Gå til innhold

Guide: Slik bytter du SSD og minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende miljøvennilig og økonomisk guide! Jeg tror mange kan øke levetiden på sin nåværende PC ganske mye ved å oppgradere den for ganske lite penger.

 

I tillegg til maskinvareoppgraderingen kan det være en fordel å piffe opp OS-et i samme slengen. Ny OS-installasjon kan gi stor ytelseforbedring og mye bedre brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Skal jeg komme med det samme praktisk eksemplet jeg har nevnt en del ganger over årene?

 

Laptoppen jeg bruker hver dag er en Thinkpad X40 fra 2003(?) med 1.25GB RAM og single core 1.4GHz prosessor som 99.9% av tiden kjører på 400MHz som gir meg ca 5 timer batteritid. (9 med nytt batteri) Jeg har helt vanlig Kubuntu installert på den og den er den raskeste maskinen jeg eier målt i responstid, selv om de andre er dual og quad-cores med 4 og 12 GB RAM og Intel SSD-disker begge to. Den starter på omtrent 11-12 sekunder og fra sleep på omtrent 3-4.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
En alternativ måte å få bedre ytelse, til kroner 0,-, er å installere et bedre OS:http://www.kubuntu.org/
Forumveileder som kommer med fanboy-oppgulp er virkelig med på å senke standaren på denne siden til itavisen nivå.

 

Synes ikke du skal ta deg så nær av dette, det er tross alt sant at Kubuntu er mindre krevende enn hva Windows er ut av esken. Du kan selvfølgelig gjøre mange endringer på Windows slik at det blir mindre krevende, men kubuntu er lettere for maskinen fra starten av. Selv sverger jeg til Windows pga. funksjonalitet i forhold til jobben, men på dama sin maskin har vi installert kubuntu som fikk maskinen til å jobbe mye mye raskere (acer aspire one med windows xp orginalt). Det er mer tungvint å bruke dog (tok en evighet pluss en før dama fant ut hvordan hun skulle gjøre enkelte ting), for det er mye flere krumspring man må gjøre for å ha samme funksjonalitet på Kubuntu kontra Windows.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et glimrende forslag å installere Linux på en gammel laptop. Trenger ikke være Kubuntu, de fleste Linux variantene vil funke bra.

Hvis man kun benytter laptopen til surfing/mail og andre enkle oppgaver så vil dette funke knallbra.

Maskina vil garantert bli mye kjappere, jeg synes ikke det var noe fanboy-oppgulp men synes heller det var en surmaget windows-fanboy som svarte :)

Lenke til kommentar

Helt klart at et "lettere" OS er noe av det beste du kan gjøre for en gammel PC/Laptop!

 

Desverre er det slik i det virkelige liv at de aller fleste er avhengig av Outlook og et par andre MS Office programmer samt andre spesialprogammer avhenig av bransje og størrelse på virksomheten. Nesten alt slikt kjører kun på Windows. I tillegg kommer rammeavtaler på utstyr og tjenesterjenester så er det ikke bare å hive Windows ut av vinduet (hihi).

 

Det viser seg også at overgang til Linux er svært kostbart for større virksomheter fordi mange mennesker som ikke er IT-kyndige har store problemer med å tilpasse seg og man må bygge helt ny kompetanse for både backend og desktop support.

 

Å spare noen sekunder her og der er ikke nok i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar

Enig der jeg også.

Min gamle Acer fikk en ny vår med Linux Mint 11 som har fungert fint siden i sommer.

Jeg bruker overføringer til og fra minnepinner mange ganger daglig. Mint er mange ganger raskere enn noen Windowsversjon, selv om de kjøres på raskeste måte, og selv om Windows kjøres på mye raskere maskiner.

 

Så er det bare det at ikke alle programmer kan kjøres i Linux da.....

Men mange kan kjøres feks. via Wine.

Jeg mener vel at det er vanskelig å komme unna en Windowsmaskin, men til surfing, lyd og film er Linux minst like bra.

