Gå til innhold

Test: Sony Vaio VPC-SB1V9E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Så litt på Sony SA i sommer da jeg skulle ha ny bærbar. Er det stor forskjell på den og SB utenom skjermen?

 

Uhh.. Bare jeg som blir sendt til forsiden på hw.no når jeg skal prøve å trykke meg videre til side 4?

Alle sidene fører til fremsiden her.

Lenke til kommentar

Jeg har en Asus U36SD som har omtrent samme specs som angitt på førstesiden av denne testen. Men jeg har 8GB Ram (mot 4GB, samme type) og bedre skjermkort enn HD3000. Min er og tynnere og har bedre batteritid. De veier det samme. Eneste "minuset" med U36SD ift. til denne Vaio-PCen er at jeg ikke har optisk drev, men jeg savner det ikke. De få gangene jeg har bruk for det kan jeg bruke et eksternt. Etter min mening ser også U36SD mye bedre ut enn den Vaio-PCen.

 

Da er det for meg rart å se prisen til Vaio, som ligger 2000 over det jeg ga for min.

 

EDIT: Men det kan vel forklares med at Vaio har blitt en moteting og man betaler en del ekstra fordi den heter Vaio.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

@Rudde93: Windows 7 kjører fint på min Macbook Pro i7 13,3", på meg virker det som Windows kjører lettere en OSX på Macbook-en.

Med Bootcamp så er det veldig enkelt å installere Windows og driverne du trenger ligger på installasjonsplaten som følger med maskinen.

 

Den infoen er totalt inrellevant for meg, jeg vil at de skal kjøre det for at de kan ta dem med i målingene som somregel kjører på windows.

Lenke til kommentar

Jeg har en Asus U36SD som har omtrent samme specs som angitt på førstesiden av denne testen. Men jeg har 8GB Ram (mot 4GB, samme type) og bedre skjermkort enn HD3000. Min er og tynnere og har bedre batteritid. De veier det samme. Eneste "minuset" med U36SD ift. til denne Vaio-PCen er at jeg ikke har optisk drev, men jeg savner det ikke. De få gangene jeg har bruk for det kan jeg bruke et eksternt. Etter min mening ser også U36SD mye bedre ut enn den Vaio-PCen.

 

Da er det for meg rart å se prisen til Vaio, som ligger 2000 over det jeg ga for min.

 

EDIT: Men det kan vel forklares med at Vaio har blitt en moteting og man betaler en del ekstra fordi den heter Vaio.

 

Den har også 3G. Noe asus har vært ekstremt trege med å få implementert i sine maskiner (iallefall 13.3"). Bedrifts pcer pleier også ha skikkelig intel lan/wlan kort og litt sånn også som øker prisen litt.

 

Bare det å få mattskjerm er verdt prisen den koster ekstra og. Hater blanke rammer og skjermer. Selv gikk jeg for en traust Fujitsu (s761), men jaggu meg så fornøyd jeg med den. Her kan man til og med velge i bios viftestyringsprofil. Det har jeg ikke sett på en laptop på evigheter.

Lenke til kommentar

Installerte dere bios oppdateringen mtp viftestøy når dere testet laptopen? Har tenkt å kjøpe meg en Sony Vaio SA, men er så voldsomt usikker siden det er så forskjellige meninger på viftestøyen. Noen som har noen erfaringer?

Ja, jeg installerte siste BIOS. Det hjalp heldigvis noe, men i mine ører er viftestøyen fremdeles irriterende.

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg for en traust Fujitsu (s761), men jaggu meg så fornøyd jeg med den. Her kan man til og med velge i bios viftestyringsprofil. Det har jeg ikke sett på en laptop på evigheter.

 

Nå vet jeg ikke om denne Vaio'en har slik mulighet, men på de dyrere Z modellene (både dagens og tidligere modeller) så kan en velge viftestyringsprofil i Vaio Control Center (silent, balanced og performance), det er godt merkbar forskjell mellom profilene på Z'en jeg har.

 

Kanskje Vegar kan sjekke om SB'en har noe slikt?

Lenke til kommentar

Selv gikk jeg for en traust Fujitsu (s761), men jaggu meg så fornøyd jeg med den. Her kan man til og med velge i bios viftestyringsprofil. Det har jeg ikke sett på en laptop på evigheter.

 

Nå vet jeg ikke om denne Vaio'en har slik mulighet, men på de dyrere Z modellene (både dagens og tidligere modeller) så kan en velge viftestyringsprofil i Vaio Control Center (silent, balanced og performance), det er godt merkbar forskjell mellom profilene på Z'en jeg har.

 

Kanskje Vegar kan sjekke om SB'en har noe slikt?

Hei B! :)

 

Joda, den har viftestyringsprofiler. Men en slik profil gjør jo egentlig ingenting med det faktiske problemet (irriterende vifte). Den senker i stedet ytelsen slik at datamaskinen ikke blir så varm, og da trenger mindre kjøling som lager mindre støy. Faktisk kan man lage viftestyringsprofiler på enhver bærbar med Windows (7) slik at ytelsen senkes før viftehastigheten økes.

 

Så må man jo spørre seg om det er riktig å måtte "kjøpe" seg til fred og ro ved å la maskinen gå på sparebluss. Av og til er det jo det, som i forelesningssalen eller ved lett sofasurfing, men da er det som regel lav arbeidsbelastning uansett.

 

Til en viss grad kan du altså slippe unna ulingen ved å gå "silent". Men selv da er den fremtredende og irriterende under svært hard jobbing, mens ytelsen naturlig nok er markant dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...