Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være så mye som 700 millioner mennesker som ser iPhone i en eller annen form hver uke!

Grunnlag på dette?

 

iPhone 4:

Produktkarakter 7/10

Produktoppmerksomhet 10/10

 

Galaxy S II:

Produktkarakter 9/10

Produktoppmerksomhet 2,5/10

Og kilde på denne?

 

 

Ellers veldig enig i det du seier. Men det er jo logisk at Apple klarar å skape meir merksemd på ein modell som oppdaterast maks ein gong i året, kontra HTC/Samsung osv som har mange ulike modellar ute til kvar tid. Blir mykje for kundane å skilje mellom Wildfire, Galaxy, Hero osv, dessutan ser mange like ut. Her har Apple iPhone. Thats it. Alle har høyrt om den, og veit korleis den ser ut. Genialt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Det er noe jeg leste på et ipod-forum for en stund tilbake. Det var også en link til kilde som jeg ikke har, men det var et analyseselskap som hadde kommet frem til tallene.

 

2. Dette er min egen konklusjon som er tatt ut fra det jeg tror er tilfelle, og derfor presentert som et eksempel på produktoppmerksomhet. I virkeligheten er det kanskje enda mindre produktoppmerksomhet til Galaxy S II.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes Apple får mye oppmerksomhet i media, men de har hauger av brukere, så it makes sense. Det er ikke en bra telefon, OSet er ganske weirdly tungvindt syntes nå jeg, og hele greia virker merkelig begrenset. Men de selger mye.

 

Ufortjent? Tja nja... de er flinke å markedsføre telefonen sin, hvorvidt vi kan engang snakke om "fortjent" i en sånn setting er jeg ikke sikker på. Hvis telefoner fikk oppmerksomhet basert på awesomeness hadde neppe iphone4 blitt stormnevnt overalt på samme skala nei.

 

Iphone sin oppmerksomhet er ca like ufortjent som N9 sin manglende oppmerksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at de får uforholdsmessig mye oppmerksomhet, men om det er ufortjent er en annen ting. Apple er gode til å markedsføre produktene sine, og til å skape en lojal kundebase, og det er ikke noe som har skjedd av seg selv.

 

Som Androidbruker syns jeg nettsteder, aviser o.l. er blitt flinke på å få med Androidnyhetene også i det siste, selv om det selvsagt bare skulle mangle så mange som bruker Android i disse dager.

 

Så lenge Samsung tjener nok på SII til å fortsette å lage så bra telefoner så betyr det egentlig ikke så mye om iPhone selger mer spør du meg.

Til syvende og sist er det viktigere å ha en god telefon enn å vinne "fanboykrigen" ;)

Lenke til kommentar

Veldig enig ovrebrekk, eit flott og reflektert innlegg. Spesielt enig ang. "fanboykrigen". Mange Android "fanboys" har eit hat mot Apple fordi media dekker det så omfattande, mykje meir enn Android. Og motsatt, Apple "fanboys" skal igjen forsvara dette. Det er ikkje Apple sin feil at media og forbrukarane er så interesserte i Apple. Dei har, som TS poengterar godt, vert kjempeflinke med promoteringa samt å skapa ein etterspørsel etter produkta sine.

Heldigvis har media fått auga opp for Android i den siste tida. Markedet har godt av konkurranse, også i media. Det kjem oss til gode.

 

William :)

Lenke til kommentar

Hvordan kan man stille et sånn spørsmål? Selvfølgelig er det ikke ufortjent. Sånn man sår høster man er det et ordtak som heter. Apple har gjort en kjempe jobb med sin markedsføring selv om de på ingen måte har den beste telefonene på markedet. iPhone får den oppmerksomheten fordi de har brukt mye penger og ressurser på å få det til. De har rett og slett lykkes. Det skal de få kredd for. Å si noe annet blir "misunnelse" Enda bedre er prestasjonen med tanke på at det finnes bedre telefoner på markedet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

iPaal kom med fasiten. Det er egentlig ingenting å diskutere her Open-Source, Apple gjør jobben sin godt, meget godt.

 

Ingenting å diskutere?. Kan du forklare hvorfor iPhone 4 fortjener omlag ti ganger så mye oppmerksomhet som Galaxy S II? Hvorfor fortjente f.eks ikke Galaxy S II med sine spesifikasjoner å nå nyhetene? Det var jo tross en total knockout da den kom ut, eller er det bare jeg og samtlige mobiljournalister son er subjektive her? Dette er absolutt et relevant tema å diskutere å tenke litt over, selv om apple har gjort veldig mye rett noe jeg forklarer godt i innlegget. Men du må gjerne svare på spm om det er en så tydelig fasit.

 

Første post er oppdatert for å tydeliggjøre problemstillingen mere.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
Ingenting å diskutere?. Kan du forklare hvorfor iPhone 4 fortjener omlag ti ganger så mye oppmerksomhet som Galaxy S II?

Hvis man f.eks tar vg.no og andre nettaviser, så vil de selge. Det å slå IPhone stort opp kontra det å slå S2 mindre opp er nok pga massen de treffer med sine artikler. Hvis mange bruker og eier IPhone, så vil flere mest sannsynlig lese dette, selv de som ikke har IPhone pga den er så kjent. Media gjør ikke ting for at det er fortjent eller ikke, de gjør det for mest mulig lesere og klikk linkene - de tjener penger

Lenke til kommentar
Ingenting å diskutere?. Kan du forklare hvorfor iPhone 4 fortjener omlag ti ganger så mye oppmerksomhet som Galaxy S II?

