Gå til innhold

Nettbrett med Windows gruser iPad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ma faktisk si meg enig. Har store forventninger til windows i nettbrett formatet, samt på stasjonær og bærbar + mobilversjon. Men det er såklart forrutsatt at de lager det riktig, med god synkronisering mellom alle enheter, skikkelig multitasking og ikke minst et bredt utvalg av apps som fungerer på samtlige enheter.

Lenke til kommentar

Windows, Windows, Windows baby!

 

Android er plaget av apps som ikke går overens med Honeycomb. iOS er plaget av å være låst, og tildels tungvint med sine properitære løsninger, men det gjenstår å se forbedringspotensialet med iOS 5.

 

Regardless, Windows på mobil og nettbrett virker mye mer interessant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Undersøkelse viser at forbrukerne heller vil ha Windows 8 enn iOS og Android.

Dette er egentlig ikke overraskende. Mulig at verden er i ferd med å våkne fra en Apple-transe, men det har jeg trodd før.

 

Imidlertid lyver Apple selv mye med statistikk, dette kan være mer av det samme bare fra et annet standpunkt. Det er ikke vanskelig å lyve med statistikk, man må bare stille spørsmålene på riktig måte.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at mange vil ha et skikkelig PC-operativsystem på tablet. Jeg driver mye med foto, og det hadde vært kanon å kunne kjøre Windowsprogrammer til bilderedigering, fremfor de simple greiene du får til iOs eller Android.

 

Venter i spenning på Win 8 tablets ;)

 

Det er dette her jeg ikke forstår. Skikkelig PC-operativsystem på tablet har eksistert i snart 10 år - problemet har jo vært at ingen vil ha det. Win8 er i så måte en ny vending i fra Microsoft, men da i form av Metro-grensesnittet - Windows desktopen på tablet er like uniteressant i dag som den har vært det siste tiåret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner godt at mange vil ha et skikkelig PC-operativsystem på tablet. Jeg driver mye med foto, og det hadde vært kanon å kunne kjøre Windowsprogrammer til bilderedigering, fremfor de simple greiene du får til iOs eller Android.

 

Venter i spenning på Win 8 tablets ;)

 

Det er dette her jeg ikke forstår. Skikkelig PC-operativsystem på tablet har eksistert i snart 10 år - problemet har jo vært at ingen vil ha det. Win8 er i så måte en ny vending i fra Microsoft, men da i form av Metro-grensesnittet - Windows desktopen på tablet er like uniteressant i dag som den har vært det siste tiåret.

 

Eksistert, men har generelt ikke vært implmentert så teknisk godt. Nå begynner teknologien å modnes. Tablets er fine til å styre andre enheter, da er det ofte praktisk å kunne bruke windows.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er dette her jeg ikke forstår. Skikkelig PC-operativsystem på tablet har eksistert i snart 10 år - problemet har jo vært at ingen vil ha det. Win8 er i så måte en ny vending i fra Microsoft, men da i form av Metro-grensesnittet - Windows desktopen på tablet er like uniteressant i dag som den har vært det siste tiåret.

 

Kan strengt tatt ikke være så vanskelig å forstå. Ingen medieeksponering, ingen tilpasning til mobil bruk, og særdeles høyt pristillegg. TabletPC'er har til dels vært tre ganger dyrere enn en tilsvarende laptop. Selv nå skal du slite med å finne mange trykksensitive modeller med fullverdig prosessor til under 10K. HP Slate som Steve B. presenterte før Ipaden ble presentert, var i formfaktor dritlekker. Men will it blend? Det er bare å sammenligne tester på Acer A500 og W500 - der W500 får bank.

 

"The Iconia Tab W500 is far from ideal, though: it has just 32GB of internal storage; it lacks an integrated optical drive; the processor is underpowered; and the docked tablet has an awkward weight distribution that makes it unwieldy. And although the Acer Ring overlay is easily ignored if its services don't appeal, Windows 7 just isn't finger-friendly enough to function well in tablet format.

 

Whatever else it is, the Acer Iconia Tab W500 is not a replacement for a standard notebook."

