Gå til innhold

– 3D er bedre enn 2D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at 3D har blitt betraktelig bedre enn det var før, og med Avatar som kom og viste oss hvordan 3D kan gjøres ordentlig fikk det en god start. Men 3D har fortsatt et stort problem med at det er veldig individuelt hvordan det oppleves. Mange får problemer med 3D film, noe som gjør det vanskelig for meg å sette det over 2D. Ting som:

- Hodeping

- Vondt i øynene

- Ikke alle ser 3D-effekten

- Må ha på seg briller.

 

Selv har jeg veldig problem med både hodepine og vondt i øynene når jeg ser en lengre film i 3D, og det blir derfor for stress å se film. Selv om jeg synes det er en kul effekt ødelegger dette for meg for mye av filmopplevelsen, og jeg foretrekker derfor 2D.

Lenke til kommentar

Det der var bare helt fantastisk om det er sant, haha.

 

Jeg liker 2D best, bedre bilde og 3D er ikke bra nok for at det er verdt alle kompromissene. Mulig jeg ikke ser alle 3D effektene, har noe rart med det ene øyet, men tror ikke det er tilfellet da jeg får med meg en del effekter så ville vært rart om noe uteble.

Lenke til kommentar

Det er umulig for 3D å gi en "naturlig" opplevelse før det er ekte 3D ved at bildene faktisk er ute i rommet. Årsaken til dette er at øynene automatisk ser inn mot midten/"skjeler" innover (= konvergerer) når en fokuserer på kort avstand (= akkomodasjon). En blir nødt til å akkomodere uten å konvergere. Dermed må øynene jobbe mot det som er naturlig når bildet er lenger borte enn hva øynene og hjernen tror. Det er i stor grad dette som fører til anstrengelsen og hodepinen som 3D-film uten reell 3D medfører.

Lenke til kommentar

Bruker å teste 3D når jeg ser en ny TV-modell i butikken men enda får jeg en følelse av å lese 3D Fantomet som man hadde på 90. tallet engang, eneste jeg tror det kan være bra til er actionspill hvor ting går litt fort og dybdefølelse er viktig.

Ellers så tar jeg heller en god og stor 4K skjerm (uten å ha sett en slik da) før jeg velger 3D, regner nesten med at dybdefølelsen blir betraktelig bedre i 4K enn dagens 1080P. :-)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 3D blir i overkant kunstig til at jeg synes det fungerer bra på generell basis, man blir konstant minnet på at man ser en film.

 

AtW

Enig. Jeg mener at 3d skal være et subtilt tillegg som gjør den totale opplevelsen enda bedre. Fungerer dog mye bedre til dataspill enn film for øyeblikket. Etter å ha spilt tf2 med 3d i timesvis, føles det som om jeg har blitt blind på det ene øyet dersom jeg skrur av 3d-effekten.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 3D blir i overkant kunstig til at jeg synes det fungerer bra på generell basis, man blir konstant minnet på at man ser en film.

 

vi fikk oss ny tv her nylig, en 64 tommers sak fra Samsung med alt som finnes av dill dall osv..

 

Må bare si at 3D er overrated så det holder...

 

Det er kult på animasjon til tider og det er riktignok veldig pent å se på, men det er slitsomt for øynene i lengden.

 

På vanlig film så har jeg som deg mistet troen fullstendig.

 

På PLaystation er spill i 3d kvalitet ekstremt merkbart dårligere grafikk på og derfor får man en mye bedre opplevelse i 2D. Kanskje dette blir bedre i PS4 som sikkert vil takle 1080P i 3D, men forløpig har vi kun sett spill med 720P.

 

Å spille actionspill og bilspill blir hinsides slitsomt og må derfor konkludere med at teknologien sannsynligvis trenger 4-5 år til før den er optimal for vanlig bruk.

 

Det er jo kult, men dessverre pr. dags dato langt i fra bra nok.

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar
Om undersøkelsen favner bredt nok eller har gode nok testmetoder kan diskuteres. Hva mener du?

Tuller du?

 

The study involved interviewing more than five hundred attendees at the Disney’s D23 Expo at the Official Disney Fan Club in Anaheim, which was where the face-to-face surveys were carried out.

 

De kunne like gjerne gått inn i en barnehage og spurt "Hipp hopp hurra, er det noen som liker 3D her?" og "Æsj fisj promp, det er vel ingen som liker 2D her?".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...