Hvis man f.eks tar vg.no og andre nettaviser, så vil de selge. Det å slå IPhone stort opp kontra det å slå S2 mindre opp er nok pga massen de treffer med sine artikler. Hvis mange bruker og eier IPhone, så vil flere mest sannsynlig lese dette, selv de som ikke har IPhone pga den er så kjent. Media gjør ikke ting for at det er fortjent eller ikke, de gjør det for mest mulig lesere og klikk linkene - de tjener penger

 

Ja du har det poenget med at apple-artikler kanskje vil generere flere klikk, og det er en logisk forklaring på hvorfor iPhone blir så mye omtalt og reklamert for i all verdens media. Men det som skjer, er at per og kari som ikke har noe som helst kunnskap om smartmobiler, de vil tro at iPhone er den eneste skikkelig gode smartmobilen, rett og slett pga. de ser den rundt over alt. Jeg forstår absolutt grunnen til jobben som repporterne gjør, men faktisk så mener jeg SGS II hadde fortjent vel så mye oppmerksomhet. Alle vet at dette aldri kommer til å skje. Mine bekjente har alltid hatt iPhone de siste årene, men har nå har nesten samtlige byttet over til SGS II, og det er faktisk folk som har holdt med iPhone som har bitt i eplet og sagt rett ut at "ja, vi er mer fornøyd med det nyeste kjøpet av galaxy, og vi ser oss ikke tilbake".

 

Og nok en gang til vil jeg presisere at den oppmerksomheten iPhone får via reklame i filmer, serier og annet er fullt fortjent. Hvorfor? Jo fordi apple bruker penger på dette og får igjen for å drive taktisk produktplassering. Her er det bare å bøye seg i støvet for at de blåser bort konkurrentene på dette området. Jeg mener bare at iPhone får ufortjent mye oppmerksomhet blant aviser, radio, blader, artikler på nett, nyheter osv. i forhold til de konkurrentene som faktisk er bedre

 

Har oppdatert første post, for å gjøre ting litt mer tydelig.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er rart er jo at pressen lar seg "lure" trill rundt av Apple. De har pressen i sin hule hånd. De manipulerer journalistene, og de lar seg villig manipulere. Rettferdig? Er ikke rette ordet i denne sammenhengen. Men folk er lettlurte. De lar seg lure hver dag, og stoler blindt på hva journalister skriver, og de skriver jo stort sett det som propagandaavdelingen i Apple sier de skal skrive.

Det er greit å bruke Samsung sin Galaxy S2 som eksempel, men det finnes nok et titalls telefoner som er langt bedre enn iphone, og hadde fortjent samme oppmerksomhet i media. Også i denne tråden.

Men la nå folk bli lurt. De ønsker å tro at de har gjort et godt valt, og ønsker å få det bekreftet i media. Vi som ikke lar oss manipulere av Apple kan jo le litt av det hele, og vi vet jo at iphone rett og slett ikke er noe annet enn et middelmådig produkt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte bare SGS II som eksempel, da denne mobilen er kanskje den som har gjort størst knockout gjennom tidene når det kommer til produktkarakter. Men ja, jeg kunne tatt med flere eksempler.

 

iPhone er ikke et dårlig valg newnick, men sånn media hiver seg over den, så skulle vi nesten trodd at det var like stort som månelandingen. Det skaper en manipulerende effekt over folkemassen, som jeg syns er ytterst urettferdig når det slippes produkter som er betydelig bedre. Da syns jeg de kunne fortjent tilsvarende.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Blir det ikke litt feil å vinkle det til at de får "ufortjent" mye oppmerksomhet? Hadde Apple ikke jobbet for å få så mye oppmerksomhet, kunne jeg vært enig. Men det er jo tross alt noe de fokuserer ganske mye på for hver lansering av et nytt produkt (opplevelse?)

 

Ærlig og bra spørsmål. Jeg syns absolutt ikke at det er feil å kalle det ufortjent. Dette henger i sammen med at den oppmerksomheten iPhone får faktisk manipulerer store deler av folkemassen til å tro at iPhone er den absolutte smartmobilen, siden den får så utrolig mye mer oppmerksomhet enn noen annen smartmobil. Jeg kan komme med et eksempel som støtter påstanden min her. Jeg har snakket med veldig mange mobilselgere fra ulike butikker. Det er noe som går om og om igjen. Folk kommer inn å sier "Hei jeg skulle hatt en sånnen iPhone" og selgeren merker fort at kjøperen har tilsvarende null kunnskap om denne mobilen, men han vil ha den for han ser alle andre kjøper den, samt han ser den over alt i media. Da vil han fort kunne tro at iPhone er den beste mobilen siden den får mest oppmerksomhet. På den andre siden har selgerne svært sjeldent hørt kunder komt inn å sagt "Hei jeg skulle hatt en Samsung Galaxy S II" Dette er faktisk den mobilen som topper alle mobiltester verden over og blir betegnet som merkbart bedre enn iPhone. Det som gjør at folk kjøper den, er selgerne som anbefaler den og forklarer om produktet. Ser du kontrasten? Her drar vi selvfølgelig ikke alle over en kam, men dette er det mobilselgerne opplever svært ofte.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...