Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - Trondster - ZE 2/50


Anbefalte innlegg

Bruker: Trondster

Objektiv: Zeiss ZE Makro-Planar T* 2/50

Deltakernivå: Kandidat

Utstyr: Canon 5DmkII med ekstra matt mattskive, blits, stativ - oog - nevnte 50mm.

Ekstrautfordring: Manuell fokus (som om jeg har noe valg! ;)) - og å fullføre. Uhm. Ingen egentlige ekstrautfordringer denne gang, altså.

 

Har tidligere hatt et par fester med 50mm, men ikke oktoberfest, og ikke en med kun 50mm på fullframe. Så - dette blir en helt normal måned.

 

Bare jeg husker å stille diopterinnstillingen riktig, så. :whistle:

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så får vi erklære Oktoberfesten for åpnet! :)

 

Var en liten morgentur med noen våkne småttiser, og tok et par bilder i morgendisen..

 

 

1. Oktober - Hvem, jeg??

post-71211-0-35923100-1317459335_thumb.jpg

ISO 100, f/8, 1/60s

 

Kom over denne krabaten her, og kom frem til at dette måtte være en redd, liten krabat fra en Pixar-film - det ble noe med det engstelige "blikket", synes jeg.. :D

 

Outtakes:

 

 

Morgendis

post-71211-0-89583200-1317459341_thumb.jpg

ISO 100, f/5, 1/250s

 

Bokeh og morgendugg

post-71211-0-97904700-1317459589_thumb.jpg

ISO 100, f/2, 1/320s

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for skryt! :blush: - Hadde for en gangs skyld litt tid til å traske og knipse litt den morgenen. :)

 

Hadde en fin tur i Zoo i dag - man skal ganske så tett innpå med en 50mm. Kom fram til at kameraet mitt er forferdelig tregt i liveview-modus - ikke lett å ta skarpe bilder av en aktiv krabat med et sekunds forsinkelse på utløseren.. :nei:

Edit: Kommentaren der var forresten om bildet i spoileren - ikke pjokken. ;)

 

2. Oktober - Lykken er..

post-71211-0-34179500-1317586356_thumb.jpg

ISO 100, f/2, 1/200s

 

..Kecchup med påmm fritt!*)

 

 

Prøver å komme meg over skarphetskresenhysteriet jeg har pådratt meg etter å ha kommet i skade for å kjøpe et par stk Cosina-produsert glass - så her er et bilde som ikke perfekt i fokus. Ikke øynene, i alle fall. Går an å ha et fint bilde selv om det ikke er teknisk perfekt. :)

 

 

Har ellers konkludert med at kameraet er for treigt i liveview-modus. Får fokusert fint, og problemet er ikke at det er marginal forsinkelse på skjermen, men heller at det dømrade kameraet bruker (føles det som) over et sekund fra jeg trykker på utløseren og til bildet blir tatt. Og da er ting ikke nødvendigvis i fokus lenger.

 

 

..Som den viltre "pusekatt"-ungen her - aktiv og utrolig søt, men i fokus er den ikke akkurat. ;)

post-71211-0-88873700-1317586360_thumb.jpg

(Vel - bortsett fra i thumbnailen her i tråden, da - sånn før man klikker..)

 

..Men her fikk jeg masse detaljer i øret!

post-71211-0-03506000-1317586511_thumb.jpg post-71211-0-64382100-1317586515_thumb.jpg

 

 

 

*) Vel - så langt er han ikke kommet språklig enda - han sa mest "Om nom" og smattet, men det var det han mente å si. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skjønner at du er bortskjemt på skarphet, for dette var stort sett så skarpt som det blir med Tamronen jeg bruker til vanlig!

 

Da jeg stod opp i dag satt det en snegle på innsiden av vinduet mitt, og jeg bor i andre etasje. Tenkte jeg måtte beære den litt krabaten med en fotoshoot siden den hadde klatret den lange veien opp. Dermed ble det snegleportrett hos meg i dag, lettere inspirert av deg ;)

Lenke til kommentar

Prøver å komme meg over skarphetskresenhysteriet jeg har pådratt meg etter å ha kommet i skade for å kjøpe et par stk Cosina-produsert glass - så her er et bilde som ikke perfekt i fokus.

 

Å? Syns nå det var perfekt jeg da. Hendene som holder maten er i fokus og de strålende øynene som sier det meste er det også (god nok i alle fall). Så jeg syns det fungerte meget bra med den kombinasjonen.

Lenke til kommentar

Flott bilde av pjokken. Litt feil fokuspunkt er ikke ødeleggende her.

 

Når det gjelder liveview, så er det noe Canon er lite gode på - i hvert fall på DSLR. Ser at Olympus er klart bedre (på f.eks. E-420); men det er fortsatt for tregt.

 

Rask liveview - det er speilløst, eller Sony, det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...