Gå til innhold

Første uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, blir ett dyrt prosjekt det her, dyr skjerm, SSD, ekstra minne osv :) Personlig så har jeg aldri helt skjønt den store greia med magsafe-pluggen, er det på min nåværende bærbare, men på lenovoen jeg hadde før, så gikk pluggen ut om jeg subbet i ledningen uansett. Magsafe ser kulere ut, men funksjonaliteten er egentlig ganske lik i praksis for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tvang, i god Apple-stil :wee:

 

 

Fra spøk til revolver, en Mac er langt mindre overgang enn hva tilfellet ville vært med en Ipad eller Iphone. Mac er tross alt generativt og uten alt kontrollfjaset til de håndholte enhetene (det er større forskjell mellom en Mac og en Ipad enn mellom en windows-pc og en mac-pc).

 

Final Cut er det som har vært favoritten av eksklusive Mac-program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SSDer har virkelig fått min øyne opp for hvorfor pcene føles like trege nå som de gjorde for tre år siden (de som ikke har SSD mao.).

 

Når det gjelder applikasjoner til OS X så synes jeg Office er greit å ha uansett plattform ;)

 

Forøvrig så vil jeg anbefal Cinch fra App Store, Cinch har også et søsterprogram som jeg ikke husker hva heter, men begge gjør det samme. Cinch lar deg dele skjermen i to alá Windows 7 (win+piltast), men kun ved å dra det til en side av skjermen. Søsterprogrammet gjør det samme, men kun å benytte hurtigtaster.

Lenke til kommentar

Som relativt ny macbruker er jeg spesielt fornøyd med trackpadden. Gestures gjør surfing til en lek (manøvrere fram og tilbake, zoom og scroll), og å bytte mellom desktop'er og fullscreen programmer er gjort med et "swipe". Det siste fører til at jeg stort sett åpner en ny desktop hvis jeg har oppe flere vinduer enn jeg har plass til på skjermen, og Mission Control (som jeg synes er mer tungvint) blir overflødig.

 

Fra bildet øverst i artikkelen ser jeg at du ikke bruker hverken apple sin multitouch mus eller trackpadden når du sitter og jobber, og det er mulig det er mest hensiktsmessig i ditt arbeid. Men siden gestures er blitt en så stor del av OSX Lion så oppfordrer jeg deg til å prøve å bruke det, enten med trackpadden på mac'en eller skaffe en "løs" en, det.

Lenke til kommentar

Flux er et fint program, krever tho litt tilvenning.

Men er da ikke et spesifikt mac-program, men forsatt et yppelig program. Gjør det generelt mindre slitsomt å jobbe framfor pc'n flere timer om dagen.

 

Ellers er jeg glad i MenuMeters (http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/)

Da får man se CPU-bruk, HDD-bruk, RAM-bruk & nettverksbruk, om ønskelig.

 

Har man mange avtaler, møter og generelle planer i hverdagen, så er den intigrerte kalenderen det mest geniale i mac-hverdagen.

Har man iphone, så kan man enkelt få disse til å synkronisere seg med hverandre. Slik at alarmer o.l går på både mac'n og mobilen.

Lenke til kommentar

For å logge ut så trykker du på cmd + shift + Q, eller cmd + alt + shift + Q for å gjøre det med en gang

 

Alle snarveiene står forresten ved siden av menyvalget i menyene.

 

Ellers tror jeg du har rett i at maskinen trenger mer minne, jeg måtte selv oppgradere til 8 GB for et halvt år siden fordi 4 GB ble for lite selv med ikke alt for mange programmer oppe. Nå er heldigvis det blitt enda billigere, og koster bare 400 kr hos Komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...