 

Det vi ser i undersøkelsen her er at folk ønsker seg en Tablet som både er en fullverdig PC og tilpasset fingerbruk. Kunne en W500 virkelig drive en Windows desktop ville nok mange flere ha kjøpt dem enn det som er tilfelle i dag. Men de tabletPC'ene som har vært en fullverdig PC har vært ganske dyre, og de tabletene som har vært tilpasset fingerbruk har vært ganske svake. Selv har jeg en tabletPC som du påstår ingen vil ha - åtte år gammel hardware og den dag i dag banker den Galaxy Tab 10.1, på oppfattet hw-kraft og på nytteverdi. Men ikke på formfaktor, batterilevetid, og den er også noe tyngre enn en Tab. Det kan ikke være vanskelig å skjønne at folk vil ha begge deler i samme enhet, til prisen av en tablet?

 

Men får de det med W8? Jeg tviler. De lette, billige enhetene vil nok kunne drive Metro men Photoshop og Painter, som noen i denne tråden nok ønsker, vil nok fortsatt slite på de nye enhetene. Og Windows 8 tablets kan lett komme til å floppe tross store forventninger - inntil de kommer seg løs fra CPU/batteritid/pris-pyramiden.

 

Jeg lar tablet'en ligge igjen på jobb, og synes tabletPC'en er et mye bedre verktøy. Men så kostet den da også fem ganger så mye - på tilbud.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Eksistert, men har generelt ikke vært implmentert så teknisk godt. Nå begynner teknologien å modnes. Tablets er fine til å styre andre enheter, da er det ofte praktisk å kunne bruke windows.

 

AtW

 

De har vel gjerne vært implementert som laptops med vridbar skjerm, noe som jo er klumpete og uhåndterlig i forhold til de litt lettere tabletsene vi ser i dag, var det dette du tenkte på?

 

De har jo også vært implementert med resistive trykkskjermer med stylus, og jeg for min del vil aldri tilbake til noe slikt igjen - og Windows desktop er et interface man vel må sies å være nødt til å bruke stylus på.

 

Jeg ser bare ikke helt hvordan Windows desktop på tablet skal bli så veldig mye mer attraktivt nå. Greit, tabletsene er mindre, men Windows desktop er akkurat like håpløst å bruke uten mus som det alltid har vært.

 

Men for all del, jeg er åpen for å bli overrasket når produktene foreligger. :) Jeg er positivt innstilt til Metro i hvert fall.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

De har jo også vært implementert med resistive trykkskjermer med stylus, og jeg for min del vil aldri tilbake til noe slikt igjen - og Windows desktop er et interface man vel må sies å være nødt til å bruke stylus på.

 

Akkurat nå er trykkskjermer underrepresentert på markedet. Trykkskjermer (uavhengig av teknologi) og berøringsskjermer har forskjellige bruksegenskaper, og trykknivåer er noe som er nyttig i en del sammenhenger. Bruker man f.eks. Corel Painter eller Photoshop til tilsvarende oppgaver, er berøringssensitiv teknologi ikke god nok. Da trenger man trykkfølsomme, nøyaktige skjermer. Til navigering er det klart at det er en hemsko å skulle KREVE en stylus, men samtidig er det mer effektivt å ha en nøyaktig stylus.

 

Så for meg så er både de tradisjonelle resistive og kapasitive skjermene teknologier med alvorlige bruksmangler. En hybridteknologi der man KAN bruke stylus, KAN bruke finger, og KAN bruke vanlige hansker burde være det naturlige valget. Inntil det finnes, ville jeg valgt hansker og stylus framfor hva slags fordeler berøringssensitive skjermer skulle ha gjemt bort ett eller annet sted. Men det er jo ikke mulig i dag - utendørsbruk på vintertid er et kjipt bruksscenario på de fleste Android-produktene.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal måtte vente på ny skjermteknologi før Windows dekstop på tablet blir brukandes, tror jeg nok trygt vi kan stille vår begeistring i hvert fall inntil Windows 9 blir aktuelt. ;) Med mindre Ballmer & co. har noen jokere i ermet.

 

De sier det jo også i reviewen som du selv siterer: "Windows 7 just isn't finger-friendly enough to function well in tablet format" - det jeg så av Windows dekstop i utviklerversjonen av Windows 8 skilte seg ikke så mye ut i fra Windows 7 at jeg tror det vil være drastisk mye mer fingervennlig i tablet-format.

 

Igjen, det blir jo mye spekulasjoner basert på en uferdig utviklerutgave, samt reklame i fra markedsføringsavdelingen til Microsoft. Jeg klør i fingrene etter å prøve et ferdig produkt. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...