Gå til innhold

Lenovo klatrer mot PC-toppen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er fint at et kvalitetsmerke som Lenovo hevder seg såpass godt. ThinkPad-brandet er noe av det beste i verden på kvalitet, er litt mer usikker på IdeaPad-serien. I mange tilfelle blir Ideapad forbundet med vanlig forbrukercrap, men jeg tror de kan gjøre det godt med sin ultrabook-satsing. Det er også litt morsomt at de fleste på min alder ikke aner hva Lenovo er... Nå er det på høy tid å skrote sin gamle HP/Acer(verre/verst).

 

 

Til dere ovenfor:

Hadde vært gøy om navnene hadde vært inspirert av ragecomics.

Sannheten er derimot at Lenovo tidligere het Legend. Når de skulle ut i den vestlige verden byttet de på grunn at andre allerede brukte navnet. Lenovo er et såkalt teleskopord, sammensatt av Le(fra Legend) og novo(new på latin), som blir New Legend. Når man ser "Le" i den sammenhengen så ser man fort at de har LegendPhone og LegendPad.

 

Så konklusjonen må vel være at de er inspirert av Barney Stinson.

Legend - wait for it - dary :dribble:

Endret av Bendurh
Lenke til kommentar

Har selv lite erfaringer med Lenovo, selv syns jeg ASUS er et bedre merke.

 

Rett og slett fordi den er mere beregnet på pc byggere, laptopene er normale.

 

Har så vidt sett bilde av lenovo

 

http://www.testvinnerene.no/2009/03/lenovo-thinkpad-w700/

 

Og jeg syns den ser veldig kjedlig ut.

 

Asus er den produsenten jeg personlig vil anbefale på privatmarkedet, men i bedrift er Lenovo kongen.

 

Den maskinen du linker til er en 2 år gammel maskin som Lenovo ikke har videreført i år siden for få kjøper 17-tommere i den modellen. Her kjøper de heller mindre maskiner som de setter i docking og kobler til ekstern skjerm.

Grunnen til at ThinkPad-ene til Lenovo ser såpass konservative ut er fordi det er det kundene vil ha og at det fungerer. Det er utrolig mange sikkerhetsfunskjoner bygget inn i en slik maskin og den tåler en kraftig trøkk.

 

Lenovo's maskiner for privatmarkedet heter Ideapad.

Her kan du se hvordan Lenovo's kommende ultrabook vil se ut:

 

Lenovo Ultrabook

Endret av Bendurh
Lenke til kommentar

Passerer Dell og går etter HP...

 

Hvis HP trekker seg ut av businessen som de antyder kan bli mulig, så trenger de vel ikke gå så langt etter dem.

 

Synes det er merkelige greier, dette med hardwareprodusenter;

- IBM selger seg ut av PC-markedet. 0.0

- Dell begynner å selge maskiner i tradisjonelle distribusjonskanaler. O.O

- HP er nr. 1 og vurderer å bare slutte. 0.o

- Apple selger noen få millioner enheter i året og er mer verd på børsen enn noen andre inkludert EM som produserer største andel av verdens totale energiforbruk hvert eneste år. >_<

 

Det er en snodig verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HP PC-avdeling kommer aldri til å "slutte" med å selge PC'r. Det hadde vært utrolig idiotisk og hadde gjort at selskapet hadde tapt for mye verdi.

 

 

De snakker om å selge unna eller spinne pc-avdelingen som et annet, uavhengig selskap som HP eier 100% av men ikke styrer direkte.

Endret av kalden
Lenke til kommentar

Grunnen til at ThinkPad-ene til Lenovo ser såpass konservative ut er fordi det er det kundene vil ha og at det fungerer. Det er utrolig mange sikkerhetsfunskjoner bygget inn i en slik maskin og den tåler en kraftig trøkk.

 

Lenovo's maskiner for privatmarkedet heter Ideapad.

Her kan du se hvordan Lenovo's kommende ultrabook vil se ut:

 

Lenovo Ultrabook

 

Ideapad ligner veldig på en macbook/Air

 

Så personlig ville jeg heller valgt apple siden jeg har mistanke at Lenovo er såpass dyrt.

 

Angående sikkerhet så hva har den å tilby? Fingerkortleser, Ansikgjenkjenning via webkamera?

 

Altså de vanlige funksjonene?

Lenke til kommentar

HP PC-avdeling kommer aldri til å "slutte" med å selge PC'r. Det hadde vært utrolig idiotisk og hadde gjort at selskapet hadde tapt for mye verdi.

 

 

De snakker om å selge unna eller spinne pc-avdelingen som et annet, uavhengig selskap som HP eier 100% av men ikke styrer direkte.

 

Det var vel fire+ alternativer som ble nevnt som noe som skulle utredes. Det media hang seg opp i var muligheten for å rett og slett trekke seg ut av markedet. Og så fikk Leo fyken.

Lenke til kommentar

Kan det være hvis det er slik "Lenovo klatrer mot PC-toppen" er fordi bedriftmarkedet kjøper flere pcer, mens privatmarkedet holder litt ann?

 

Siden flere og flere personer tar opp store lån til bil og bolig så har de ikke penger til annet?

 

Siden jeg har litt vanskeligheter å tro at Apple og Lenovo blir større mens de andre blir mindre?

Lenke til kommentar

Grunnen til at ThinkPad-ene til Lenovo ser såpass konservative ut er fordi det er det kundene vil ha og at det fungerer. Det er utrolig mange sikkerhetsfunskjoner bygget inn i en slik maskin og den tåler en kraftig trøkk.

 

Lenovo's maskiner for privatmarkedet heter Ideapad.

