Gå til innhold

– Månedsavgiften er her for å bli (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

True true.

 

Personlig foretrekker jeg fortsatt gode solospill fremfor multilpayer. En god story er vanskelig å slå. Men multi er underholdende det og.

 

I MMO's spiller jeg gjerne alene til tider også. Og etter å ha testet noen F2P spill de siste par årene spiller jeg ingen av dem. Men ingen abb løsninger heller. Største problemet med F2P spill er hvordan de ofte gir spilleren en fordel over andre dersom han/hun betaler. Løsninger hvor man får en egen server for betalende, eller åpner ekstra innhold/områder er bedre.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg troen på B2P (Buy to play), som Guild Wars bruker og kommende Guild Wars 2 kommer til bruke. Dette gir deg alt innholdet i spillet, på lik linje som et Singleplayer spill gir det alt innholdet når du kjøper det. Guild Wars har basert seg på å gi ut flere tilleggspakker, som har sikret utgiver inntekter, uten at det svir alt for mye i lommeboka til spilleren.

 

Jeg personlig, liker ikke F2P spill fordi de aller fleste spillene er "Pay 2 Win", og gir alle de som betaler ALT for store fordeler i forhold til de som spiller gratis. Jeg liker heller ikke måten LOTRO, Everquest 2 og andre høyere budsjettspill har gjort det på, ved å lage restriksjoner på hva spilleren skal få oppleve i spillet, hvor mange karakterer du skal få lage, hvor mye gull du maksimum skal få ha på en karakter til en hver tid, etc.

 

Månedsbetaling er noe som er døende, men jeg vil si at det faktisk er bedre enn "Pay 2 Win" spillene vi ser alt for mye til idag.

Lenke til kommentar

Abonnement er topp. Spesielt slik CCP gjør med Eve. Man gir faen i å kjøpe spillet, man bare registrerer seg, får 14 (20) dager prøvetid, og abonnerer om man har lyst å abonnere. Ekspanderinger burde være gratis (dvs inkludert i månedsavgiften). Mikrotransaksjoner er jo tull i mine tanker og bøtter. Jeg liker jo også innbitte utviklere, som ikke hører på sutrebarna som lager innsjøer av tårer på forum og i felleschaten i MMO, så det kan være jeg bare er en til dels oldschool "vil-ikke-ha-noe-nytt"-person. Jeg tror det er helt umulig å forutse fremtiden for hvordan de kommer til å gjøre dette da MMO kommer til å forandre seg drastisk med tiden. Men jeg tror ikke mikrotransaksjoner kommer til å "ta over" og jeg tror i alle fall ikke abonnement vil dø ut :)

 

Forresten, så ser jeg ikke noe særlig frem til SW:TOR heller :)

Lenke til kommentar

Abonnement er topp. Spesielt slik CCP gjør med Eve.

I utgangspunktet veldig enig. Men i EvE har du vel forsåvidt også mulighet til å kjøpe ingame ting med ekte penger, ettersom det er mulig å kjøpe (og selge) såkalte PLEX med ekte penger eller ISK (myntenheten i EvE)? Deretter kan man bruke disse ISK'ene til å kjøpe andre ting. Dette er kanskje håndtert av CCP?

 

ISK er forsåvidt også myntenheten på Island :)

Lenke til kommentar

De folka har ikke hørt om ordet "diversity".

 

Både mikrotransaksjoner og abonnenter "har kommet for å bli" (gud, som jeg hater det utsagnet). Det er ikke slik at den ene presser ut den andre.

 

Må si at de er høye på pæra ved å påstå at abonnent MMO er automatisk kvalitet. For å ikke nevne at dem laga et MSO (massive singleplayer online)

 

Og til sist, hvordan vet jeg at dem kommer til å levere kvalitet? Bioware har aldri laget et MMO før, hvilken erfaring med kvalitet skal jeg liksom ha? Å sammenligne deres single player spill med MMO blir jo som å sammenligne epler med bananer.

 

For min del så blir det ikke noe TOR før dem gir meg en gratis trial først.

Lenke til kommentar

Ja, det han sier stemmer. Det stemmer riktignok IKKE for Bioware, spesielt ikke etter å ha spilt Wrath of heroes betaen som rett og slett var kjedelig.

 

Wrath of Heroes er meir Mythic enn Bioware, i deira forsvar. Eit MOBA eller kva det no heiter tufta på det litt møllspiste liket til Warhammer Online har eg ingen tru på - WAR var eit MMO med PvP, det vert ikkje akkurat fantastisk når ein tek ut MMO-delen og ikkje gjer noko med PvP-en.

Lenke til kommentar

Abonnement er topp. Spesielt slik CCP gjør med Eve.

I utgangspunktet veldig enig. Men i EvE har du vel forsåvidt også mulighet til å kjøpe ingame ting med ekte penger, ettersom det er mulig å kjøpe (og selge) såkalte PLEX med ekte penger eller ISK (myntenheten i EvE)? Deretter kan man bruke disse ISK'ene til å kjøpe andre ting. Dette er kanskje håndtert av CCP?

 

ISK er forsåvidt også myntenheten på Island :)

 

Det er kun mulig å kjøpe vanity items fra Noble Exchange med valutaen Aurum utenom vanlig abonnement i EVE. Det dreier seg om klær i første omgang og ingen av disse har noen innvirkning på spillet.

 

Over til saken:

Personlig er jeg lei alle spådommer om ditten og dattens død. De tar feil hele røkla. Det er ikke slik her i verden at ting går til grunne bare fordi en eller annen person sier det. Spillenes verden er i stadig utvikling og de som sitter midt i det og i tillegg har økonomiske motiver er de siste vi bør lytte til. Det har utviklet seg en trend innen IT der mennesker som Bill Gates, Steve Jobs og John D. Carmack II har blitt de reneste guruer til tross for at de egentlig har liten innvirkning på tingenes gang i verden.

 

John Smedley, Ray Muzyka og Greg Zeschuk tar feil og har rett på samme tid. Påstandene deres er derfor meningsløst vrøvl fra ende til annen.

 

Jeg skulle ønske markedsfolk og utviklere holdt mer kjeft om trender og lot forskerne, historikerne og samfunnsviterne skrive "fasitten" i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...