Gå til innhold

Kurvede skjermer kan bli trend i 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg likte ikke touchtelefoner før jeg fikk min aller første. Men selv om jeg digger det, så er det en forferdelig bakside ved slike, nemlig batterikapasiteten.

 

Når det så gjelder kurvede skjermer, så har jeg stor tro på at det kan ha noen fordeler, men jeg syns personlig at det er vanskelig å si noe om ettersom at jeg selv aldri har hatt det.

 

Når jeg så er inne på dette med skjerm og batterikapasitet, så mener jeg at de heller burde konsentrere seg om å finne en løsning som gjør at skjermene bruker mye mindre strøm. Når det er litt lys i rommet, så må man gjerne ha en del backlight på skjermen også. Men hvorfor bruke backlight når man heller kunne brukt det lyset som finnes i rommet?

 

E-ink:

Løsning på sikt, når teknologien er utviklet seg, er kansje dette elektroniske blekket. Hvis man har en leseplate med denne teknologien, så er man avhengig av lys i rommet. Fordelen er at den nesten ikke bruker strøm i det hele tatt! Bakdelen er at det er en helt fersk teknologi. Den er foreløpig kun i svart-hvit (uten farger). Jeg vet heller ikke om bildet kan være bevegelig, altså hvor fort disse e-ink-punktene klarer å bytte fra sort til hvitt. Mener å huske at det tok noen titalls sekunder i starten av utviklingen. Hvor langt de har kommet nå, vet jeg ikke. Foreløpig får man produkter som elektroniske bøker med denne teknologien. Uten touch. Men med fantastiske bildegjengivelser i sort/hvitt.

 

Tenk så kjekt når mobilen kan brukes i flere uker i strekk uten å lades.

 

Så kan det jo også hende at vi om 10 år har mulighet til å bestille en TV fra komplett.no, pent pakket inn i et plakatrør. Da er det bare å rulle ut TV'en, og henge den opp med små tegnestifter. Selvsagt med E-ink. Tenk så godt for øynene! Og tenk så godt for lommeboka, når strømmen blir stadig dyrere. Og tenk- man trenger ikke lenger å dra for gardinene når sola skinner.

 

Det var noen tanker fra meg, kansje litt off-topic.. men det ser jeg at mange andre er allerede her. :)

Lenke til kommentar

E-ink:

Løsning på sikt, når teknologien er utviklet seg, er kansje dette elektroniske blekket. Hvis man har en leseplate med denne teknologien, så er man avhengig av lys i rommet. Fordelen er at den nesten ikke bruker strøm i det hele tatt! Bakdelen er at det er en helt fersk teknologi. Den er foreløpig kun i svart-hvit (uten farger). Jeg vet heller ikke om bildet kan være bevegelig, altså hvor fort disse e-ink-punktene klarer å bytte fra sort til hvitt. Mener å huske at det tok noen titalls sekunder i starten av utviklingen. Hvor langt de har kommet nå, vet jeg ikke. Foreløpig får man produkter som elektroniske bøker med denne teknologien. Uten touch. Men med fantastiske bildegjengivelser i sort/hvitt.

 

Til info e-ink-skjermer med touch har vært på markedet i flere år allerede.

 

Jeg har selv 2. gen (tror ihvertfall det er 2.gen med touch) ifra Sony, kalt eReader PRS-350.

( http://www.sony.no/product/rd-reader-ebook/prs-350/tab/overview)

Dette er en meget god skjerm ifht. kontrast og lesbarhet. Matt er den også! :new_woot:

Hastigheten for animasjoner er nok ikke noe å skryte av på denne, men det er nok

ting som kan løses. (Hvis de ikke alerede har gjort det i laboratoriet.)

 

Jeg husker ikke, men jeg tror at det finnes flere aktører med touch og e-ink.

Jeg kjøpte min ifjor, men Sony har hatt flere modeller tidligere med touch.

(En av modellene het faktisk eReader Touch. :roll: )

 

Forøvrig tror jeg du har endel rett i det du skriver.

 

Mvh SmileySince1993 :)

Lenke til kommentar

Hei SmileySince1993. Takk for innspill! Så kjekt, kansje de i tillegg nærmer seg utviklingen av e-ink med farger. Så får vi krysse fingrene for fremtidens e-ink. :)

 

Såvidt jeg vet er "vi" ikke helt der enda. Dog, en teknologi du kanskje finner interessant å følge med på er panel basert på

sin teknologi. Det er, som jeg har forstått det, en skjerm som kan skifte mellom backlighting og bruk av ambient light mer lignende måten e-ink gjør det på. Dog, den har visstnok sine begrensninger i form av fargegjengivelse og kontrask, også med backlight påskrudd. For tiden er det meg bekjent bare Notion Inks Adam som leveres med slike skjermer.
Lenke til kommentar

Tenk så kjekt når mobilen kan brukes i flere uker i strekk uten å lades.

 

Ja kjekt hadde det nok helt utvilsomt vært, men om kundene ville betalt for den teknologien er jo en annen sak ;) Er vell igrunn ikke noe problem å produsere det idag men er redd for att prisen på en mobil ville blitt skyhøy :cry: hehe..

 

Generellt sett tror jeg de fleste brukere ikke setter det høyest på ønskelisten, de fleste greier seg fint med 3-4 dager brukstid slik mobilene er idag. Det holder som regel til en weekend-tur og da er man jo uansett hjemme igjen til laderen :)

Men for all del, alle ønsker jo best mulig performance :)

Lenke til kommentar

Dessuten finner du alltids en usbplugg på weekendturen, om så i hotellets TV, hvor du kan lade telefonen din over natta. Jeg var på roadtrip i europa i tre uker, uten å ha noen kompatible veggplugger, og overlevde helt fint med både N8 og SGS2 pga USBladern, feks.

 

Men joda, hadde ikke lagt meg på magen og nekta om de kom med noe som varer lengre. Skader jo ikke.

Lenke til kommentar

Dummst:

Dette prosjektet så veldig interessant ut! Det har nok noen store bakdeler med måten den reflekterer lys på. Eink reflekterer på samme måten som blekk på et hvitt ark (nesten). Men dette er jo absolutt en løsning enn så lenge! :) Takk for tipset.

 

leirdueredet:

Jeg skal ikke snakke for andre altså. Men jeg tror at det er ideelt med en telefonskjerm som bruker lyset i rommet, istedet for at man må sette backlight på full guffe og tømme batteriet på en halvtime.

(Nå var jeg jo så uheldig at jeg kjøpte meg en LG Optimus X2. Bra ytelse - men det avhenger av at batteriet ikke er tomt av en eller annen grunn.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...