Gå til innhold

Kommentar: – Fjernkontrollen er døden nær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjernkontrollen er ikke død, den tar bare en ny form.

Nettbrettet er for stort, men mobilen vil være en pen arvtager som jeg FAKTISK kan se for meg.

At jeg vil bruke en iPad eller lignende kloning framstår som svært urealistisk her i huset, for stor, for kranglete og for klumpete når en HTC Desire med ett tilrigget interface via webben kan gjøre jobben i mitt Open Source baserte mediasenter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ser for meg situasjonen der jeg drar med meg Galaxy Tab'en og kona vil se på tv, men tv'en mangler egen fjernkontroll. Ramaskrik.

 

Inntil Pads og/eller smartphones har overtatt all mobil kommunikasjon, vil nok fjernkontrollen eksistere i mange år enda.

 

Selv bruker jeg en Harmony, men selv den er ikke like enkel for alle, og da kommer likevel fjernkontrollene på bordet når jeg er borte... :p:dontgetit:

Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk gjort det ved hjelp av en Logitech Harmony fjernkontroll. 100 % erstatter den ikke tastatur, men daglig fungerer det bra.

 

Men mr. Høie glemmer et par vesentlige ting.

- De fleste av oss bytter ikke ut forsterker med få års mellomrom (i alle fall ikke når man kjøpte god kvalitet)

- Samme gjelder eventuelt TV (om den også er bra).

- Totale oppsett kan være langt mer komplekse enn bare en SmartTV.

 

Så om mobiltelefon/nettbrett har potensialet til å bli mittpunkt en gang i framtida så tror jeg nok fjernkontrollen vil leve godt hos de fleste i mange år framover. Og foreløpig har jeg ikke sett "plug and play" enheter som kan brukes til å styre litt eldre forsterkere med mere. Det finnes løsninger, men de er ikke direkte "plug and play".

 

PS! Jeg er klar over at nyere forsterker fra f.eks Denon har Airplay etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med touch-skjerm som fjernkontroll er at det er vanskelig å føle seg fram til knappene.

 

Det er ytterst sjelden jeg trenger å se på fjernkontrollen for å trykke på ønsket funksjonsknapp. Har prøvd meg litt med fjernkontroll-app, men synes det blir for tungvint å bruke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

USB UIRT og EventGhost (+ litt kabling), så er mulighetene der allerede.

Bare å snekre sammen et lite web interface, så er vi der :yes:

 

Skal man virkelig ta av, og slippe å bruke en pc som mellomledd, så kan man jo alltids kose seg med en Arduino e.l.

 

Dedikerte små devicer for dette vil nok(om de ikke allerede har), dukke opp snart.

Lenke til kommentar

Fiks farten på dekoderne før fjernkontrollene sier nå jeg. Tragisk at Get sin HD-dekoder lagger i menyene.

Og ikke minst oppstartstiden. Herrejesus, bruker vel nesten 30-40 sekunder på å starte opp.

Ja, og hvilken idiot fant ut at de måtte endre posisjonen på knappene på fjernkontrollen?! De samme knappene som er på både den vanlige og HD-boksen er plutselig flyttet posisjon så må drive å kikke på fjernkontrollen bare for å komme inn på ting jeg har kunnet utenatt lenge :p

Lenke til kommentar

USB UIRT og EventGhost (+ litt kabling), så er mulighetene der allerede.

Bare å snekre sammen et lite web interface, så er vi der :yes:

 

Skal man virkelig ta av, og slippe å bruke en pc som mellomledd, så kan man jo alltids kose seg med en Arduino e.l.

 

Dedikerte små devicer for dette vil nok(om de ikke allerede har), dukke opp snart.

