kommentar

Hvilke feil og mangler et spill har er også en subjektiv mening.

 

En anmeldelse MÅ nødvendigvis være subjektiv hvis en skal sette karrakter det aller viktigste i et spill, nemlig underholdningsverdien i det! Det varierer veldig hva personer synes er underholdende å spille.. Dette gjelder både for anmeldere og publikum.

 

Ellers må jeg si det var en underholdende objektiv anmeldelse dette her. :)

Endret av hitman47
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...