Lenke til kommentar

Kjører Wary Puppy på min Compaq armada 1592DT ifra 1999. 233mhz (mmx), 96MB ram (maks) og 30GB hdd. Alternativt kjører jeg WinME som føles litt raskere. Antakeligvis pga. at Wary Puppy bør ha mer ram enn som så (trolig 256 MB). Har ikke målt batterilevetiden, men idag er det sjeldent at et laptop batteri lever så lenge. Syns å huske at jeg spilte Settlers 2 i over 3 timer på den (usikker på om det var maks/min lysstyrke) før måleren nådde 20%.

Lenke til kommentar

Hvis det fortsatt er relevant å diskutere HW-oppgraderinger i denne tråden, så kan det være verdt å ta med seg i forbifarten at de fleste SSD'er har SATA-grensesnitt, mens det fortsatt er i bruk (gamle) laptop'er med IDE-disk. Man kan her fort ende opp med en SSD til overs dersom man er litt rask på avtrekkeren.

 

Det finnes SSD'er med IDE-grensesnitt, men disse kan være dobbelt så dyre som SATA-SSD'er, og også vanskeligere å få tak i. (De har gjerne også dårligere ytelse enn sine SATA-kamerater.) Bruk av SATA-to-IDE-adaptere er vanligvis utelukket pga plassmangel i en laptop.

Lenke til kommentar

Annet tips er å bytte ut det trådløse nettverkskortet til et brukbart et fra Intel. Kjøpte nylig en Asus som hadde noe bedritent wireless. Dårlig rekkevidde og hastighet. Kostet på 100kr for et Intel 6200 på eBay og monterte dette. Fikk nesten dobbel så lang rekkevidde og mye mer fart på nettverket. SSD og 4GB mer RAM ble montert også i form av Intel 320 160GB. Det var en total oppgradering til 2100kr. HDD som satt i maskina ny var en 7200RPM som ble dyttet rett i et eksternt USB 3.0 kabinett og nå funker som ekstern lagring.

Lenke til kommentar

Tja, gjorde dette for en stund tilbake, samt oppgraderte til Win 7 64bit. Et par ting å bemerke likevel er at eldre maskiner gjerne kan ha en begrensning på minne som kan utnyttes, i mitt tilfelle får jeg kun brukt ca 3,3 Gb av installert 4 Gb. En annen ting er litt på siden, men likevel verd å tenke på - maskiner som gjerne er et par år gammel kan gjerne, som i mitt tilfelle, ha et sletent batteri som også må byttes. Da snakker man gjerne om 1000 kroner i tillegg. Og da kommer oppgraderingen fort på 3500, som igjen vil si at man bør vurdere å legge dette i en ny maskin i stedenfor.

Lenke til kommentar

OS-opprensing er bra uansett om man går fra Vista til Win7, Kubuntu 11.04 til 11.10, XP til XP osv. Hovedpoenget er å renske ut gammelt oppsamlet skitt som senker ytelsen.

 

Angående IDE SSD så kan IDE-CF adapter + et raskt CF-kort gjøre underverker. Maskiner med IDE harddisk har gjerne 6-8 år gammel IDE 5400 rpm harddisk fra før med sekvensiell ytelse i størrelseorden 20-30 MB/s. Man trenger ikke all verdens CF-kort for å slå det ned i støvlene. Men CF er ofte ganske dyrt per GB så denne løsningen passer best for 8-16 GB SSD og dermed maskiner som kan bruke ekstern USB 2.0 harddisk eller har filserver i lokalnettverket og minst 100 Mbit/s nettverkskort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja, gjorde dette for en stund tilbake, samt oppgraderte til Win 7 64bit. Et par ting å bemerke likevel er at eldre maskiner gjerne kan ha en begrensning på minne som kan utnyttes, i mitt tilfelle får jeg kun brukt ca 3,3 Gb av installert 4 Gb. En annen ting er litt på siden, men likevel verd å tenke på - maskiner som gjerne er et par år gammel kan gjerne, som i mitt tilfelle, ha et sletent batteri som også må byttes. Da snakker man gjerne om 1000 kroner i tillegg. Og da kommer oppgraderingen fort på 3500, som igjen vil si at man bør vurdere å legge dette i en ny maskin i stedenfor.

 

Og hvis man jør litt reserach så kan man kjøpe nye originale batterier fra utlandet for bare et par hundre...

 

Nytt 8cell til mmin 3 å gamle laptop koster 1300kr i Norge + frakt. Fra bla eBay kan jeg få det til 220kr ink frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...