 

Å "snekre sammen ett webinterface" er ike godt nok i mine øyne, USB Uirt og eventghost-baserte løsninger har klart seg fint med vanlige fjernkontroller før, så tablet-revolusjonen må ha litt mer juice.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, for 10 år siden kunne vi styre tvn med mobiltelefoner/PDA med IR:-D Hvorfor skal vi være så innmari redd for å miste bakoverkompabiliteten. Vi holder så lenge på gammel teknologi at det til slutt begynner å bli en begrensning. Se på apple for eksempel de har tenkt litt anderledes og lagd flotte og funksjonelle maskiner lenge, og droppet unødvendige porter, utganger og kontakter for å få til en mer funksjonell maskin uten å tviholde på gammel teknologi. Hva har de valgt å droppe, jo VGA (Jeg ser nye laptopper levert idag med vgautgang og jeg grøsser),færre USB er og satser på innebygd blåtann, IDE grensesnittet finnes fortsatt på mange hovedkort til tross for at det ikke selges mye IDE-disker(stor og klumpete er både kabler og kontakt, dessuten burde man vel bytte ut en 10 år gammel disk), og ikke minst floppy kontakten hvorfor har nye maskiner blitt levert med den utdaterte komponenten frem til få år siden. Selv windows98 kunne installere direkte fra CD.De har også vært innovative og tatt ibruk ny teknologi som FW(når denne standarden kom var den helt overlegen i forhold til USB helt til USB2 kom og dermed var de likestilt(FW400)/bedre(FW800) frem til 2011),minidisplayport, thunderbolt. Bare synd Apple ikke ser nytten av esata.

Hvorfor kan vi ikke få en ny standard på fjernkontrollen uten å være redd for å miste den gamle. Når man ikke har noe alternativ så venner man seg til det nye! men sukk, da skal vel alle komme med hver sin nye standard som er best (blue-ray vs hd-dvd). Men hadde man brukt blåtann kunne man vel fått en universell kommunikasjonskanal med toveiskommunikasjon som kunne brukes på iphone, ipad og galaxy osv om produsentene ville, dog ikke tvbilde.

Beklager at jeg sporet litt av men det var for å komme frem til et poeng.

Lenke til kommentar

Ser for meg situasjonen der jeg drar med meg Galaxy Tab'en og kona vil se på tv, men tv'en mangler egen fjernkontroll. Ramaskrik.

 

Inntil Pads og/eller smartphones har overtatt all mobil kommunikasjon, vil nok fjernkontrollen eksistere i mange år enda.

 

Selv bruker jeg en Harmony, men selv den er ikke like enkel for alle, og da kommer likevel fjernkontrollene på bordet når jeg er borte... :p:dontgetit:

 

Slik jeg skjønner det kan man bruke mer enn en mobil enhet mot samme "link". Da er egentlig hele "problemet" med bortlagte fjernkontroller borte. De av oss som er gadgetheads nok til å vurdere en slik en bor nok også i en husstand der "alle" har en smarttelefon.

 

Nå har vi allerede en harmony med touchskjerm, så behovet er ikke det helt store for meg personlig. Alle bruker den, og de eneste gangene de gamle fjernkontrollene kommer på bordet er når jeg må knote med innstillinger.

 

Om jeg ikke hadde kjøpt Harmony for ett par år siden, men var på jakt etter noe som kunne erstatte fjernkontrollstabelen, så hadde dette vert høyaktuelt.

Lenke til kommentar

Har dere BRUKT en fjernkontroll, eller?

 

Fysiske taster er overlegent touchskjerm dersom man ikke ønsker å sitte å stirre på fjernkontrollen i stedet for TV'n. Det er ikke uten grunn at selv Samsung fortsatt leverer (minst) én fysisk fjernkontroll til hver TV. Fysiske taster kan man se på når man bruker, eller man kan la være. Touchskjerm kommer man ikke bort fra at man må se på. 2-1 til tradisjonelle fjernkontroller i fjernkontroll-relaterte use-cases, altså. Klart, når dere har lekre tabs dere ønsker å rettferdiggjøre prisen på, kan man jo ønske å stirre litt på den, stryke litt på den, kanskje, men det går raskt over.

 

Og ja, jeg _har_ Galaxy Tab med fjernkontroll-app til TV'n. Jeg har også en Harmony One universalfjernkontroll, og selv den som har de fleste fysiske tastene er noe dritt å arbeide med sammenlignet med min gamle Harony 525 universalkontroll med tanke på at berøringsskjermen=gjentatt feiltrykking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...