Her kan du se hvordan Lenovo's kommende ultrabook vil se ut:

 

Lenovo Ultrabook

 

Ideapad ligner veldig på en macbook/Air

 

Så personlig ville jeg heller valgt apple siden jeg har mistanke at Lenovo er såpass dyrt.

 

Angående sikkerhet så hva har den å tilby? Fingerkortleser, Ansikgjenkjenning via webkamera?

 

Altså de vanlige funksjonene?

Og en mac er ikke dyr? Apple er et selskap som tar seg betalt for et halvspist eple og litt design, mens Lenovo tar seg betalt for innmat og kvalitet. Og mye bedre service. ;)

Lenke til kommentar

Jo men apple har i minste fall sitt unix baserte operativsystem. Som ses på som mere stabilt en windows.

 

Hva har lenovo? Windows eller linux suse enterprise?

 

Tror det er er bare småtterier i sammenligingen.

 

Selv er jeg ikke stor apple fan, men jeg syns skulle jeg først gi 20 000 kr for en maskin ville jeg heller gått for Asus eller multicom sine maskiner de gir nok kraftig ytelse for pengene selv om windows 7 er den samme. Eller apple rett og slett for utsende, og at jeg er lei spyware + virus og ønsker meg en maskin som ikke føles for treg som laptop.

 

Er enig i at XP er det beste operativsystemet på en laptop uansett, fordi det tar lite ytelse, eneste er at SSD trim ikke støttes.

 

Nå kjenner jeg verken Sony, apple, Lenovo i detaljer men jeg syns de driver litt på samme måte, dårlig ytelse, høye priser, kvalitet. Er ikke helt sikker på skjermkort i lenovo men tror både intel, Nvidia Quadro, ATI FirePro av den dyre sorten er vanlig. Altså dårlig egnet for spilling og videoredigering.

 

Men jeg syns ikke kvalitet er så viktig, så sant pcen holder mellom 2-5 år er det mere nok, så jeg foretrekker mest ytelse og funksjoner og prisen er også viktig. At pcen tåler å blir kjørt over med en bil eller tåler at man står på den se f.eks Panasonic ToughBook CF-19 er for meg helt merkelig hvis man ikke skal ta med pcen i 2 verdenskrig så kanskje den er noe å satse på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Er enig i at XP er det beste operativsystemet på en laptop uansett, fordi det tar lite ytelse
Her er det heldigvis mange som er uenig med deg. Jeg tror faktisk at du skal lete litt for å finne noen som er enig.

 

Kan man kjøpe en Lenovo i deler, og bytte deler hvor ofte man vil uten å påvirke garantien?
Det er ingen som selger bærbare i deler. Det finnes overhodet ikke noe marked for det.

Men til gjengjeld er Lenovo kanskje den beste på å legge til rette for at man kan bytte deler selv. Så godt som alt på en ThinkPad kan byttes lett, og Lenovo legger selv ut service-videoer som viser hvordan det skal gjøres. Jeg har hørt fra serviceteknikere at ThinkPads er en drøm å skru på.

Lenke til kommentar

Er lenovo helt uten skruer?

 

Så det er nesten like enkelt å bytte harddisk på disse laptopene som å sette et minnekort SDHC i en laptop?

 

Spørs nok om det er skruefritt. Med forbehold om at jeg ikke har fiklet med nyere Lenovoer enn 2 år gamle, og heller ikke sett på Touchpad så kan jeg fortelle at min Lenovo N200 er en grei affære å skifte HD, minne og mer på. Jeg hadde en stund et problem med at maskinen min ble så varm at den slo seg av. Etter å ha tatt kontakt med de som solgte det til meg fikk jeg et tips om at det nok kunne være viften som var full i støv og skit. På Lenovoen var det en enkel affære. Et par skruer av et deksel, et par skruer til og så var man nede til viften.

 

Samboeren til en kamerat av meg hadde også heteproblemer, men på en Fujitsu Siemens. Denne var faktisk umulig å komme ned til vifta på. Så Lenovoen var mye greiere sånn sett. Men absolutt ikke skrueløs.

Lenke til kommentar
Er lenovo helt uten skruer?
Først og fremst må du skjønne at det er forskjell på Lenovo og Lenovo. Jeg prøvde å være konsekvent å skrive ThinkPad, siden det bare er disse jeg har vært borti. På en syltynn Ultrabook eller en billig budjsettmodell er ikke nødvendigvis like enkel å ha med å gjøre.

 

Maskinene er langt fra skrueløse. Men hvis du ikke er i stand til å behandle et skrujern, bør du kanskje holde deg unna innsiden av en datamaskin. Skruene er forøvrig lagt på logiske og fornuftige plasser slik at de er enkle å montere og demontere.

 

Så det er nesten like enkelt å bytte harddisk på disse laptopene som å sette et minnekort SDHC i en laptop?
Se og vurder selv. http://www.lenovoservicetraining.com/ion/X220/index.html -> FRU -> Hard disk drive.

 

Dette var for ThinkPad X220. Flere modeller finner du på http://www.lenovoservicetraining.com/ion/

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Men finnes det noen brukte Lenovo laptoper som er 2 år gamle som kan måle seg mot de beste laptopene i dag?

 

Altså har SAS 600 MB/S kontroller, som gjør at man kan bytte SSD disk uten å restarte maskinen, altså har man f.eks 8 GB ram kan man kopiere recovery partisjonen til ram også kjøre recovery ved å bytte harddisk? Og recovery gå lynraskt, mye raskere en alt annet.

 

Angående skuer, det er ikke noe problem så sant man ikke mister skruene.

 

Nå tviler jeg på blueray stasjon er vanlig i alle modellene, så jeg tror heller andre merker er bedre.

 

Hva mener dere? Er Asus og Toshiba ca i samme kvalitet som lenovo?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...