Gå til innhold

– Elendig sikkerhet i Chrome og Firefox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk Microsoft - akkurat som om de har noe peiling på pc-sikkerhet ! Nei, jeg har forlengst lukket døra til søppel-firmaet Microsoft !

Deres produkter koster flesk og er elendige !

 

Her er vi saklige gitt.. Litt begrunnelse bak påstandene dine og vi kunne ha startet en debatt, noe et forum er til for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

hm...jeg har vel ikke noe grunnlag generelt for å vurdere sikkerhet, men jeg har ikke hatt noen problemer med kombinasjonen Google Chrome og Microsoft Security Essentials.

Lenke til kommentar

Typisk Microsoft - akkurat som om de har noe peiling på pc-sikkerhet ! Nei, jeg har forlengst lukket døra til søppel-firmaet Microsoft !

Deres produkter koster flesk og er elendige !

Jeg har gått over fra andre gratisprogrammer til Microsoft sitt Security Essentials på min nye laptop, og synes maskina blir godt tatt vare på. Programmet koster meg ikke en krone, og det gjør det det skal gjøre. Hva mer kan jeg kreve?

 

Om vi skal diskutere artikkelen så synes jeg at måten MS viser at deres nettleser er best er en typisk måte som mange bedrifter har brukt før dem. Man kan skreddersy slike tester slik at kun ditt produkt får full pott. Det som, for meg, gir det litt mer troverdighet er at de utfordrer enhver som mener at testen deres er feil til å lage en bedre og mer rettferdig test. Jeg liker at folk står opp for det arbeidet de gjør, men likevel er villige til å endre synspunkt om det viser seg at det er andre måter som er bedre.

Endret av SvennK
Lenke til kommentar

Dette minner meg om da Djuice utropte seg selv til prisvinner i en "undersøkelse" de hadde laget selv. Mobilen avslørte at testen var manipulert til å vise akkurat det Djuice selv ville.

 

At dere i det hele tatt gidder å gjengi uhemmet og svært partisk selvskryt av denne sorten skjønner jeg ikke. Det er i beste fall naivt å opptre som en forlengelse av produsentens PR-avdeling. Det gjelder selvsagt tilsvarende saker fra alle andre selskaper også. Prøv heller litt kritiske og gravende journalistikk slik Mobilen gjorde. Undersøk kritikken mot testen og finn ut hva de ikke tester osv, hvis den i det hele tatt skal nevnes.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Scoren her er FORHÅNDSATT basert på hva nettleseren og OSet rapporteres som.

Altså ingen tester kjøres, jeg har FireFox og får 2 poeng, men jeg har NoScript og nettsiden deres er satt til å ikke tillate noen som helst former for scripts.

Med andre ord, enhver test av exploits eller lignende fra MS ville ha endt med full sikkerhet fram til jeg hadde skrudd på scripts :p

Juks fra MS sin side dette her.

Lenke til kommentar

Firefox 7.0.1 på Ubuntu får også "We can't give you a score for your bowser."

Kanskje det ikke er en test, bare noen verdier de har lagt inn?

Kan virke slik ja…Ingen score på min nyeste versjon av Chrome eller Chromium heller.

Samme her. Jeg bruker siste versjon (i skrivende stund er det v7.0.1) av FF på Ubuntu, og nettsiden til Microsoft kjenner ikke den igjen. Antagelig bruker de et (potensielt farlig) skript til å finne ut hva slags nettleser man har.

 

Altså ingen tester kjøres, jeg har FireFox og får 2 poeng, men jeg har NoScript og nettsiden deres er satt til å ikke tillate noen som helst former for scripts.

Med andre ord, enhver test av exploits eller lignende fra MS ville ha endt med full sikkerhet fram til jeg hadde skrudd på scripts :p

Ja, du har rett. Jeg kjører også NoScript og den tillater bl.a. ikke kjøring av Flash før jeg gir nettsiden lov til det. Hvis de baserer seg på Flash for å undersøke om du har en usikker nettleser, så er det jo fjollete siden Flash i seg selv er en potensiell sikkerhetstrussel. De tenker nok at "alle" har Flash påslått hele tiden og at de derfor kan bruke Flash-skripts - slik "alle andre" gjør.

 

Det er nettopp slik tankegang som fører til sikkerhetshelvete Microsoft tidligere har rotet seg inn i med Internet Explorer, og som vil fortsette så lenge de ikke endrer måten å tenke på. Noen påstår at de har endret seg og at de nå tar sikkerheten på alvor. Jeg er uenig.

Lenke til kommentar

Haha. Microsoft vinner i sin egen test, og alle andre kommer ut som direkte elendig. Biased much?

 

Synes dog at Hardware kunne gjort litt mer journalistikkarbeid på den her, i stedet for å bare gjengi propaganda fra Microsoft. Slik som det sies her: Opera får full pott bare du endrer ID i browseren til IE...

Lenke til kommentar

Microsoft er blank når det gjelder pc sikkerhet, men for å komme ut av knipa på en måte så kjøpte de Symantec for noen år tilbake, slik berget de ansikt utad. Microsoft har ingen kultur for PC-sikkerhet, som så mye annet. Men, de har en kultur, nemlig å flå brukerne så mye som mulig; levere Windows med enhver ny PC. Klasse-biblioteket i Visual Studio er bare en stor stor vits ! og DET sier det meste !

 

Bill Gates tok nok til vettet når han ikke fikk gjennomslag for bl.a økt pc-sikkerhet, økt brukervennlighet ... og sluttet i Microsoft. Kulturen i dette firmaet er nå på ville veier !

 

Hvorfor folk aldri lærer av den dårlige Internet Explorer skjønner ikke jeg !

 

... Så kjøpte Microsoft seg inn i Nokia og er iferd med å ødelegge dette firmaet også ! ...

 

Hva blir det neste Microsoft skal ødelegge ?

Lenke til kommentar

Ville ikke lagt for stor vekt på den testen.

Bruker Opera på samtlige maskiner jeg har (jobb og privat) og dersom du endrer "Browser ID" til Masker som IE så skifter den plutselig fra å ikke kunne gi score til å gi 4 av 4 :roll:

Det er fordi nettsiden bare slår opp resultater i en tabell. Tror neppe de bare har fingert alle resultater.

Men om resultatet faktisk er en god avgjørelse, er en annen sak, men det kan du vurdere selv her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...